GR20160526 punt AP5: Interpellatie van raadslid Rudy Corijn aan de schepen van leefmilieu inzake de opvolging van milieuklachten, meer bepaald aangaande milieuklachten op een perceel grenzend aan het Lopertje te Aspelare

 

Volgende motivering wordt door de heer Rudy Corijn in zijn interpellatie vermeld:

"Motivatie/Toelichting

Concreet gaat het in dit dossier om het stapelen van autowrakken, tractorwrakken, oude werkmachines, divers bouwmateriaal  op een perceel grenzend aan het Lopertje te Aspelare. Op het kwestieuze  perceel …

Reeds op 20 november 2012 werd hiervoor een proces-verbaal opgemaakt door de politiezone Ninove, weliswaar wegens " stedenbouwkundige inbreuk"  nl. " het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, of van allerlei materialen, materiaal en afval + parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens zonder de nodige stedenbouwkundige vergunning. Het parket klasseerde echter het dossier zonder gevolg wegens " onvoldoende bewijzen " ?

Voor wat betreft de toen reeds mogelijke milieuovertredingen werd door de stad geen enkel initiatief genomen. Niettemin  bewijst voormeld proces- verbaal  dat de situatie waarnaar ik verwijs reeds minstens vier jaar lopende is.

Op verzoek van een aantal buurtbewoners diende ik op 19 oktober 2015 klacht  in wegens mogelijke vervuiling ter plaatse en  overtreding van de " milieuwetgeving ".

In het verslag van een plaatsbezoek 6 november 2015  van de ambtenaar van leefmilieu meldt deze dat:

-          De situatie nog ongewijzigd is t.o.v. wat te zien is op de foto's genomen in 2012 !

Ik citeer:

"Stallen van drie wrakken van personenwagens en vijf niet rijklare tractoren en aanhangwagens op onverharde bodem . Het niet duidelijk of de wrakken/niet rijklare tractoren ontdaan zijn van alle schadelijke (vloei) stoffen . Ook  niet-gebruikte ( afgedankte ? ) machines staan opgesteld."

Verder is er sprake van een weggegooide batterij en een vat zonder etikettering,  restanten van stenen, kliefhout en oude deuren en ramen.

De ambtenaar wijst er op dat het terrein " zeer wanordelijk oogt " , zoals u collega's gemeenteraadsleden op de bijgevoegde foto's kan vaststellen en doelt hiermee waarschijnlijk op het stedenbouwkundig aspect van dit dossier.

Op 9 november 2015 wordt de eigenaar in een schrijven " aangeraden "  zich in orde te stellen met de Vlarem  I wetgeving, aangezien het in deze tot tweemaal toe gaat over hinderlijke activiteiten

(rubriek 2.2.2.d.1 en rubriek 15.1.1 )

De eigenaar wordt de raad gegeven om ten laatste tegen 20 december 2015 volgende zaken te verwijderen en het terrein in een ordelijke en zindelijke staat te brengen:

  • De voertuigwrakken/afgedankte voertuigen
  • De oude tractoren en aanhangwagens
  • De afvalstoffen zoals de batterij, het houtafval, de lege (?)  vaten, alle niet meer bruikbare materialen

Indien hij de voertuigwrakken en oude tractoren wenst te behouden moet hij ten laatste 20 december 2015 melding doen met het bijgevoegde formulier.

De aangetekende zending van 9/11/2015 wordt door de eigenaar niet afgehaald, waarna per gewone zending de brief wordt toegezonden op 15 december 2015.

Bij mail van 21 december 2015 laat betrokkene weten dat hij wegens medische redenen ( waarvoor begrip) tot einde februari 2016 respijt wenst te krijgen.

De dienst leefmilieu neemt hiervan akte en verzoekt betrokkene welke acties hij concreet  zal ondernemen, of het afval zal worden verwijderd, of de wrakken blijven staan, of deze ontdaan zijn van alle gevaarlijke stoffen zoals afvalolie, batterijen ….. ?

Voor zover mij bekend werd hierop niet meer gereageerd.

Op 22 april 2016  meldt een buurbewoner mij dat " de situatie nog niets is veranderd , de sluikopstelling allerhande … nog steeds het zelfde is, er ongedierte rondloopt en het er vies ruikt "

Uit de bijgevoegde ( deze week genomen ) 2  foto's blijkt dat de eigenaar inmiddels wel de tijd heeft genomen om zijn tuin en afsluiting verder af te werken , maar de situatie ivm de milieuovertreding nog steeds niet gewijzigd is. (Wil deze ter kennisgeving aan de gemeenteraadsleden meesturen)

Op 20 mei 2016 (bijna drie maand na de door eigenaar gestelde termijn) stel ik vast in het register op de dienst leefmilieu dat er nog steeds geen enkele melding bij toepassing van Vlarem I is toegekomen.

 

N-VA Ninove stelt zich dan ook ernstige vragen over de wijze van het opvolgen van klachten inzake mogelijke milieudelicten  of overtredingen inzake ruimtelijke ordening en de opvolging ter zake door de betrokken verantwoordelijken binnen het schepencollege.

 

Vragen:

  • Gezien de verwijzing in het verslag van de ambtenaar leefmilieu dat " Het terrein zeer wanordelijk oogt ":
  • Is er hier tevens  sprake van  een mogelijke stedenbouwkundige  overtreding , gelet op de  schending van de goede ruimtelijke orde?
  • Wat is het standpunt van het huidig college aangaande dit stedenbouwkundig aspect ?

* Op welke wijze worden dergelijke, o.i toch ernstige klachten dossiers, binnen de dienst leefmilieu en in het bijzonder door de bevoegde schepen van leefmilieu opgevolgd, gelet op het feit dat dit dossier geagendeerd stond op het college van 3 november 2015 ?

* Welke opvolgingsprocedures bestaan er binnen de dienst leefmilieu inzake het behandelen en opvolgen van dergelijke dossiers ?

* Indien nihil. Welke initiatieven gaat de schepen ter zake nemen ? Wat is de reden waarom dit dossier tot op heden zonder gevolg bleef ?

Volgens N-VA Ninove is er in dit dossier sprake van ernstige inbreuken inzake het GAS reglement van de stad Ninove. Wat is het standpunt van de schepen ter zake ? Welke initiatieven gaat de schepen dienaangaande nemen?"