GR20150305 Punt 19. Mobiliteit - derdebetalerovereenkomst Stad Ninove - Blue-mobility

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Overwegende dat de stad Ninove duurzame mobiliteit wenst te stimuleren;

 

Overwegende dat Blue-Bike derdebetalersregeling een hefboom kan zijn om fietsen in de stad te bevorderen en de inwoners te stimuleren meer gebruik te maken van het openbaar vervoer;

 

Overwegende dat Blue-bike reeds in tal van steden werd ingevoerd en ook vorig jaar veel succes kende in Ninove;

 

Overwegende dat Blue-Bike er voor zorgt dat het centrum en woonkern leefbaarder worden en anderzijds ervoor kan zorgen dat de stad en de stationsbuurt een groener en fietsvriendelijk imago krijgt;

 

Overwegende dat Blue-Bike eveneens ten goede komt van het lokale fietspunt, de lokale sociale economie, aangezien meer dan 80 % van de huurprijs van de fiets rechtstreeks terug gaat naar het lokale fietspunt, en dat zorgt ervoor dat het fietspunt of de fietsonderneming meer slagkracht krijgt;

 

Overwegende dat Blue-Bikes ter beschikking gesteld kunnen worden via het lokale fietspunt aan het station aan de bewoners en bezoekers en dit kan via het fietspunt of via een sleutelautomaat waardoor de fietsen 24 op 24 beschikbaar zijn;

 

Overwegende dat Blue-Bike het aantal fietsen dat aangeboden wordt steeds kan verhogen in functie van de effectieve verhuring en dit alles kan op korte termijn uitgevoerd worden;

 

Overwegende dat derdebetalersregeling van Blue-Bike bestaat uit 2 varianten, waarbij de 2e variant een uitbreiding op de eerste is. De eerste variant stimuleert de burger om met de trein naar Ninove te komen, de uitbreiding moedigt de burger aan om ook met de trein andere steden te bezoeken;

 

Overwegende dat bij opmaak van het budget de stad rekening dient te houden met het volgende kostenplaatje:

 

Optie 1 – de stad vergoedt de ritten op het eigen grondgebied voor bezoekers en inwoners met een maximum van €2 per dag. De stad betaalt op kwartaalbasis, per effectief gereden rit met een maximum van 10.000 ritten op jaarbasis  = 20.000 euro op jaarbasis. (extra ritten zijn voor rekening van Blue-mobility).

 

Optie 2 – de stad vergoedt de ritten van haar inwoners in andere steden en gemeenten met een maximum van €2 per dag. De stad betaalt op kwartaalbasis, per effectief gereden rit, met een maximum van: ± 1.000 ritten op jaarbasis = ± 2.000 euro op jaarbasis.

 

Overwegende dat Blue-Mobility een overeenkomst heeft met de Vlaamse overheid waarbij deze (met een maximum van 30.000 ritten tussen 01/09/13 en 01/09/2014) een extra korting van 1 euro per rit toekent aan elke rit die in Vlaanderen binnen een derdebetalersregeling gereden wordt;

 

Overwegende dat deze korting wordt verrekend op het rittarief van de klant, waardoor voor de eindgebruiker binnen een derdebetalersregeling van 2 euro Blue-bike volledig gratis is (maximum 24 uur per ontlening);

 

Overwegende dat ter promotie van het Blue-bike systeem, net als vorig jaar het aangewezen zou zijn de eerste 500 Blue-bike abonnementen te schenken aan de eerste 500 Ninovieters die zich aanmelden;

 

Overwegende dat dit neerkomt op een kostprijs van 5.000 euro;

 

Overwegende dat de aanbieding van deze dienst niet over een volledig jaar gespreid wordt, zodat de contractuele uitgave maximaal geraamd wordt op 18.333 euro te verhogen met de prijs van de gratis abonnementen zijnde 5.000 euro of een totaal van 23.333 euro;

 

Overwegende dat ter dekking van al deze uitgaven kredieten werden ingeschreven in het budget dienstjaar 2015 zijnde 25.000 euro op algemene rekening 614199, beleidsitem 021010 en actieplan 4/2/2/9;

 

Overwegende dat Blue-mobility ter promotie en als commerciële geste, bij ondertekening van de derdebetalerovereenkomst, kosteloos 30 abonnementen met gratis ritten ter beschikking zal stellen voor de stadsdiensten met een geldigheidsduur van 1 jaar, na ondertekening van de overeenkomst;

 

Beslist,

 

 

met éénparigheid van stemmen

 

 

Artikel 1

Het ontwerp van derdebetalerovereenkomst tussen de stad Ninove en Blue-mobility voor het gebruik van het Blue-bike deelfietssysteem wordt goedgekeurd mits een totaal geraamde prijs van 25.000 euro.

 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om voornoemde overeenkomst te ondertekenen.

 

Artikel 3

De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van één jaar, ingaande op 5 maart 2015. De overeenkomst kan stilzwijgend worden verlengd voor de periode telkens van 1 jaar.

 

Artikel 4

De overeenkomst zal via diverse kanalen aan de bevolking bekend gemaakt worden.


Contact informatie