GR20170921 Punt 11. Ruimtelijke ordening - goedkeuring van de zaak van de wegen voor de verkavelingsaanvraag ingediend door Van Melkebeek-Eylenbosch voor gronden gelegen Paardeveldstraat in Appelterre-Eichem, kadastraal gekend 9e afd, Sie B, nrs 920n3. (d

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;

 

Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, in bijzonder Onderafdeling 5. Zaak van de wegen

art.4.2.25 dat het volgende bepaalt:

“Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Als de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid had, maar geen beslissing heeft genomen over de zaak van de wegen, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie of de Vlaamse Regering, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”;

 

Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, in bijzonder art. 4.3.1. §1. dat het volgende bepaalt:

“Een vergunning wordt geweigerd:

indien het aangevraagde onverenigbaar is met:

a) stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften, voor zover daarvan niet op geldige wijze is afgeweken,

b) een goede ruimtelijke ordening;

indien de weigering genoodzaakt wordt door de decretale beoordelingselementen, vermeld in afdeling 2;

indien het aangevraagde onverenigbaar is met normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een bescheiden woonaanbod, vastgesteld bij of krachtens het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid;

in de gevallen waarin overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid geen vergunning kan worden afgeleverd.

In de gevallen, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan de vergunning toch afleveren, wanneer het van oordeel is dat de overeenstemming van het aangevraagde met het recht en de goede ruimtelijke ordening gewaarborgd kan worden door het opleggen van voorwaarden, met inbegrip van het opleggen van een beperkte aanpassing van de ter beoordeling voorgelegde plannen. Die voorwaarden kunnen niet dienen om de leemten van een onvolledige of vage aanvraag op te vangen. 

Een aanpassing van de plannen, zoals vermeld in het tweede lid, is slechts mogelijk wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:

1° de wijzigingen doen geen afbreuk aan de bescherming van de mens of het milieu of de goede ruimtelijke ordening;

2° de wijzigingen komen tegemoet aan de adviezen of aan de standpunten, opmerkingen en bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek zijn ingediend of hebben betrekking op kennelijk bijkomstige zaken;

3° de wijzigingen brengen kennelijk geen schending van de rechten van derden met zich mee.”;

 

Gelet op de uitvoeringsbesluiten van bovengenoemd decreet en codex;

 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, in bijzonder op art. 10 dat het volgende bepaalt:

“Als het een vergunningsaanvraag betreft die wegeniswerken omvat als vermeld in artikel 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, neemt de gemeenteraad een gemotiveerd besluit over de zaak van de wegen. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de ingediende bezwaren en opmerkingen.”;

 

Gelet op het rioleringsreglement voor verkavelingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 juni 2015;

 

Gelet op de verkavelingsaanvraag met wegenis met dossiernummer V/2017/10 ingediend door Van Melkebeek-Eylenbosch, wonende Hellestraat 24 in Appelterre-Eichem voor de ontwikkeling van 5 woonkavels (4 halfopen en 1 open eengezinswoning) met aanleg van een weg, riolering en aanhorigheden gelegen in de Paardeveldstraat in Appelterre-Eichem, kadastraal gekend als 9e afdeling, Sie B, nr 920n3;

 

Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 11 mei 2017 tot 9 juni 2017 één bezwaarschrift werd ingediend met volgende argumenten:

