Uittreksel overlijdensakte
Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.
Afschrift of uittreksel van de overlijdensakte
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Een afschrift of uittreksel van de overlijdensakte kan worden aangevraagd door:
- de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- de erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kan via mail, het thuisloket, via brief of aan het loket een uittreksel/afschrift bekomen.
Doe je de aanvraag via het thuisloket dan krijg je het uittreksel/afschrift direct in je mailbox.
Doe je de aanvraag via mail of via brief met een kopie van je identiteitskaart dan sturen we je uittreksel/afschrift op.
Bedrag
Gratis
Contact
Burgerlijke stand (dienst)
Stadhuis - site Bevrijdingslaan
Bevrijdingslaan 7
9400 NinoveOpeningsuren
- Vandaag open van 08:30 tot 12:00 (na afspraak)
- Morgen gesloten