GR20180913 Punt 3: Politie - personeel - mobiliteit - openverklaring van een vacante betrekking in het operationeel kader - hoofdinspecteur van politie - dienst operaties (datum van publicatie 04/10/2018)

De raad

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, inzonderheid op Deel VI, Titel II (Mammoetbesluit);

Gelet op het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;

Gelet op het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 oktober 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;

Gelet op de omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling van de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 januari 2002, waarbij de lokale politie Ninove werd ingesteld op 1 januari 2002;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2002 houdende vaststelling van de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek kader, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 voor wat betreft het operationeel kader;

Gelet op de beschikbaarheid van de nodige kredieten in de begroting;

Overwegende dat in de personeelsformatie van het operationeel kader volgende betrekkingen zijn voorzien:

1 hoofdcommissaris van politie

4 commissarissen van politie

15 hoofdinspecteurs van politie

60 inspecteurs van politie

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 17 juli 2018 houdende de openverklaring van een vacante betrekking in het operationeel kader – hoofdinspecteur van politie – dienst wijk;

Overwegende dat deze vacante betrekking werd overgemaakt aan de Algemene Directie van het Middelenbeheer en de Informatie – Directie van het Personeel – Dienst Loopbaanbeheer;

Overwegende dat deze vacante betrekking door de Algemene Directie van het Middelenbeheer en de Informatie – Directie van het Personeel – Dienst Loopbaanbeheer – werd gepubliceerd in de mobiliteitscyclus 2018/03 - reeksnummer 1853;

Overwegende dat voor het vacante ambt van hoofdinspecteur van politie – dienst wijk – één kandidatuurstelling werd ontvangen;

Overwegende dat de kandidaat voor de vacante betrekking van hoofdinspecteur van politie – dienst wijk - een hoofdinspecteur is die momenteel tewerkgesteld is binnen de dienst operaties van de politiezone Ninove;

Overwegende dat indien de interne kandidaat slaagt voor de selectie van hoofdinspecteur van politie – dienst wijk - en deze betrekking aanvaardt zijn huidige betrekking, zijnde hoofdinspecteur van politie – dienst operaties – zal vacant verklaard worden;

Overwegende dat het noodzakelijk is de betrekking van hoofdinspecteur van politie voor de dienst operaties vacant te verklaren om de continuïteit van deze dienst niet te hypothekeren;

Gelet op artikel VI.II.8 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten dat voorziet dat een vacant verklaarde betrekking ingevuld wordt via het systeem van de mobiliteit;

Overwegende dat het aangewezen is voormelde betrekking van hoofdinspecteur van politie voor de dienst operaties via mobiliteit aan te wijzen;

Besluit:

met éénparigheid van stemmen

Artikel1

Een betrekking van hoofdinspecteur van politie voor de dienst operaties wordt vacant verklaard. Ze wordt begeven bij wege van mobiliteit.

Categorie van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:

Operationeel personeel – Hoofdinspecteur van politie

Functiebeschrijving:

- staat, op vraag van de verantwoordelijke officier en in overeenstemming met diens richtlijnen, in voor de planning en de coördinatie van de diensten die worden uitgevoerd door de dienst operaties;

- voert, in overeenstemming met de richtlijnen van de verantwoordelijke officier, proactieve en reactieve controles uit op de personeelsleden;

- wordt, in overeenstemming met de richtlijnen van de verantwoordelijke officier, belast met de opvolging van de opgestelde documenten (activiteitenverslagen) en met het nazicht van de door de leden van zijn team opgestelde documenten of nota’s (meldingen, PV’s, …);

- neemt deel aan de acties uitgevoerd in het raam van het zonaal veiligheidsplan en kan worden belast met de leiding en de coördinatie van dergelijke acties;

- kan worden belast met complexe tussenkomsten en neemt de leiding en coördinatie op zich;

- maakt deel uit van HYCAP;

- kan worden belast met de leiding van een ondereenheid bij ordediensten;

- is bereid opleidingen te volgen alsmede te organiseren;

- staat in voor de communicatie van de korpsleiding met de mensen van zijn team;

- voert de taken en opdrachten uit die hem worden opgelegd door de korpschef;

- neemt actief deel aan de uitvoering van het beleid en aan de uitvoering van de actieplannen;

- vervult een actieve rol in het evaluatiesysteem;

- kan met bijkomende opdrachten worden belast, bvb. operationele coördinatie, operationaliseren van het beleid inzake verkeer, operationaliseren van ASTRID alsmede met het opvolgen van bepaalde processen;

- kan als projectchef worden aangewezen;

- houdt een capaciteitsoverzicht bij;

- wordt ingezet als OGPHPK met wachtdienst belast.

Profiel:

- beschikt over een groot incasseringsvermogen;

- beschikt over de kennis, de vaardigheden en de fysieke inzetbaarheid die van elk personeelslid kan worden verwacht na het volgen van de basisopleiding;

- houdt rekening met de uitvoering van onregelmatige prestaties;

- houdt rekening met een mogelijke inzet bij onverwachte en niet voorziene diensten;

- is in staat om een groep te leiden en beschikt hiertoe over de nodige communicatieve en managementvaardigheden;

- is bereid verdere opleidingen te volgen;

- heeft kennis van de in de zone gebruikte informaticatoepassingen;

- er wordt verwacht dat hij/zij:

- stressbestendig is;

- klantgericht werkt;

- zin voor verantwoordelijkheid toont;

- over de nodige maturiteit beschikt;

- in staat is activiteiten te plannen en te coördineren;

- blijk geeft van orde, methode en stiptheid;

- hoffelijk en beleefd is;

- zorg besteedt aan het voorkomen en de kledij.

- onderhoudt contacten met de andere teamchefs en met de andere diensten;

- leeft de waarden en normen binnen de geïntegreerde politie, en in het bijzonder binnen de politiezone Ninove, na.

Gewone plaats van het werk: Politiezone Ninove

Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature: CP Dirk Hutsebaut – Diensthoofd Operaties - Onderwijslaan 75 – 9400 Ninove – 054 31 32 19

Wijze van selectie: selectiecommissie ad hoc

Geen specifieke evaluatie

Vereiste bijzondere bekwaamheden: nihil

Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor het middenkader van de lokale politie:

- Korpschef of de door hem aangewezen officier – voorzitter;

- Officier van een korps van de lokale politie;

- Een personeelslid van het operationeel kader van een korps van de lokale politie dat ten minste bekleed is met een graad die overeenstemt met de te begeven betrekking en die over de bekwaamheden beschikt die voor de te begeven betrekking vereist zijn. Bij gebrek, een operationeel personeelslid (zelfde graadvereiste) van het eigen korps onder wiens gezag de kandidaat zijn ambt zal uitoefenen.

- De secretaris wordt aangeduid door de korpschef.

Artikel 2

Er wordt voorzien in een wervingsreserve voor de functie van hoofdinspecteur van politie voor de dienst operaties die geldt voor de geschikt bevonden kandidaten tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit.

Artikel 3

Overeenkomstig artikel 86, 3° van de wet op de geïntegreerde politie wordt in het kader van het administratief toezicht een eensluidend verklaard afschrift van dit besluit overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.

Artikel 4

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Federale Politie – Algemene Directie van het middelenbeheer en de informatie – Directie van het personeel – Dienst Loopbaanbeheer.


Contact informatie