  1. Het project voldoet niet aan de wettelijke vereisten over woondichtheid. Het project ligt in het buitengebied waar volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een minimale dichtheid van 15 woningen per hectare (w/ha) gehanteerd wordt. Volgens de verklarende nota van deze aanvraag wordt een dichtheid van 11 w/ha voorzien.
  2. De voetweg nr 29 wordt verbreed tot 8m. Dit kan niet aanvaard worden aangezien een voetweg bedoeld is als een “trage weg” en loutere verbinding voor voetgangers en fietsers. Deze omvormen in een openbare weg met een breedte van 8 meter en daardoor ook bruikbaar voor gemotoriseerde voertuigen, druist haaks in tegen de aard en de bedoeling van dergelijke voetwegen en tegen het juridisch statuut ervan. Bovendien behoren buurtwegen tot de beslissingsbevoegdheid van het Provinciebestuur, op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen. Het wijzigen van een buurtweg is slechts verantwoord als het gaat om het algemeen nut. Gezien dit gaat om een privatieve verkaveling kan niet rechtsgeldig worden voorgehouden dat de wijziging (verbreding) en derhalve feitelijk afschaffing van dit deel van de buurtweg rechtsgeldig is.
  3. In de verklarende nota bij de verkavelingsaanvraag is aangegeven dat een deel van het projectgebied ligt in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Ook staat aangegeven dat er een relatief belangrijke helling aanwezig is waardoor het water afloopt naar het terrein van bezwaarindiener. In de aanvraag tot verkavelingsvergunning worden er geen afdoende elementen gevonden ter bescherming van bijkomende hinder van waterafloop. Door de bebouwing van de percelen met een aangegeven bebouwde oppervlakte van 0,2069 hectaren met de aan te leggen wegenissen en verhardingen door terrassen zal er meer hinder zijn door waterafloop. Er zijn derhalve op dit vlak aanpassingen nodig.
  4. Er is voorzien in een kroonlijsthoogte van max. 6,50 m en maximale nokhoogte van 10,50 m boven de inkomdorpel. Gezien de percelen in kwestie reeds aanzienlijk hoger liggen dan het perceel van mijn cliënten zal er op deze wijze een te grote inkijk zijn in de woning van mijn cliënten. In de aanvraag is voorzien dat er garages zouden mogelijk zijn op kelderniveau. De realiteit wijst dan doorgaans uit dat de woning nog meer opgehoogd wordt.
  5. De aangevraagde voorschriften ten opzichte van de algemene bouwvoorschriften in de Paardeveldstraat wijken af. De bouwvoorschriften zoals deze momenteel gelden, eisen een minimale afstand tussen het gebouwen de perceelgrenzen van aanpalende percelen van 4m. Het was bezwaarindiener toen verboden een gebouw te plaatsen op minder dan 4m van de perceelgrens. In het voorliggend plan wordt een afstand van 3m voorgesteld.
  6. Het project is gelegen in biologisch waardevol gebied volgens de biologische waarderingskaart versie 2. Het is in strijd met de goede ruimtelijke ordening om biologische waardevolle vegetatie en biologisch waardevolle kleine landschapselementen te wijzigen.
  7. De verkavelingsaanvraag beoogt woningen in tweede lijn. Dit verhoogt de druk op de open ruimte in die zin dat o.a. vergezichten belemmerd worden. De verkaveling snijdt het open gebied aan. Dit is in strijd met de goede ruimtelijke ordening. Het is nooit de bedoeling geweest om louter op basis van de gewestplanbestemming “woongebied” bebouwing in tweede lijn toe te laten, in dit geval achter de bestaande woningrij langs de Hellestraat of Paardeveldstraat. De karakteristieken van de Paardeveldstraat en Hellestraat is een lintbebouwing met uitzicht op een achterliggend agrarisch gebied. Deze achterliggende openheid moet bewaard blijven.
  8. De authenticiteit van de als bouwkundig erfgoed geïnventariseerde site “Hof Steppe” wordt verstoord door deze aanvraag.
  9. De dossiersamenstelling is niet volledig. Het dossier bevat geen
    1. liggingsplan met aanduiding van dichtstbij gelegen centrum of bebouwde kern met aanduiding van de belangrijke openbare ruimtes en openbare voorzieningen, 
    2. omgevingsplan met aanduiding en omschrijving van de bestaande vegetatie, de inplantingsplaats van de hoogstammige bomen enz
    3. omgevingsplan met de te behouden elementen op het terrein zelf
    4. gegevens of stukken over de geplande beplanting, noch over de openbare nutsvoorzieningen water, elektriciteit, gas en telecommunicatievoorzieningen, verlichtingsnet of ontwerpen lichtpunten.

 

Overwegende dat volgende interne diensten en externe instanties een advies verleend hebben:

 

a)    De brandweer heeft op 29 mei 2017, met referentie BW/TVG/2017/7710S1/2017/1193, een voorwaardelijk gunstig advies gegeven. De voorwaarden luiden als volgt:

Þ De voertuigen van de brandweer moeten de eengezinswoningen tot op 60m kunnen naderen, zodanig dat de brandbestrijding en de redding er normaal kunnen uitgevoerd worden. De voorziene toegangsweg moet zodanig worden opgevat dat het materieel van de brandweerdiensten erop kan rijden, stationeren en bediend worden. Op deze weg dient er steeds één rijstrook vrijgehouden waar het stationeren verboden is en die voldoet aan volgende eisen:

o minimale vrije breedte:4 m hetzij 8 m indien de toegangsweg doodloopt;

o minimale vrije hoogte: 4 m;

o minimale draaistraal: 11 m aan de binnenkant en 15 m aan de buitenkant;

o maximale helling: 6%;

o draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13 ton er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen.

Het overige gedeelte van de openbare toegangsweg (binnen de straal van 60m) moet voldoen aan volgende eisen:

o minimale vrije breedte:4m waar stationeren verboden is;

o minimale vrije hoogte:4m;

o minimale draaistraal: l-Lm aan de binnenkant en 15m aan de buitenkant;

o maximale helling: 6%;

o draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13 ton er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen.

Þ Langsheen de toegangswegen voor de brandweer dienen bovengrondse hydranten conform de Belgische norm NBN 5.21.019 (type BH L00) geplaatst, op een onderlinge afstand van ongeveer 100 m van elkaar, tweezijdig gevoed met water onder druk, door toevoerleidingen met een binnendiameter van tenminste 100mm. Deze bovengrondse hydranten dienen aangebracht in het voetpad van een straat, plein, binnenplaats, enz. ..., op een gemakkelijk bereikbare plaats die gelegen is op tenminste 0,60m van de boorden van de banen, wegen of doorgangen waarop autovoertuigen kunnen rijden en parkeren.

Þ De brandweer wenst er op te wijzen dat bovenstaand advies onderstelt dat er alleen eengezinswoningen worden voorzien in deze aanvraag. ln deze eengezinswoningen mogen beroepsactiviteiten uitgeoefend worden door bewoners op voorwaarde dat deze het brandrisico niet verhogen en de eengezinswoning hoofdzakelijk bestemd is voor bewoning (d.w.z. de grootste oppervlakte van de woning blijft bewoond door een gezin). Voor niet-eengezinswoningen dient o.a. rekening gehouden te worden met de Bijlagen aan het Koninklijk Besluit van 7 juli 1994 tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de nieuwe gebouwen moeten voldoen (8.S. van 26 april 1995) en latere wijzigingen (zie ook http//besafe.be).

