Mobiliteitsplan
Het mobiliteitsplan van de stad Ninove schetst een toekomstbeeld waarin onze stad vlot, veilig en duurzaam bereikbaar is voor iedereen. Met dit plan:
- versterken we de leefkwaliteit in het centrum en de deelkernen;
- verbeteren we de verkeersveiligheid;
- zetten we volop in op duurzame verplaatsingen te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer.
De stad kiest bewust voor een kernversterkend beleid en een autoluwer centrum, met aangename wandel- en fietsroutes, veilige oversteekpunten en duidelijke snelheidszones. Tegelijk wordt de bereikbaarheid van belangrijke stadspoorten, zoals het station, het winkelgebied en de randparkings geoptimaliseerd.
Dit mobiliteitsplan is tot stand gekomen in overleg met burgers, adviesraden, experten en partners. Het werd door de gemeenteraad definitief vastgesteld na gunstig advies in de Regionale Mobiliteitscommissie.
Het mobiliteitsplan wordt op dit moment grondig aangepast. Zodra het nieuwe plan in 2026 beschikbaar is, vind je hier alle info.
Zone 30
Het centrum van de stad, de dorpskernen, woonwijken en schoolomgevingen zijn zone 30-gebieden. De snelheid op gemeentewegen is 50 km per uur en op gewestwegen geldt een regime van 70 km per uur.
De zone 30 is er vooral om de veiligheid van de fietsers en de voetgangers te verhogen. Wanneer je 30 km per uur rijdt, is de stopafstand (reactietijd + remafstand) veel kleiner dan bij 50 km per uur. De overlevingskans van een voetganger die aangereden wordt aan 30 km per uur is 95%, terwijl een voetganger die aangereden wordt aan 50 km per uur maar 55% kans op overleving heeft. Dat maakt een zone 30 een veel veiligere omgeving voor zwakke weggebruikers.
Wat zijn de afspraken in een zone 30?
Basisprincipe
In principe zijn er geen zebrapaden binnen een zone 30. Veel mensen denken dat een voetganger daarom voorrang heeft op wagens in een zone 30, maar dit klopt niet: ook in een zone 30 moet je als voetganger voorrang geven aan alle voertuigen. Blindelings de straat op lopen is geen goed idee. De bestuurder moet immers de tijd hebben om veilig te kunnen stoppen.
Kritieke punten
In schoolomgevingen of op punten waar veel voetgangers oversteken, kiest de stad ervoor om zebrapaden wél te behouden. Aan zebrapaden hebben voetgangers wel voorrang en moeten fietsers en bestuurders stoppen!
Belangrijk voor voetgangers: bevindt er zich een zebrapad op 20 meter afstand van de plaats waar je wil oversteken, dan ben je verplicht dit zebrapad te gebruiken, ook in een zone 30.
Dus:
- Zone 30 zonder zebrapad? Alle voertuigen hebben voorrang op overstekende voetgangers.
- Zone 30 met zebrapad? Voertuigen houden halt om overstekende voetgangers op het zebrapad voorrang te geven.
Downloads
- Mobiliteitsplan Ninove.pdf2,7 Mb pdf
