Als belastingplichtige of -schuldige kan je een bezwaarschrift indienen na ontvangst van een aanslagbiljet. Je moet dit bezwaarschrift indienen binnen de drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag na de verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag. De verzenddatum vind je bij de administratieve gegevens op het aanslagbiljet.
De termijn van drie maanden is een vervaltermijn. Na deze termijn is een bezwaarschrift onontvankelijk en wordt het om die reden afgewezen.
Hoe indienen?
Een bezwaarschrift stuur je per brief naar het college van burgemeester en schepenen, Centrumlaan 100 in 9400 Ninove.
Het bezwaarschrift:
- bevat de reden van je bezwaarschrift met eventuele bewijsstukken;
- bevat een kopie van het aanslagbiljet;
- vermeldt jouw naam en (eventueel nieuw) adres;
- is met een volmacht ondertekend door de belastingplichtige als het bezwaarschrift niet aan jou persoonlijk werd gericht;
- is door jou ondertekend en gedateerd.
Als je gehoord wil worden tijdens een hoorzitting, dan moet je dit uitdrukkelijk vragen in je bezwaarschrift.
Verder verloop
Zodra je bezwaarschrift ontvangen werd, ontvang je een ontvangstbewijs als bevestiging. Als je vraagt om gehoord te worden, dan ontvang je nadien (met een aangetekende brief) een uitnodiging voor een hoorzitting.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen ontvang je per aangetekende brief. Ga je niet akkoord met deze beslissing, dan kan je beroep aantekenen bij de rechtbank van eerste aanleg. Deze procedure wordt toegelicht bij de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