De brandweer meent deze aanvraag POSITIEF te mogen adviseren mits er rekening wordt gehouden met de geadviseerde brandvoorzorgsmaatregelen en met de geformuleerde opmerkingen.

 

b)    De stedelijke dienst Openbare werken heeft op 23 juni 2017, met referentie VA-2017-10-LGE, een voorwaardelijk gunstig advies gegeven. De voorwaarden luiden als volgt:

De aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel dient te gebeuren door en op kosten van de aanvrager.

De aanleg dient te gebeuren conform typebestek 250 voor de wegenbouw versie 3.1 en in overleg met de dienst openbare werken van de stad Ninove en de rioolbeheerder Rio-P (De Watergroep).

Voor het hydraulisch nazicht verwijzen we naar het advies van de rioolbeheerder Riopact (De Watergroep).

Er dient een gunstig advies te worden bekomen van de rioolbeheerder Riopact.

De verkavelaar moet de geldende reglementering, uitgevaardigd door De Watergroep, inzake rioleringsreglement voor verkavelingen strikt naleven.

huisaansluitputjes in PVC zonder reukafslu¡ter te voorzien (du 250mm RWA-du315mm DWA).

DWA huisaansluitingen di 160mm te voorzien (i.p.v. di 150mm).

Op koker 1200x800mm langs weerszijden mangat te voorzien, om toezicht mogelijk te maken.

Post 25: lengte gres du 250mm is 57m i.p.v. 118m.

De verkavelaar moet zijn aanvraag aanvullen met attesten van respectievelijke nutsmaatschappijen die bevestigen dat openbare verlichting, elektriciteit, eventueel aardgas, waterleiding en teledistributie leidingen aanwezig zijn en voldoen voor de bijkomende wooneenheden.

Eventuele of noodzakelijke aanpassingen, aanleg of uitbreiding aan de nutsvoorzieningen ten gevolge van de bijkomende wooneenheden zijn ten laste van de aanvrager conform de voorwaarden opgelegd door de nutsbedrijven, zijnde: Eandis voor elektriciteit en aardgas, De Watergroep voor watervoorziening. Proximus en Telenet voor teledistributie.

Deze kosten mogen niet op een later tijdstip of afzonderlijk doorgerekend worden aan de eigenaars of kopers van de percelen.

De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de

distributienetbeheerder Intergem voor elektriciteit en/of aardgas, inzake <privé-verkavelingen / sociale verkavelingen./ industriële verkavelingen> strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.intergem.be,

De aanleg van de wegenbouw- en andere werken dient te gebeuren conform typebestek 250 versie 3.1 voor de wegenbouw, in overleg met de dienst openbare werken van de stad Ninove en op kosten van de aanvrager.

De breedte van de rijweg dient goedgekeurd te worden door de brandweer.

De eigendom van de in de aanvraag aangegeven openbare wegen/ aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, zone van de rijweg, greppel en naastgelegen voetpad, alsook de gronden waarop ze komen, dienen vríj en onbelast en zonder kosten afgestaan te worden via een notariële akte aan de stad Ninove, na aanleg en definitieve aanvaarding, op een door haar vast te stellen datum en in elk geval bij de eindoplevering van de werken.

Voor het materiaal en afmeting voor de betonstraatstenen van de voetpaden verwijzen we naar de gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2015. Hierin wordt een verplicht gebruik opgelegd van grijze betonstraatstenen, type 220 x 110 x 80 mm.

De voetpaden en beklinkerde zones moeten ingezand worden.

Het voorgestelde project is gelegen aan voetweg nr.29, verplaatst naar het huidig tracé (besluit van de deputatie van 12/02/2009, GR-besluit dd 28/08/2008), zoals voorgesteld op de plannen in het dossier. Het oorspronkelijke tracé is nog steeds openbaar domein. De regularisatie dient te gebeuren volgens volgende procedure:

Doordat in de ruiloperatie een verschil vervat zit tussen de af te stane grondoppervlakte openbaar domein en de te benutten grondoppervlakte openbaar domein dient een schattingsverslag opgevraagd te worden door de aanvrager voor de bepaling van de meerwaarde. Nadien dient een officiële ruilakte met oplegvergoeding verleden te worden ingevolge de gedeeltelijke herlegging van voetweg nr, 29. De vastgestelde meerwaarde en de kosten van de officiële ruilakte zijn ten laste van de eigenaar(s) van de betrokken percelen.

Voetweg nr.29 heeft over de eerste 44m een wettelijke breedte van 8m openbaar domein' Vervolgens heeft deze voetweg een wettelijke breedte van 1m waarvan de wegzate wordt geleverd door het betrokken perceel. Er wordt nog een extra zone van 97m2 gratis grond afgestaan door de aanvrager.

Deze zone dient mee opgenomen te worden in de procedure van ruiloperatie via notariële akte.

Deze situatie dient geregulariseerd te worden alvorens de wegen- en rioleringswerken worden aangevat.

Voetweg nr. 2g is gelegen langs een zone van landschappelijk waardevol agrarisch gebied, en dient dus bijgevolg voor de exploitatie van de landbouw. Hierdoor is de bouwverordening op het plaatsen van afsluitingen langs buurt- en gemeentewegen van toepassing.

