De strooidienst: zout, technologie en weinig slaap

1
dec
2018

Winter. En dus staan de strooidiensten van de stad 7/7 en 24/24 klaar om bij vriesweer de wegen berijdbaar te houden. Patrick De Vulder en z’n collega’s van de technische dienst krijgen daarbij de hulp van 300 ton zout.

Wie bepaalt waar en wanneer jullie strooien?

Patrick: “Dagelijks bespreek ik met mijn diensthoofd de weersvoorspellingen en bepalen we of we uitrijden in de loop van de dag of nacht. Maar we volgen het weer natuurlijk op. Ook de politie belt ons soms met de vraag om te strooien. Als het nacht is, rijd ik naar het werk, bel ik op mijn beurt de collega’s en zet ik de wagens klaar. Een drietal uur na het eerste telefoontje kunnen we vertrekken.”

Hoe gaat het strooien in z’n werk?

Patrick: “De drie vrachtwagens die we inzetten, hebben sinds een aantal jaar een gps die bepaalt waar en hoeveel zout er gestrooid moet worden. Een keer per jaar programmeren we de gps’en en stippelen we het traject van de wagens uit. Rijden twee vrachtwagens een stuk over hetzelfde traject, zoals dat gebeurt als we vertrekken, dan zal er maar één strooien.”

Dus het is niet de bestuurder die kiest hoeveel er gestrooid wordt?

Patrick: “Neen, dat wordt gestuurd vanuit de gps. We bepalen vooraf per straat hoeveel er gestrooid moet worden per vierkante meter. Dat hangt onder meer af van de breedte van de weg en van het wegdektype. Op fluisterasfalt moeten we bijvoorbeeld meer strooien. Maar elke korrel zout wordt dus benut. Een bijkomend voordeel van de automatisatie is dat we ons als bestuurder volledig kunnen richten op de weg, want je rijdt tenslotte op gladde wegen.”

Welke straten worden eerst gestrooid?

Patrick: “We werken hiervoor met prioriteiten. De straten met prioriteit 1 krijgen voorrang. Dat zijn de hoofdwegen waar ‘s ochtends en ‘s avonds druk verkeer is. De straten met prioriteiten 2 en 3 komen later aan bod. Dat zijn bijvoorbeeld de woonwijken. Soms krijgen we de vraag waarom sommige wegen pas zo laat gestrooid worden, maar we kunnen jammer genoeg niet overal zijn op hetzelfde moment. Maar door de vrachtwagens een vooraf ingesteld traject te laten volgen, komen we al heel ver. Sinds dit jaar hebben we trouwens ook een terreinwagen die kan strooien. Die is ideaal om de vrachtwagens aan te vullen. Zo kunnen we snel kasseistroken strooien bij sneeuwval, want als je daar te lang mee wacht, heeft het zout bijna geen vat meer op de platgereden sneeuw tussen de straatkeien.”

Waar stockeren jullie al die tonnen zout?

Patrick: “Het overgrote deel ligt gestockeerd op het industrieterrein, maar aan het Paul De Montplein, waar de strooiwagens staan, hebben we ook voldoende voorraad om onmiddellijk te kunnen uitrijden. Ook alle pekel bereiden we daar, want onze wagens strooien een mix van zout en pekel. Pekel is een oplossing van water en zout die er onder meer voor zorgt dat je perfect preventief kan strooien, zonder dat het zout zijn kracht verliest. Enkel als er al sneeuw ligt, gebruiken we zuiver zout.”

Wist je dat …

… Ninove voor het strooien gebruikmaakt van drie vrachtwagens, een terreinwagen en een tractor?
… de werktuigdrager die in de zomer het onkruid maait, in de winter de fietspaden sneeuwvrij maakt?
… de stad ook manueel strooit op plaatsen die niet bereikbaar zijn met de strooiwagens (bruggen, pleinen …)?
… de gewestwegen niet door de stad worden gestrooid, maar door het Agentschap Wegen en Verkeer?
… je het voetpad voor je woning sneeuw- en ijsvrij moet maken? Als bewoner ben je hiervoor verantwoordelijk! Je veegt sneeuw best zo dicht mogelijk tegen de huizen of op de rand van het voetpad, met voldoende ruimte om het dooiwater te laten afvloeien.


Contact

  • Technische dienst

    Paul De Montplein 10
    9400 Ninove

    • T 054 31 77 10

    Openingsuren

    • Vandaag open van 08:00 tot 12:00, van 12:30 tot 15:45
    • Morgen open van 08:00 tot 12:00, van 12:30 tot 15:45
    Alle informatie

Activiteiten zoeken