Start-upwinkel

'A la bonheur': de eerste start-up aan het Oudstrijdersplein

À la bonheur' was de eerste handelzaak die de start-upwinkel aan het Oudstrijdersplein inpalmde. Eind juni 2020 werd de etalage leeggemaakt om plaats te maken voor een nieuwe starter. Na een succesvolle start, verhuisde 'A la bonheur' naar een ander pand in het centrum van de stad.

Benieuwd naar de ervaring van Griet en Kris die samen de start-up hebben uitgebaat? Lees hier het interview

Start-up zoekt (nieuwe) starters!

Denk je eraan een zaak te starten, maar durf je de stap naar het huren van een eigen pand nog niet te nemen? Doe zoals Griet en Kris en geef je droom een kans! Je kandidaat stellen kan tot en met 1 november 2020. Hoe je dit doet, lees je hieronder. Veel succes!

Maak kennis met het pand!

Bekijk hier het fotoalbum...

Waar?

Oudstrijdersplein 18, Ninove

Foto start-upwinkel

Oppervlakte?

Plattegrond start-upwinkel

Wat zijn de huurmodaliteiten?

De huur- en verhuurmodaliteiten voor de start-upwinkel werden door de gemeenteraad op 13 september 2018 vastgelegd.

Hieronder lees je de voornaamste voorwaarden.

Wie zoeken we?

  • Je bent een startende zelfstandige ondernemer
  • Het is je eerste zaak (ook geen winkel elders)
  • De start-up is geen herhuisvesting van een bestaande handelszaak
  • Je hebt een (redelijk) innovatief winkelconcept
  • Je beschikt over een sluitend en kwalitatief voldoende businessplan

Welke activiteiten zijn niet toegelaten in de start-up?

  • (Para)medische, vrije of intellectuele beroepen
  • Financiële en/of administratieve dienstverlenende beroepen
  • Vzw's die een horeca-activiteit uitoefenen
  • Nachtwinkels/automatenshops
  • Private bureaus voor telecommunicatie en phoneshops
  • Kansspelinrichtingen
  • Kantoorfuncties zonder voor publiek vrij toegankelijke commerciële ruimten
  • Louter groothandel (B2B)

Wat is de huurprijs?

  • Je betaalt 450,00/maand, incl. energiekosten (mits redelijk gebruik)
  • De borg bedraagt 3 maanden huur

Hoe lang kan je huren?

  • Min. 4 maanden - max. 1 jaar
  • Wil je het pand huren met meerdere handelaars, dan kan dat (collectieve huur)

De winkelruimte?

  • Het pand wordt gebruiksklaar opgeleverd.
  • Je mag als huurder aanpassingen uitvoeren. Die moeten vooraf wel besproken en goedgekeurd worden met/door de verhuurder.
  • Na afloop van de huur moet je de winkel 'wederopleveren' in de oorspronkelijke staat (tenzij anders overeengekomen met de verhuurder).

Interesse? Welke stukken leg je voor?

  • Ingevuld en ondertekend inschrijvingsformulier tot kandidatuurstelling
  • Sluitend en voldoende kwalitatief businessplan
  • Kopie inschrijving KBO
  • Bewijs inschrijving sociale verzekeringskas voor zelfstandig beroep
  • In geval van een hocecazaak: kopie nodige vergunningen stadsbestuur

Bijkomende verplichtingen?

Je wordt als huurder geacht:

  • Lid te zijn/worden van één van de handelaarsverenigingen die actief zijn binnen het kernwinkelgebied centrum Ninove of winkelgebied Rechteroever
  • Deel te nemen aan kernversterkende acties, maatregelen en evenementen van de stad Ninove:
    • afwijkingen op wekelijkse rustdag (koopzondagen)
    • promotionele initiatieven/evenementen
  • De engagementen na te leven van inschrijving/registratie en actief deel te nemen aan gerichte infosessies en andere opvolging in het kader van de initiatieven die aan bod kwamen in het vorige punt (kernversterkende acties, maatregelen en evenementen)

Wil je je kandidaat stellen?

Klaar voor je kandidaatstelling? Vul het inschrijvingsformulier in, onderteken het, en dien het samen met de verplichte bijlagen in via:

  • Aangetekende brief aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. dienst lokale economie, Centrumlaan 100, 9400 Ninove
  • Afgifte aan onthaal stadhuis, Centrumlaan 100, 9400 Ninove   

Starters- en innovatieavond

De stad organiseerde op 20 maart 2019 een starters- en innovatieavond. Heb je deze gemist? Geen probleem! Download hier de presentaties van UNIZO en gastspreker Steven Bollé:


Contact informatie