GR20141023 Punt 23. Gemeentebelastingen - retributie op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties - overgangsbepalingen

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2013 houdende aanpassing van de tarieven van het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties in het bijzonder de retributie, vastgesteld in artikel 1 § 3 van het retributiereglement met betrekking tot het opstarten van een bouwdossier voor een handelsgebouw/bedrijfsgebouw;

 

Overwegende dat de retributie als volgt werd vastgesteld:

€ 100 per aanvraag met € 100 per bijkomende schijf van 100m² bruto handels- of bedrijfsoppervlakte (de eerste 100m² zijn vrijgesteld);

 

Overwegende dat er 8 aanvragen voor het opstarten van een bouwdossier voor een handelsgebouw/bedrijfsgebouw behandeld werden waarvan er reeds 5 gefactureerd en betaald zijn:

Dossiernummer

Datum ontvangen

Bedrag reeds betaald

B/2014/35

12/02/2014

€ 100

B/2014/38

23/02/2014

€ 1.400

B/2014/54

24/02/2014

€ 400

B/2014/73

13/03/2014

€ 900

B/2014/76

13/03/2014

€ 200

 

Overwegende dat voor de 3 overige dossiers nog een factuur dient opgemaakt te worden:

Dossiernummer

Datum ontvangen

Bedrag te betalen

B/2014/55

25/02/2014

€ 39.200

B/2014/175

03/06/2014

€ 200

B/2014/182

06/06/2014

€ 6.700

 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 oktober 2014 houdende aanpassing van de retributie vastgesteld in artikel 1 §2 3 van het retributiereglement met betrekking tot het opstarten van een handelsgebouw/bedrijfsgebouw;

 

Overwegende dat de retributie als volgt werd vastgesteld:

€ 100 per aanvraag met € 10 per bijkomende schijf van 100m² bruto handels-of bedrijfsoppervlakte en een maximum bedrag van € 500 (de eerste 100m² zijn vrijgesteld);

 

Overwegende dat het verschil tussen beide retributies € 90 per bijkomende schijf van 100m² bedraagt en dat er een maximumbedrag van € 500 wordt vastgesteld;

 

Overwegende dat voor dezelfde aanvraag na de aanpassing van de retributie de volgende retributie verschuldigd zou zijn:

Dossiernummer

Bedrag GR 19-12-2013

Bedrag GR 25-10-2014

B/2014/35

€ 100

€ 100

B/2014/38

€ 1.400

€ 230

B/2014/54

€ 400

€ 130

B/2014/73

€ 900

€ 180

B/2014/76

€ 200

€ 110

 

 

 

B/2014/55

€ 39.200

€ 500

B/2014/175

€ 200

€ 110

B/2014/182

€ 6.700

€ 500

 

Overwegende dat, gelet op het prijsverschil, het wenselijk is de facturatie te herzien op basis van de nieuwe tarieven;

 

Overwegende dat indien er een prijsverschil zou zijn, het verschil zal terugbetaald worden aan de natuurlijke of rechtspersonen die de inlichtingen hebben aangevraagd;

 

Overwegende dat het wenselijk is voor de aanvragen waarvoor nog geen factuur werd opgemaakt, het nieuwe tarief toe te passen;

 

Beslist,

 

 

met 17 ja-stemmen (Dirk Vanderpoorten, Michel Casteur, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Tania De Jonge, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Lieven Meert, Freddy Van Eeckhout, Jacques Timmermans, Jannick Violon, Corinne Vanbelle, Alain Triest, Stijn Vermassen, Ferdi De Ville)

12 onthoudingen  (Rudy Corijn, Guy D'haeseleer, Ilse Malfroot, Antoine Van Melkebeek, Femke D'Hondt, Marc Plancke, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten, Gerd Rassaerts, Levi Verberckmoes)

 

 

Artikel 1

 

De facturatie van de volgende dossiernummers zal worden herzien op basis van de nieuwe tarieven: B/2014/35, B/2014/38, B/2014/54, B/2014/73, B/2014/76

 

Artikel 2

 

Indien er een prijsverschil wordt vastgesteld zal dit verschil terugbetaald worden aan de natuurlijke of rechtspersonen die de inlichtingen hebben aangevraagd.

 

Artikel 3

 

De facturatie van de volgende dossiernummers zal worden opgemaakt op basis van de tarieven, vastgesteld in het retributiereglement van 23 oktober 2014: B/2014/55, B/2014/175 en B/2014/182.