GR20170921 AP2. Interpellatie met vragen en motie van raadslid Kurt Van Den Driessche aan de schepen van economie met betrekking tot betalend parkeren in de handelskern en gratis parkeren bij grootschalige kleinhandel in de rand(datum van publicatie 11/10

Volgende motivering wordt door de heer Kurt Van Den Driessche in zijn interpellatie met vragen en motie vermeld:

 

Motivatie:

Op 18 juli las ik een artikel over de gemeente Cardigan in Wales waar dieven de parkeerautomaten hadden vernield en de gemeente niet direct tot herstelling kon overgaan. Het resultaat was een boost voor de lokale handelaar…

 

Toelichting:

Wij pleiten al langer voor meer en ook gratis parkeerplaatsen in de kern omdat wij er al langer van overtuigd zijn dat ‘gratis parkeren’ één van de belangrijkste redenen is waarom klanten de plaatselijke middenstand in de kern links laten liggen. Mogelijk is het zelfs de belangrijkste reden. De Shop & Go zones zijn dus een positieve maatregel, maar ook slechts een druppel op een hete plaat. Te weinig. Te laat. Onvoldoende beredeneerd ingeplant.

SMS parkeren is handig, gratis parkeren is beter.

Wij beamen dat rotatie van de beschikbare plaatsen belangrijk is zodat niemand langer dan nodig in een winkelstraat blijft staan. Het voorval in Cardigan heeft ook aangetoond dat betalend parkeren een psychologische grens vormt die mensen weerhoudt om te komen winkelen. Gratis parkeren zorgt voor een bloeiende middenstand, betalend parkeren voor een bloedende middenstand.

Om te vermijden dat buurtbewoners onbeperkt en gratis zouden parkeren in de winkelstraten, is het noodzakelijk om heel de zone als Shop & Go zone in te richten, eventueel met variatie in de tijd dat er mag geparkeerd worden (of er blauwe zones van te maken met verschillende parkeertijden). Elk weldenkend mens zal ook inzien dat bewonerskaarten in de handelskern niet thuis horen tijdens de openingsuren van de winkels.

We wensen u er ook aan te herinneren dat de invoering van het betalend parkeren tot doel had de rotatie te verhogen. Dit bleek niet te helpen. Omgekeerd lijken de Shop&Go zones wel hun nut te bewijzen.

Om die reden stellen wij voor om:

  1.  het betalend parkeren af te schaffen (wegens doel niet bereikt),
  2. de handelskern en omgeving in te richten als Shop&Go zone waar op sommige plaatsen wel bewonerskaarten worden toegestaan en op andere enkel buiten de openingsuren van de winkels
  3. op plaatsen waar geen Shop&Go plaatsen worden ingericht, een blauwe zone te behouden of in te voeren waar de maximale parkeertijd wordt afgestemd op de plaats waar de zone is gelegen.

De reden waarom wij het ingediende voorstel wensen aan te passen is:

  1. Die zaken worden al getroffen door de belasting op ongeadresseerd drukwerk
  2. De wijze waarop grootschalige parkings worden beoordeeld hoort thuis in de in opmaak zijnde parkeerverordening.

Door parkeren in de kern gratis te maken, zou de concurrentiepositie van de middenstand in de kern alvast een stuk beter zijn dan vandaag.

Volgens ons kan met een blauwe zone binnen de ring, in combinatie met grote parkeerterreinen waar onbeperkt en gratis kan worden geparkeerd, zowel een oplossing bieden aan de noden van bewoners als van bezoekers. Bewoners staan dan op de grotere parkings (zoals Abdijkerk, Mallaard, Twijnster, Hemerijcksplein, Heilige Harten) tenzij ze voor de deur willen staan en een bewonerskaart aankopen. Bezoekers kunnen ook op die grotere parkings terecht, of op de Shop & Go plaatsen (of in de blauwe zone) tot maximaal 4u gratis parkeren tijdens de openingsuren van de winkels.

 

Vragen:

-                      Bent u het er mee eens dat de middenstand het moeilijk heeft op dit moment?

-                      Bent u het er mee eens dat de kleine middenstander moeilijk kan wedijveren tegen de lage prijzen van ketens, ook al gaat dat ten koste van service, kwaliteit of dienst na verkoop?

-                      Bent u het er mee eens dat meerdere klanten liever kiezen voor het gemak van een gegarandeerde en gratis parkeerplaats in de rand, dan te moeten zoeken naar een parkeerplaats in het centrum en dan ook nog te moeten betalen voor men kan gaan winkelen?

-                      Bent u het er mee eens dat ‘betalend parkeren’ een psychologische grens optrekt bij mensen die inkopen willen doen?

-                      Bent u het ermee eens dat het gratis parkeren voor grote ketens en bij winkelcentra een grote troef is voor die zaken?

-                      Bent u het er mee eens dat bewoners beter niet in, noch in de onmiddellijke buurt van winkelstraten parkeren tijdens de openingsuren van de winkels om de weinige beschikbare parkeerplaatsen daar voor te behouden voor klanten van onze plaatselijke middenstand?

-                      Bent u het ermee eens dat het zowel voor de handelaars als de buurtbewoners een oplossing kan zijn om binnen de ring van Ninove een blauwe zone (of Shop & Go zone) in te voeren in combinatie met enkele grote parkeerterreinen waar onbeperkt gratis kan worden geparkeerd?

 

Motie:

Gelet op het concurrentienadeel van handelaars in de kern van de stad t.g.v. het huidige en zeer ingewikkelde parkeerbeleid met betalend parkeren in de stadskern.

Gelet op het buiten proportioneel grote aanbod aan winkeloppervlakte in de rand van de stad met grote private parkeerterreinen waar parkeren gratis wordt aangeboden aan de klanten.

Gelet op de keuze om het Shop & Go principe uit te breiden tot de gehele handelskern, met tussen 8u30 en 18u30 differentiatie in maximaal toegestane parkeertijd van 30 minuten tot 10u.

Gelet op de noodzakelijke herziening van het parkeerbeleid om tegemoet te komen aan de noden van zowel bezoekers, inwoners als handelaars.

Gelet op de financiële toestand van de stad.

 

  1. De gemeenteraad beslist om het CBS te belasten met het herzien van het parkeerbeleid i.f.v. het gratis parkeren binnen de ring van Ninove in te voeren d.m.v. Shop & Go zones met variatie in de toegestane parkeertijd in en in de omgeving van de handelskern(en) en elders met blauwe zones.
  2. De gemeenteraad beslist om het CBS te belasten met het herzien van het parkeerbeleid i.f.v. het weren van bewonerskaarten in en in de onmiddellijke omgeving van de handelskern(en) tijdens de openinguren van de winkels.

 

Deze motie wordt met 4 ja-stemmen (N-VA) en 20 nee-stemmen (Open VLD, CD&V, Sp.a-Groen en het onafhankelijk raadslid) niet aanvaard.


Contact informatie