Voetweg-nr. 29 heeft een breedte van 1,00 meter ter hoogte van lot 5. Bijgevolg moeten, volgens de bouwverordening op het plaatsen van afsluitingen langs buurt- en gemeentewegen (GR-besluit dd 23/O5/1996), afsluitingen op minstens 1,50 meter van de grens van de weg geplaatst worden. Hiervoor dient een erfdienstbaarheid van overgang opgenomen te worden in de verkoopakte van lot nr 5 en een erfdienstbaarheid van overgang gevestigd worden op perceel nr.920n3 ten zuiden van voetweg nr 29.

De doorgang van voetweg nr.29 dient gevrijwaard te worden.

Vanaf 1-01-2015 is het verplicht om een GRB-conform as-built op te maken. Het as-builtplan dient opgemaakt te worden volgens het GRB-decreet (16/04 /2004) art. 13.3 en 13.4.

 

c)    Integraal Waterbeleid van de provincie heeft een voorwaardelijk gunstig advies verleend, met referentie M02/BA/2017/42/057/MD. De voorwaarden luiden als volgt:

Hogervermeld perceel is gelegen binnen het stroomgebied van waterloop nr. 5.146 van tweede categorie en valt binnen mogelijk overstromingsgevoelig gebied.

Bij deze verkaveling wordt een nieuwe verharding voorzien van 1548 m². Het hemelwater zal gebufferd worden in betonnen rioleringskokers waarbij een volume wordt voorzien van 42 m³. Uit de aanvullende nota omtrent buffer- en infiltratievoorzieningen van regenwater kan niet afgeleid worden hoe het hemelwater vertraagd zal worden afgevoerd. Er is zowel sprake van gebruikt te maken van een wervelventiel als van een knijpleiding met diameter 150 mm. In de nota wordt gesteld dat een lozingsdebiet van 3l/s technisch niet haalbaar is.

Om in overeenstemming te zijn met het provinciaal beleidskader zal er een knijpleiding van 110 mm worden voorzien of moet een andere techniek toegepast worden om een maximaal lozingsdebiet van 3 l/s te realiseren Volgens de technische fiche van wervelventielen van het type CV/E zijn lozingsdebieten van minder dan 1l/s technisch geen probleem.

Deze verkavelingsaanvraag wordt gunstig geadviseerd op voorwaarde dat de buffervoorziening wordt uitgerust met een knijpleiding met diameter 110 mm of dat via een andere techniek (bv. wervelventiel) een maximaal lozingsdebiet van 3l/s wordt gerealiseerd.

 

d)    De Watergroep heeft op 15 juni 2017 over de riolering een voorwaardelijk gunstig hydraulisch advies gegeven. De voorwaarden luiden als volgt:

- Het is niet helemaal duidelijk of er een knijpopening of een wervel gaat geplaatst worden (beiden worden vermeld). Een knijpopening van 150mm zal het water onvoldoende vertraagd afvoeren waardoor de buffering zich niet optimaal kan vullen. Er wordt aangeraden een wervelventiel van het type CEA/ (verticale centrifugaalrem) te plaatsen, waarbij het debiet afgeknepen kan worden tot 5L/s. Aangepaste detailplannen in functie van de geplaatste knijpconstructie dienen aangeleverd te worden.

- Nieuwe plannen (grondplan, lengteprofiel, detailplan overstortconstructie) dienen nog aangeleverd te worden. Het hydraulisch advies werd voorlopig opgemaakt op de tekstuele verklaringen in de begeleidende nota van de nieuwe adviesaanvraag.

Verder gelden volgende aandachtspunten

- RWA en DWA moeten volledig gescheiden tot op de rooilijn worden gebracht en van daaruit aansluiten op het correcte systeem

- Op niveau van de individuele kavels dient het afvalwater aan te sluiten via een septische put waarop enkel het zwart water op aangesloten wordt. De septische putten dienen gedimensioneerd te worden aan 3001/IE (vanaf 11IE bedraagt dit 225L/IE) met een minimum van 2.000L.

- Gravitaire kelderaansluitingen zijn niet toegelaten bij nieuwbouw. Indien er afvoerpunten van het bouwproject (bijv. klokrooster, afvoerput) lager gelegen zijn dan het straatniveau t.h.v. de collector dient de aansluiting beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of pomp. Het waterpeil in de riolering kan bij hevige neerslag tot dat peil stijgen. De terugslagklep dient geplaatst te worden in de aankomende leidingen.

- De verplichting voor de plaatsing van een operationele hemelwaterput op het niveau van de individuele kavels blijft gelden

 

e)    De watergroep heeft op 19 mei 2017, met referentie 20/71/project03_000003368LOC18887, een voorwaardelijk gunstig advies gegeven over de drinkwaterdistributie. De voorwaarden luiden als volgt:

We verwijzen naar onze voorgaande brieven van 11/10/2013 en 17/03/2015 in dit dossier. Ons advies blijft ongewijzigd. Ter hoogte van de voorziene verkaveling er geen drinkwaterdistributieleiding aanwezig. Een uitbreiding van het drinkwaterdistributienet is noodzakelijk om deze verkaveling te bevoorraden.

