GR20170622 AP2: Voorstellen van raadslid Freddy Van Eeckhout aan de raad om te overleggen met alle bevoegde diensten om de Dender te moderniseren en het debiet te verhogen

Volgende motivering wordt door de heer Freddy Van Eeckhout in zijn voorstelleen vermeld:

“Met belangstelling heb ik kennis genomen van de biertrein die een rechtstreekse verbinding zal verzekeren tussen Jupiller en Ninove.

Een lovenswaardig initiatief !

Bij de opmaak van het structuurplan was in een vurige bepleiter om in of langs het industrieterrein een overslagstation te voorzien voor trein – water – en vrachtverkeer en tegelijk een doorsteek te voorzien naar Roosdaal om de leefbaarheid van de Kattestraat en de Okegembaan te verbeteren . Ik kreeg hiervoor de wind van voor vanuit een aantal milieubewegingen die , misschien terecht aanhaalden dat hierdoor de grote Meersen een deel van hun natuurwaarde zouden inboeten .

Vandaag zijn de geesten misschien derwijze gerijpt dat een oplossing kan worden gevonden die economische en ecologische belangen met mekaar kunnen verzoenen .

De Dender is tot Aalst bevaarbaar voor schepen tot 600 ton . Onder druk en op initiatief van het stadbestuur van Aalst beloofde Minister Weyts dat in 2020 Schepen tot 1350 ton Aalst zullen aandoen .

Op het Albertkanaal trekt de Vlaamse regering een megabudget uit om alle 62 bruggen te verhogen .

Mits uitdieping en verhoging van de tonnage biedt de Dender heel wat mogelijkheden voor beroepsvaart voor grind , zand , afval bulk en tankvaart .

Het vak tussen Ninove en Aalst ligt er verweesd bij en dreigt een valkuil en een ramp te worden te worden bij hevige regenval .

Wallonie heeft zijn sluizen gemoderniseerd en computergestuurd zodat bij de minste verandering van het waterpeil de stuwen automatisch meer of minder water gaan afvoeren .Tegelijkertijd wordt er intensief gebaggerd zodat het debiet verhoogt van 30000 liter per seconde naar 70000 liter per seconde .

De laatste sluis op Waals grondgebied in Deux-Acren met een debiet van 30000 liter wordt nu vervangen door een nieuwe stuw met een capaciteit van 70000 liter . Eens die gerealiseerd stroomt het water Vlaanderen binnen met een meer dan verdubbelde capaciteit .

Het antwoord van Vlaanderen is eenvoudig .

In Geraardsbergen is men met een nieuwe stuw begonnen in Aalst eveneens .

In Aalst zijn ze begin 2015 begonnen maar vandaag is zelfs de bouwput nog niet klaar en het kanaal dat de stuw moet verbinden met de dender is nog vrijwel onbestaande .

Ik houd mijn hart vast als de sluis in Geraardsbergen gerealiseerd is en een dubbel debiet op ons afkomt .

Ik wil hier een lans breken voor een globale aanpak en visie waarbij ik volgende voorstellen zou willen doen aan de raad om deze in overleg met het college van burgemeester en schepenen uit te voeren :

- Dringend overleggen met alle bevoegde diensten om de stuwen van Pollare en Denderleeuw te moderniseren en het debiet te verhogen tot minstens 70000 liter per seconde ;

- Aandringen bij de verantwoordelijk overheden om de Dender tussen Ninove en Aalst uit te baggeren zodat het debiet substantieel verhoogt minstens tot 70000 l/ sec , er schepen tot minstens 600 ton of meer mogelijk zijn en hiervoor de nodige kredieten uit te trekken ;

- Met waterwegen en Zeekanaal en mogelijk geïnteresseerde bedrijven overleggen over de uitbouw van een overslagstation voor water- trein – en wegverkeer”


Contact informatie