Herbruikbare bekers op evenementen

Vanaf 1 januari 2020 is het in heel Vlaanderen verboden om op evenementen dranken te serveren in wegwerpbekertjes of eenmalige drankverpakkingen zoals blikjes, drankkartons, petflesjes of niet-herbruikbare glazen flessen.

Wat is een evenement?

 Een evenement wordt ruim gedefinieerd als

  • een periodieke of eenmalige gebeurtenis op gebied van kunst, cultuur, sport, feesten, kermis…
  • publiek aangekondigd
  • op een welbepaald tijdstip
  • tijdelijk
  • waar iedereen welkom is
  • al of niet tegen betaling
  • op publiek of privaat domein
  • in open of afgesloten ruimte

Het gaat dus over heel veel activiteiten: kermissen, markten, braderijen, (muziek)festivals, dorps- of wijkfeesten, sportmanifestaties, fuiven van jeugdbewegingen, …

Wat betekent dit voor de organisatoren van een evenement?

  • Je mag frisdrank of bier enkel nog in glazen flesjes aanbieden. Als je achter de toog grote (liter)flessen gebruikt, bijvoorbeeld voor frisdrank, wijn of cava, moet je de drank uitschenken in een glas of een herbruikbare beker. Achter de toog mag je wel nog grote wegwerpverpakkingen gebruiken (een tetrabrik fruitsap of een drieliterkarton wijn bijvoorbeeld), maar dan moet je die verpakkingen wel volledig apart verzamelen met het oog op optimale recyclage.
  • Er is één achterpoortje om van de regel af te wijken en toch wegwerpbekers te gebruiken: wanneer je kunt garanderen dat je 90 procent van die bekers (vanaf 2022 zelfs 95 procent) weer verzamelt om te recycleren. Afval recycleren is goed, maar afval vermijden is nog een stuk beter, dus raden we aan om meteen ‘vollen bak’ voor herbruikbaar te gaan.
  • Op www.groenevent.be, een website die OVAM (Openbare Vlaamse AfvalMaatschappij)  beheert, vind je als organisator van een evenement tal van praktische tips, zoals: welke soorten herbruikbare bekers bestaan er, in welke materialen (polypropyleen, polycarbonaat, polyester, biologisch afbreekbare plastic van polymelkzuur, …), waar kan ik die kopen of huren, wie zorgt voor de afwas, aandachtspunten als je werkt met een waarborgsysteem, …

Raamovereenkomst

Het stadsbestuur laat de Ninoofse evenementorganisatoren echter niet aan hun lot over: we zijn momenteel bezig met het afsluiten van een raamovereenkomst. Op basis van deze raamovereenkomst zullen alle stadsdiensten en erkende verenigingen op een voordelige en klantvriendelijke manier duurzaam cateringmateriaal kunnen huren voor de organisatie van hun evenement.

Hoe werkt het: duurzame drankbekers huren?

Maak je keuze: hoeveel bekers wil je huren? En van welk type?

Dit zijn de aangeboden types en de huurprijzen per stuk:  

 InhoudCodeHuurprijs per stuk (exclusief BTW)Stuks/doosPrijs per verloren, beschadigde of vervuilde beker (exclusief BTW)
Festivalbeker25clDC025PPH0,12 euro4000,69 euro
Geribbelde bierbeker25clBR025PCH0,14 euro2700,99 euro
Beker voor warme dranken20clHG020PPBH0,12 euro616 
Wijnbeker op voet20clWG020TRH0,20 euro781,99 euro
Champagnebeker10clSW010TRH0,20 euro981,88 euro
Aperitiefbeker25clDC025PPH0,12 euro4000,69 euro
Multifunctionele beker25clDC025PCH0;13 euro4000,79 euro
Shotglas-beker  0,13 euroTIJDELIJK UIT STOCK 
Stockagebak  NVT 36,50 euro
Deksel Stockagebak  NVT 7,50 euro
Transport  Afhankelijk van de grootorde NVT

Hoeveel bekers bestel ik?

-    De levering gebeurt per volle box. Je bestelling per type beker moet dus een veelvoud van een volle box. 
-    De duurzame bekers mogen niet afgewassen worden; de afwasservice is in de huurprijs inbegrepen. Voor elk nieuw drankje op je evenement gebruik je dus een verse herbruikbare beker. Probeer realistisch in te schatten hoeveel bezoekers je evenement zal lokken en hoeveel drankjes elke bezoeker zal drinken.

Bestel je voorraad duurzame drankbekers:

-    telefonisch via 059 420047
-    per mail via info@cupconcept.be
-    online via https://cupconcept.com/be-nl/
Bestel minstens 10 werkdagen voor het evenement. Annuleren kan kosteloos tot 72 uur voor het event. Bij annulering binnen 72 uur voor het event, wordt 50 procent van het bedrag aangerekend, tenzij je absolute overmacht kunt aantonen. 

Levering en ophaling

Cup Concept levert je bestelling op de plaats en het tijdstip dat je met hen afspreekt. Cup Concept haalt de drankbekers na afloop van het evenement weer op. De reiniging van de bekers is in de prijs inbegrepen.

Betaling

Na afloop van het evenement ontvang je een factuur van Cup Concept. Bekers die verloren, beschadigd of te zwaar vervuild zijn, worden aangerekend. Bij ophaling van de bekers na afloop van het evenement, sorteer je de bekers correct in de leverbox. Cup Concept kan 10 euro per verkeerd gesorteerde box aanrekenen.

Meer weten?


Contact informatie