De betrokken aanvragers of opdrachtgevers, (Van Melkebeek-Eylenbosch), dient zelf een verzoek tot opmaak van het ontwerp van de netuitbreiding (kostprijsberekening + plan), via brief of via bovenvermeld mailadres, in te dienen bij De Watergroep.

 

f)     De stedelijke dienst mobiliteit heeft op 26 juni 2017, een gunstig advies gegeven. U vindt het advies in bijlage.

 

g)    Eandis heeft op 16 mei 2017, met referentie ZD/AGOO/305980, volgend advies gegeven:

Uitbreiding distributienetten binnen verkaveling

Laagspanningsnet                                                       €.2 478,00 (Vrij van btw)

Openbaar verlichtingsnet                                            € 1 652,00 (Vrij van btw)

Lagedruk gasnet                                                         € 2 419,00 (Vrij van btw)

Uitbreiding distributienetten buiten verkaveling

Elektriciteit forfaitair 5 lot(en) x € 500                         € 2 500,00 (Vrijvan btw)

Studiekosten

Elektriciteit                                                                 € 670,97 (21 o/obtw inbegrepen)

Openbare Verlichting

Palen en armaturen                                                    € 2 222,47 (btw inbegrepen)

Aansluitkosten                                                            € 344,51 (btw inbegrepen)

Recyclagebijdrage                                                       € 0,02 (btw inbegrepen)

Totaalbedrag verkaveling                                            € 12 286,97

Detailoverzicht te plaatsen openbare verlichting:

Steunen en palen: 2 stuks, technische specificaties-OV.paal 6m recht, kleur-AKZO900

Verlichtingstoestellen: 2 stuks, technische specificaties-Philips Luma 1

De installaties voor openbare verlichting (palen en armaturen) moeten in eigendom worden overgedragen aan de gemeente. De aansluitingskosten van de individuele woningen zijn niet inbegrepen in deze voorwaarden, zij worden later met de respectievelijke eigenaars afgerekend. De inplanting van de verlichtingspunten is zuiver informatief, de exacte plaats zal voor de uitvoering van de werken worden bepaald in overleg met het gemeentebestuur. Bijkomende kosten die moeten worden gemaakt naar aanleiding van het verplaatsen van bestaande leidingen of installaties, kunnen afzonderlijk worden aangerekend na de vaststelling van de noodzaak tot verplaatsing. De perceelsgrenzen en rooilijnen moeten uitgezet zijn en de nieuwe wegenis moet verhard zijn. De voetpaden mogen nog niet zijn aangelegd.

Voor deze verkaveling kunt u als verkavelaar zelf instaan voor het sleufwerk. Er dient minstens een vrije, openbare ruimte met een breedte van 1,50 m langs beide zijden van de straat op het openbaar domein tussen de 2 rooilijnen voorzien te worden waarin de leidingen en kabels aangelegd worden. Op het einde van een pijpenkop wordt eveneens een vrije openbare ruimte van 1,5 m voorzien.

Zowel bovengronds als ondergronds (tot op een diepte van 1,5 m ten opzichte van het maaiveld) mogen zich geen hindernissen, o.a. fundering, bevinden in deze ruimte. Hieronder wordt tevens begrepen dat de ruimte vrij dient te zijn van bebouwing, bedekking (zoals asfalt, beton,...) of beplanting uitgezonderd gras.

De vrije, openbare ruimte dient na de aanleg der nutsleidingen een openbaar karakter te behouden en vrij te blijven van alle constructies.

 

h)     Telenet heeft op 7 juni 2017, met referentie 25003760, een offerte opgemaakt. U vindt deze offerte in het dossier.

 

i)      De gecoro heeft op 8 juni 2017 gunstig advies verleend met twee suggesties:

  1. het behoud van de voetweg moet visueel verduidelijkt worden zodat de verbinding voor de voetgangers op het terrein duidelijk is,
  2. het geheel moet uitgewerkt worden als een woonerf voorzien van lokaal groen.

 

Overwegende dat de mobiliteitsambtenaar volgende repliek formuleert op de suggesties van de gecoro:

  1. Op termijn is het de bedoeling om de voetwegen te voorzien van signalisatie (naamborden). Hiervoor is er een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd met Trage Wegen.
  2. Bij een woonerf mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken en wordt alles op gelijk niveau aangelegd. Het ontwerp sluit aan op een straat met beperkte breedte waardoor het niet noodzakelijk uitgevoerd moet worden als woonerf. Het is aangewezen om na uitvoering van de werken een zone 30 in te voeren.

 

Overwegende dat het project volgens de zoneringen van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem gelegen is in woongebied en dat de aanvraag in overeenstemming is met de zoneringen van het gewestplan;

 

Overwegende dat de aanvraag niet gelegen is in een bijzonder plan van aanleg of verkaveling;

 

Overwegende dat de ontwerper op vraag van de dienst ruimtelijke ordening en op basis van artikel 4.3.1.§1. 2e en 3e lid van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, zijn dossier en plannen verduidelijkt en aangevuld heeft om tegemoet te komen aan bepaalde opmerkingen uit de adviezen en het bezwaarschrift:

  1. een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier voor de bouwaanvraag van de wegenis,
  2. een verduidelijking met terreinprofielen van de bestaande toestand en nieuw te ontwerpen toestand ter hoogte van de aansluiting met de voetweg en ter hoogte van de overgang tussen de weg en de toekomstige loten,
  3. aangepaste detailplannen in functie van de overstortconstructie en de geplaatste knijpconstructie,
  4. een liggingsplan met aanduiding van dichtstbij gelegen centrum of bebouwde kern met aanduiding van de belangrijke openbare ruimtes en openbare voorzieningen.

