Een plek om te groeien
Maandelijks leggen we dezelfde vijf vragen voor aan een ondernemer. Om zo de mens achter de ondernemer te leren kennen. Studeren in een huiselijke sfeer, mét structuur en motivatie: dat is het idee achter de Studielounge van Ellen Pierreux. Met haar jarenlange ervaring in het onderwijs richtte ze een plek op waar jongeren niet alleen hun huiswerk maken, maar ook leren hoe ze efficiënter kunnen studeren en sterker in hun schoenen staan.

Waarom koos je voor een leven als zelfstandige?
"Ondernemen zit niet in mijn familie, maar na meer dan 20 jaar in het onderwijs begon het te kriebelen. Ik stond voor de klas, werkte als zorgcoördinator, leidinggevende en zelfs als directie. In al die functies merkte ik hoeveel stress er is bij de overgang van het lager naar het secundair onderwijs. Tegelijk zag ik na corona dat jongeren moeite hebben om tot rust te komen: meer prestatiedruk, meer digitale prikkels, minder tijd om te verwerken. Ik wilde daar iets mee doen. Zo ontstond de Studielounge: een plek waar jongeren geconcentreerd kunnen werken en waar ze er niet alleen voor staan. Geen bijleskantoor, maar een huiselijke omgeving waar structuur, motivatie, zelfvertrouwen en studietechniek centraal staan."
Wat is het eerste dat je doet als je de zaak opent?
"Vanaf het moment dat de school uit is, gaat mijn deur open. Ik zorg dat er snacks en drankjes klaarstaan, zodat de leerlingen even kunnen bekomen. Nieuwe studenten krijgen eerst een intakegesprek: we voelen of er een klik is en bekijken hoe ik hen het best kan helpen. Vaak start ik met een sessie rond studiemethodiek: hoe werk je met je schrift, hoe plan je taken, hoe filter je informatie … Dit passen ze nadien toe tijdens de huiswerkbegeleiding of bij het samen studeren. Er is ook altijd een begeleider aanwezig die hen opvolgt qua studiemethodiek. En als ze een onderdeel onvoldoende begrijpen, kunnen ze terecht bij één van onze lesgevers voor bijles. Zo vinden de leerlingen gaandeweg hun eigen vaste studieplek in onze Studielounge én vergroot hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen."
Vertel ons wat meer over jouw klanten.
"Eigenlijk is er geen leeftijdsgrens. Secundaire scholieren vormen de grootste groep, maar ook studenten uit het hoger onderwijs vinden hier begeleiding of bijlessen. En ook jongere kinderen zijn welkom: dankzij mijn dochter, die orthopedagoge is, zijn er nu ook jongens en meisjes uit de lagere school die ondersteuning krijgen bij het lezen en schrijven. Vaak werk ik samen met andere begeleiders om echt maatwerk te bieden. Het oorspronkelijke idee van ‘huiswerkbegeleiding’ groeide intussen uit tot een totaalconcept waarbij ik niet enkel jongeren, maar ook hun ouders coach. Samen zoeken we hoe zij thuis meer structuur en rust kunnen brengen."
Wat is jouw grootste talent?
"Mensen zeggen me wel eens dat ik een groot inlevingsvermogen heb. Of het nu gaat om een kleuter, een puber of een ouder: ik kan me makkelijk in hun leefwereld verplaatsen. Dat talent, gecombineerd met mijn brede ervaring en contacten in het onderwijs, maakt dat ik de Studielounge echt kan afstemmen op ieders noden."
Wat maakt je dag goed?
"Aanvankelijk dacht ik dat vooral ouders hun kinderen zouden sturen, maar het omgekeerde gebeurt: jongeren vragen zelf wanneer ze mogen terugkomen. Dat geeft mij enorm veel voldoening. Hier ontstaan vriendschappen, ze vertrouwen me verhalen toe en begroeten me soms met een knuffel. Het mooiste resultaat zijn niet de punten op zich, maar jongeren die zich beter voelen in hun vel. Dát is mijn grootste drijfveer."

