Meten is weten
Te snel verkeer, sluiproutes of een constante stroom aan auto's: heel wat Ninovieters maken zich zorgen over de verkeersdrukte in hun buurt. Maar hoe meet je zoiets objectief? Stad Ninove zet sinds kort het slimme systeem Telraam in, een klein toestel dat het verkeer telt vanuit je eigen raam. We spraken met Anke Van der Poorten van de dienst mobiliteit over hoe het werkt, wat je er precies mee kan tellen en wat de voordelen zijn voor jou, als inwoner.
Dag Anke, wat is dat telraam precies?
“Het Telraam is een klein toestel dat aan een raam wordt bevestigd, meestal op de eerste verdieping van een woning. Het houdt continu het verkeer in de straat in de gaten en telt hoeveel voetgangers, fietsers, auto's en vrachtwagens er voorbijrijden. Zo krijgen wij als stad een heel duidelijk beeld van het verkeer in die straat, en kunnen we beter inspelen op klachten of bezorgdheden van inwoners.”
Waarom is Ninove met Telramen begonnen?
“We krijgen regelmatig meldingen binnen van bewoners die zich zorgen maken over bijvoorbeeld te hoge snelheden of het sluipverkeer in hun straat. Maar het is niet evident om dat als stadsdienst objectief vast te stellen over een langere periode. We zijn daarom op zoek gegaan naar een gebruiksvriendelijk systeem dat burgers ook zelf kunnen inzetten. Zo zijn we bij Telraam uitgekomen.”
Hoe is het project concreet gestart?
“Ongeveer een jaar geleden zijn we begonnen met onze zoektocht naar een geschikt telsysteem. Toen we Telraam ontdekten, volgde er eerst een interne opleiding voor alle medewerkers van de dienst mobiliteit. Daarna hebben we een proefperiode gelopen met toestellen in enkele stadsgebouwen. Die test was heel positief, dus zijn we recent ook gestart met Telramen bij inwoners thuis.”
Wat mag je je voorstellen bij zo’n toestel?
“Het is eigenlijk een klein toestelletje met een ingebouwde camera, die tot acht meter ver kan filmen. Het systeem telt niet alleen het verkeer, maar herkent ook het type weggebruiker. Voetganger, fietser, auto of vrachtwagen: het toestel maakt het onderscheid automatisch, dankzij een ingebouwde AI-chip (chip met artificiële intelligentie, red.). Uiteraard is het toestel zo ontwikkeld dat er geen persoonsgegevens worden opgeslagen. De camera voldoet bijvoorbeeld om het aantal passanten te tellen, maar de kwaliteit is zo laag dat je onherkenbaar blijft. De beelden worden bovendien niet bewaard.”
Kan iedereen een Telraam aanvragen?
“Ja, zeker. Inwoners die verkeersproblemen melden, stellen we vaak zelf voor om tijdelijk een Telraam te installeren. Maar je kan er ook een aanvragen door een mail te sturen naar mobiliteit@ninove.be. Het enige wat je nodig hebt, is een stopcontact in de buurt van het raam waar we het Telraam hangen. Het spreekt voor zich dat dit raam een goed zicht moet hebben op de straat. Zodra het toestel hangt, scan je de QRcode op de doos, doorloop je een paar stappen en klaar! Het Telraam doet de rest.”
Hoe lang wordt er gemeten, en wat gebeurt er met de gegevens?
“We hanteren een meetperiode van drie maanden, zodat we voldoende data hebben om een goed beeld te krijgen van de situatie. De gegevens van de Telramen zijn trouwens toegankelijk voor iedereen. Op telraam.net kan je alles rechtstreeks volgen. Daar zie je overzichtelijke grafieken over het aantal voertuigen en hun snelheid.”
Wordt er iets gedaan met die resultaten?
“Absoluut. Wij volgen de data nauw op en bespreken ze ook maandelijks in de verkeerscommissie, samen met politie. Als uit de cijfers blijkt dat er effectief een probleem is, bekijken we samen met onze technisch tekenaar welke oplossingen mogelijk zijn. Denk aan snelheidsremmers, wegversmallingen of andere infrastructurele aanpassingen. Dat gebeurt altijd in functie van de specifieke situatie ter plaatse.”
Hoeveel Telramen zijn er momenteel in gebruik?
“We beschikken over tien toestellen om uit te lenen. We zijn nog maar pas begonnen met de uitrol; op dit moment zijn er een vijftal metingen geweest bij inwoners thuis. De aanvragen beginnen wel toe te nemen en dat is heel positief. Mensen voelen dat we hun klacht ernstig nemen, en dat ze zelf kunnen bijdragen aan de oplossing.”
Wat is volgens jou het grootste voordeel van dit systeem?
“Transparantie en betrokkenheid. Vroeger ondernamen we ook al actie op meldingen van verkeersdrukte of -overlast, maar dat gebeurde vaak achter de schermen. Nu merkt de burger zelf dat er iets gebeurt. Ze zien letterlijk het toestel hangen, kunnen de data bekijken en voelen zich meer betrokken bij het mobiliteitsbeleid in hun straat.”
Contact informatie
Mobiliteit (dienst)
Stadhuis - site Bevrijdingslaan
Bevrijdingslaan 7
9400 NinoveOpeningsuren
- Vandaag open van 08:30 tot 12:00 (na afspraak), van 14:00 tot 16:00 (na afspraak)
- Morgen open van 08:30 tot 12:00 (na afspraak), van 16:00 tot 19:45 (na afspraak)