 

Overwegende dat het aangewezen is, rekening houdende met de adviezen, opmerkingen en aangepaste plannen, om voorwaarden, lasten, opmerkingen en modaliteiten met betrekking tot de zaak van de wegen op te leggen aan de verkavelaar;

 

Overwegende dat door het opleggen van voornoemde voorwaarden, lasten en modaliteiten tegemoet gekomen wordt aan de opmerkingen, voorwaarden en lasten van de adviesinstanties;

 

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om voorliggende zaak van de wegen voor de verkavelingsaanvraag met wegenis met dossiernummer V/2017/10 ingediend door Van Melkebeek-Eylenbosch, wonende Hellestraat 24 in Appelterre-Eichem voor de ontwikkeling van 5 woonkavels (4 halfopen en 1 open eengezinswoning) met aanleg van een weg, riolering en aanhorigheden gelegen in de Paardeveldstraat in Appelterre-Eichem, kadastraal gekend als 9e afdeling, Sie B, nr 920n3, goed te keuren mits voldaan wordt aan voornoemde voorwaarden, lasten, opmerkingen en modaliteiten;

 

 

 

Besluit:

 

 

met éénparigheid van stemmen

 

 

Artikel 1

 

De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaarschrift ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

 

Artikel 2

 

De gemeenteraad keurt voorliggende zaak van de wegen voor de verkavelingsaavraag ingediend op 26 april 2017 door Van Melkebeek-Eyelenbosch op grond gelegen Paardeveldstraat in Appelterre-Eichem, kadastraal gekend 9e afd, Sie B, nr 920n3 goed mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden, opmerkingen, lasten en modaliteiten;

-       Voorwaarden en lasten opgelegd vanuit het brandpreventieverslag van de hulpverleningszone Zuid-Oost:

.    De voertuigen van de brandweer moeten de eengezinswoningen tot op 60m kunnen naderen, zodanig dat de brandbestrijding en de redding er normaal kunnen uitgevoerd worden. De voorziene toegangsweg moet zodanig worden opgevat dat het materieel van de brandweerdiensten erop kan rijden, stationeren en bediend worden. Op deze weg dient er steeds één rijstrook vrijgehouden waar het stationeren verboden is en die voldoet aan volgende eisen:

  • minimale vrije breedte: 4 m hetzij 8 m indien de toegangsweg doodloopt;
  • minimale vrije hoogte: 4 m;
  • minimale draaistraal: 11 m aan de binnenkant en 15 m aan de buitenkant;
  • maximale helling: 6%;
  • draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13 ton er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen.

Het overige gedeelte van de openbare toegangsweg (binnen de straal van 60m) moet voldoen aan volgende eisen:

  • minimale vrije breedte:4m waar stationeren verboden is;
  • minimale vrije hoogte:4m;
  • minimale draaistraal: 11m aan de binnenkant en 15m aan de buitenkant;
  • maximale helling: 6%;
  • draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13 ton er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen.

.    Langsheen de toegangswegen voor de brandweer dienen bovengrondse hydranten conform de Belgische norm NBN S.21.019 (type BH 100) geplaatst, op een onderlinge afstand van ongeveer 100 m van elkaar, tweezijdig gevoed met water onder druk, door toevoerleidingen met een binnendiameter van tenminste 100mm. Deze bovengrondse hydranten dienen aangebracht in het voetpad van een straat, plein, binnenplaats, enz. ..., op een gemakkelijk bereikbare plaats die gelegen is op tenminste 0,60m van de boorden van de banen, wegen of doorgangen waarop autovoertuigen kunnen rijden en parkeren.

.    De brandweer wenst er op te wijzen dat bovenstaand advies onderstelt dat er alleen eengezinswoningen worden voorzien in deze aanvraag. ln deze eengezinswoningen mogen beroepsactiviteiten uitgeoefend worden door bewoners op voorwaarde dat deze het brandrisico niet verhogen en de eengezinswoning hoofdzakelijk bestemd is voor bewoning (d.w.z. de grootste oppervlakte van de woning blijft bewoond door een gezin). Voor niet-eengezinswoningen dient o.a. rekening gehouden te worden met de Bijlagen aan het Koninklijk Besluit van 7 juli 1994 tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de nieuwe gebouwen moeten voldoen (8.S. van 26 april 1995) en latere wijzigingen (zie ook http//besafe.be).

-       Voorwaarden en lasten opgelegd vanuit de stedelijke dienst openbare werken:

.    De aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel moet gebeuren door en op kosten van de aanvrager.

.    De aanleg van de wegenis met riolering en aanhorigheden moet gebeuren conform typebestek 250 voor de wegenbouw versie 3.1 en in overleg met de dienst openbare werken van de stad Ninove en de rioolbeheerder Rio-P (De Watergroep) op kosten van de aanvrager.

.    De verkavelaar moet de geldende reglementering, uitgevaardigd door De Watergroep, inzake rioleringsreglement voor verkavelingen strikt naleven. Bijkomend moet hij volgende technische zaken voorzien:

  • huisaansluitputjes in PVC zonder reukafslu¡ter (du 250mm RWA-du315mm DWA),
  • DWA huisaansluitingen di 160mm te voorzien (i.p.v. di 150mm),
  • Langs weerszijden een mangat op de koker 1200x800mm, om toezicht mogelijk te maken,
  • Post 25: lengte gres du 250mm is 57m i.p.v. 118m.

.    Voor het materiaal en afmeting voor de betonstraatstenen van de voetpaden wordt een verplicht gebruik opgelegd van grijze betonstraatstenen, type 220 x 110 x 80mm.

.    De voetpaden en beklinkerde zones moeten ingezand worden.

.    De verkavelaar moet zijn aanvraag aanvullen met attesten van respectievelijke nutsmaatschappijen die bevestigen dat openbare verlichting, elektriciteit, eventueel aardgas, waterleiding en teledistributie leidingen aanwezig zijn en voldoen voor de bijkomende wooneenheden. Eventuele of noodzakelijke aanpassingen, aanleg of uitbreiding aan de nutsvoorzieningen ten gevolge van de bijkomende wooneenheden zijn ten laste van de aanvrager conform de voorwaarden opgelegd door de nutsbedrijven, zijnde: Eandis voor elektriciteit en aardgas, De Watergroep voor watervoorziening. Proximus en Telenet voor teledistributie. Deze kosten mogen niet op een later tijdstip of afzonderlijk doorgerekend worden aan de eigenaars of kopers van de percelen.

.    De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Intergem voor elektriciteit en/of aardgas, inzake <privé-verkavelingen / sociale verkavelingen./ industriële verkavelingen> strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.intergem.be,

.    De eigendom van de in de aanvraag aangegeven openbare wegen/aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, zone van de rijweg, greppel en naastgelegen voetpad, alsook de gronden waarop ze komen, dienen vríj en onbelast en zonder kosten afgestaan te worden via een notariële akte aan de stad Ninove, na aanleg en definitieve aanvaarding, op een door haar vast te stellen datum en in elk geval bij de eindoplevering van de werken.

.    Het voorgestelde project is gelegen aan voetweg nr.29, verplaatst naar het huidig tracé (besluit van de deputatie van 12/02/2009, GR-besluit dd 28/08/2008), zoals voorgesteld op de plannen in het dossier. Het oorspronkelijke tracé is nog steeds openbaar domein. De regularisatie dient te gebeuren volgens volgende procedure:

  • Doordat in de ruiloperatie een verschil vervat zit tussen de af te stane grondoppervlakte openbaar domein en de te benutten grondoppervlakte openbaar domein dient een schattingsverslag opgevraagd te worden door de aanvrager voor de bepaling van de meerwaarde. Nadien dient een officiële ruilakte met oplegvergoeding verleden te worden ingevolge de gedeeltelijke herlegging van voetweg nr, 29. De vastgestelde meerwaarde en de kosten van de officiële ruilakte zijn ten laste van de eigenaar(s) van de betrokken percelen. Voetweg nr.29 heeft over de eerste 44m een wettelijke breedte van 8m openbaar domein' Vervolgens heeft deze voetweg een wettelijke breedte van 1m waarvan de wegzate wordt geleverd door het betrokken perceel. Er wordt nog een extra zone van 97m2 gratis grond afgestaan door de aanvrager. Deze zone dient mee opgenomen te worden in de procedure van ruiloperatie via notariële akte. Deze situatie dient geregulariseerd te worden alvorens de wegen- en rioleringswerken worden aangevat.

.    Langs voetweg nr. 29 is de gemeentelijke bouwverordening op het plaatsen van afsluitingen langs buurt- en gemeentewegen van toepassing. Bijgevolg moeten de afsluitingen op minstens 1,50 meter van de grens van de weg geplaatst worden. Hiervoor dient een erfdienstbaarheid van overgang opgenomen te worden in de verkoopakte van lot nr 5 en een erfdienstbaarheid van overgang gevestigd worden op perceel nr.920n3 ten zuiden van voetweg nr 29.

.    De doorgang van voetweg nr.29 dient gevrijwaard te worden.

.    Vanaf 1-01-2015 is het verplicht om een GRB-conform as-built op te maken. Het as-builtplan dient opgemaakt te worden volgens het GRB-decreet (16/04 /2004) art. 13.3 en 13.4.

-       Voorwaarden, lasten en opmerkingen opgelegd vanuit de waterbeheerders, de provinciale dienst Integraal Waterbeleid en De Watergroep:

.    De verkavelaar moet een wervelventiel waarbij het debiet afgeknepen wordt tot 3 l/s plaatsen. Aangepaste detailplannen in functie van deze geplaatste constructie zijn aangeleverd samen met nieuwe plannen (grondplan, lengteprofiel, detailplan overstortconstructie).

.    RWA en DWA moeten volledig gescheiden tot op de rooilijn worden gebracht en van daaruit aansluiten op het correcte systeem.

.    Op niveau van de individuele kavels dient het afvalwater aan te sluiten via een septische put waarop enkel het zwart water op aangesloten wordt. De septische putten dienen gedimensioneerd te worden aan 3001/IE (vanaf 11IE bedraagt dit 225L/IE) met een minimum van 2.000L.

.    Gravitaire kelderaansluitingen zijn niet toegelaten bij nieuwbouw. Indien er afvoerpunten van het bouwproject (bijv. klokrooster, afvoerput) lager gelegen zijn dan het straatniveau t.h.v. de collector dient de aansluiting beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of  pomp. Het waterpeil in de riolering kan bij hevige neerslag tot dat peil stijgen. De terugslagklep dient geplaatst te worden in de aankomende leidingen.

.    De verplichting voor de plaatsing van een operationele hemelwaterput op het niveau van de individuele kavels blijft gelden.

.    De verkavelaar moet een verzoek richten tot opmaak van het ontwerp van de netuitbreiding voor het drinkwaterdistributienet (kostprijsberekening + plan), via brief of mail bij De Watergroep.

-       Voorwaarden, lasten en opmerkingen opgelegd door Eandis:

.    Uitbreiding distributienetten binnen verkaveling

Laagspanningsnet                                                 €.2 478,00 (Vrij van btw)

Openbaar verlichtingsnet                                      € 1 652,00 (Vrij van btw)

Lagedruk gasnet                                                   € 2 419,00 (Vrij van btw)

Uitbreiding distributienetten buiten verkaveling,

elektriciteit forfaitair 5 lot(en) x € 500                   € 2 500,00 (Vrij van btw)

Studiekosten elektriciteit                                      € 670,97 (btw inbegrepen)

Openbare Verlichting

Palen en armaturen                                              € 2 222,47 (btw inbegrepen)

Aansluitkosten                                                      € 344,51 (btw inbegrepen)

Recyclagebijdrage                                                 € 0,02 (btw inbegrepen)

Totaalbedrag verkaveling                                      € 12 286,97

.    Detailoverzicht te plaatsen openbare verlichting:

  • Steunen en palen: 2 stuks, technische specificaties-OV.paal 6m recht, kleur-AKZO900
  • Verlichtingstoestellen: 2 stuks, technische specificaties-Philips Luma 1

.    De installaties voor openbare verlichting (palen en armaturen) moeten in eigendom worden overgedragen aan de gemeente.

.    De aansluitingskosten van de individuele woningen zijn niet inbegrepen in deze voorwaarden, zij worden later met de respectievelijke eigenaars afgerekend.

.    De inplanting van de verlichtingspunten is zuiver informatief, de exacte plaats zal voor de uitvoering van de werken worden bepaald in overleg met het gemeentebestuur.

.    Bijkomende kosten die moeten worden gemaakt naar aanleiding van het verplaatsen van bestaande leidingen of installaties, kunnen afzonderlijk worden aangerekend na de vaststelling van de noodzaak tot verplaatsing.

.    De perceelsgrenzen en rooilijnen moeten uitgezet zijn en de nieuwe wegenis moet verhard zijn.

.    De voetpaden mogen nog niet zijn aangelegd.

.    Voor deze verkaveling kunt u als verkavelaar zelf instaan voor het sleufwerk.

.    Er dient minstens een vrije, openbare ruimte met een breedte van 1,50 m langs beide zijden van de straat op het openbaar domein tussen de 2 rooilijnen voorzien te worden waarin de leidingen en kabels aangelegd worden. Op het einde van een pijpenkop wordt eveneens een vrije openbare ruimte van 1,5 m voorzien.

.    Zowel bovengronds als ondergronds (tot op een diepte van 1,5 m ten opzichte van het maaiveld) mogen zich geen hindernissen, o.a. fundering, bevinden in deze ruimte. Hieronder wordt tevens begrepen dat de ruimte vrij dient te zijn van bebouwing, bedekking (zoals asfalt, beton,...) of beplanting uitgezonderd gras.

.    De vrije, openbare ruimte dient na de aanleg der nutsleidingen een openbaar karakter te behouden en vrij te blijven van alle constructies.

-       Bijkomende algemene voorwaarden en lasten:

.    Op kosten van de aanvrager en op aanwijzen van de stedelijke dienst verkeer en de lokale politie moet de nodige signalisatie aangebracht worden.

.    De percelen kunnen pas vervreemd worden, het verkoopbaarheidsattest wordt pas afgeleverd, een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning wordt pas ontvankelijk verklaard en een stedenbouwkundige vergunning wordt pas afgeleverd nadat:

  • de lasten en voorwaarden betreffende de wegenis en nutsvoorzieningen zoals hierboven beschreven vereffend en voldaan zijn,
  • de attesten van de respectievelijke nutsmaatschappijen in het dossier toegevoegd zijn,
  • de voetweg geregulariseerd is,
  • de wegenis voorlopig opgeleverd is,
  • specifiek voor lot 5 een erfdienstbaarheid van overgang opgenomen is in de verkoopakte van lot nr 5 en een erfdienstbaarheid van overgang gevestigd is op perceel nr.920n3 ten zuiden van voetweg nr 29.

 

Artikel 3

De stad verbindt er zich toe de gronden waarop de infrastructuur wordt aangebracht kosteloos in het openbaar domein in te lijven zoals beschreven in artikel 2 en de zorg voor de instandhouding van de uitgevoerde werken na de definitieve aanvaarding op zich te nemen.

 

Artikel 4

 

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

 

Artikel 5

 

Afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar bij het Agentschap Ruimte Vlaanderen en naar de aanvrager.


Contact informatie