Premies voor ondernemers

  • Premie voor invulling van leegstaande commerciële panden

    De stad Ninove verleent vanaf 1 januari 2018, onder bepaalde voorwaarden, een premie voor de invulling van leegstaande commerciële handelspanden en horecazaken, gelegen in het kernwinkelgebied centrum Ninove en het winkelgebied Rechteroever.

    Doel?

    De stad wil met het toekennen van deze premie haar leegstaande handelspanden opnieuw invullen en de levensvatbaarheid van prille ondernemingen ondersteunen.

    Doelgroep?

    • Ondernemers met een commerciële activiteit:
      • Kleinhandel/Detailhandel
      • Commerciële diensten: reisbureau, kapper, verzorging, …
      • Horecazaak
      • Vzw’s met kleinhandelsactiviteiten

    Uitgesloten doelgroepen?

    • Beoefenaars van (para)medische, vrije of intellectuele beroepen
    • Beoefenaars van financiële en/of administratieve dienstverlenende beroepen: bank, interim, immo, boekhoudkantoor, …
    • Vzw’s die een horeca-activiteit uitoefenen
    • Uitbaters van nachtwinkels/automatenshops, private bureaus voor telecommunicatie/phoneshops, kansspelinrichtingen,…
    • Kantoorfuncties zonder voor publiek vrij toegankelijke commerciële ruimten
    • Louter groothandel (B2B )
    • Handelszaken die ontstaan door een loutere wijziging van de rechtsvorm van een reeds bestaande handelszaak
    • Personen die eerder gebruik gemaakt hebben van de premie voor hetzelfde handelspand
    • Rechtspersonen waarin een of meerdere personen, die eerder gebruik gemaakt hebben van de premie voor hetzelfde handelspand, belangen hebben
    • Bestaande handelszaken die herlokaliseren binnen gelegen in het kernwinkelgebied Centrum Ninove en winkelgebied Rechteroever
    • Bestaande handelszaken die overgenomen worden
    • Handelszaken die ontstaan door samenvoeging van twee leegstaande handelspanden gelegen in het kernwinkelgebied Centrum Ninove en winkelgebied Rechteroever, kunnen slechts éénmaal aanspraak maken op een premie

    Belangrijkste voorwaarden?

    • Behoren tot de doelgroep
    • Rechtstreeks in contact staan met het publiek
    • Activiteit vestigen in een leegstaand handelspand, gelegen in het kernwinkelgebied Centrum Ninove en winkelgebied Rechteroever
    • Zich vestigen op of na 1 januari 2018
    • Voldoen aan alle reglementaire voorwaarden en vergunningen

    Bedrag?*

    Zone 1Zone 2
    10.000 EUR7.500 EUR

    *De dossiers worden behandeld in chronologische volgorde van indiening van een volledig en correct dossier en tot uitputting van het goedgekeurd krediet.

    Zonering?

    Tot het kernwinkelgebied Centrum Ninove en het winkelgebied Rechteroever Ninove, conform de afbakening goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2017, behoren:

    Zone 1

    Centrumlaan

    Huisnummer 2 tot en met 50
    (hoek Bevrijdingslaan))

    Huisnummer 1 tot en met 103
    (2e rotonde/ hoek   Onderwijslaan)

    Marktstraat

    Volledig

    Langemuntstraat

    Volledig

    Oudstrijdersplein

    Volledig

    Beverstraat

    Volledig

    Biezenstraat

    Huisnummer 1 tot en met 13
    Huisnummer 2 tot en met 20

    Lavendelstraat

    Volledig

    Vuurkruiserstraat

    Vanaf Centrumlaan richting Geraardsbergsestraat tot hoek Hendrik Vangassenstraat

    Kaardeloodstraat

    Huisnummer 97, zijnde alle winkelpanden van shoppingcenter Ninia

    Zone 2

    Burchtstraat

    Huisnummer 2 tot en met 36
    (tot kapel)

    Huisnummer 1 tot en met 31
    (Hoek Onderwijslaan)

    Graanmarkt

    Volledig

    Despauteerstraat

    Huisnummer 1

    Oude Kaai

    Huisnummer 1

    Geraardsbergsestraat

    Huisnummer 2 tot en met 70
    (hoek Vuurkruiserstraat)

    Huisnummer 1 tot en met 59
    (hoek Savooistraat)

    Vuurkruiserstraat

    Vanaf Centrumlaan richting Geraardsbergsestraat, vanaf hoek Hendrik Vangassenstraat

    Kaardeloodstraat

    Volledig, exclusief nr. 97, zijnde alle winkelpanden van shoppingcenter Ninia

    Brusselstraat

    Huisnummer 2 tot en met 64

    Huisnummer 1 tot en met 63

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Procedure?

    Aanvragen

    Om de toelage te kunnen bekomen, dient de ondernemer bij de stad Ninove een aanvraag in via het daartoe voorzien aanvraagformulier.

    De aanvraag kan het hele jaar door worden ingediend maar moet minimum 2 maanden voor en ten laatste 3 maanden na datum waarop de uitbating van de zaak van start is gegaan, ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen.

    De aanvraag, inclusief de benodigde bijlagen, dient bij ter post aangetekend schrijven te gebeuren.

    De aanvragen worden volgens datum van ontvangst van het volledige dossier chronologisch behandeld.

    Beoordeling en goedkeuring

    Het aanvraagdossier wordt naar ontvankelijkheid en gegrondheid beoordeeld door de dienst lokale economie en daarna ter goedkeuring geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen. De aanvrager kan desgewenst uitgenodigd worden om gehoord te worden om bijkomende informatie te verstrekken rond de aanvraag en om het dossier, indien nodig, te vervolledigen.

    Uitbetaling van de premie

    Indien het college van burgemeester en schepenen een goedkeuring verleent, dit werd ondertekend en de zaak geopend is, zal de premie worden uitbetaald door overschrijving op de post- of bankrekening van de ondernemer of desgevallend de juridische rechtspersoon.

    Documenten

     

    Terug naar boven
  • Premie voor renovatie handelspanden

    De stad verleent, onder bepaalde voorwaarden, een premie voor de renovatie van handelspanden, gelegen in het kernwinkelgebied Centrum Ninove en het winkelgebied Rechteroever.

    Deze premie wordt mee mogelijk gemaakt door de Vlaamse steun in het kader van de oproep “Renovatie handelspanden”:

    Logo

    Doel?

    De premie heeft als doelstelling de stedelijke aantrekkingskracht te verhogen en zo de uitstraling en kwaliteit van handelspanden en het openbaar domein te verbeteren. Het kan het starten van een kleinhandelszaak aanmoedigen en de leegstand van handelszaken beperken.  

    Doelgroep?

    De premie kan worden aangevraagd door de eigenaar of de handelaar die huurder is van een handelspand waarin een detailhandels- of horecazaak wordt in uitgebaat.

    Uitgesloten doelgroepen?

    • Andere dienstverleners (bv. Bankinstellingen, vrije beroepen, …) of groothandelaars
    • Panden gebruikt voor de uitoefening van medische, paramedische en vrije beroepen
    • Nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, automatenshops, wedkantoren, interim- en vastgoedkantoren
    • Callshops, goktenten, seksshops, peepshows, dancings, lunaparken, privéclubs, winkels met dienstverlenende activiteit op het gebied van telefonie en/of internet
    • Panden voor dienstverlenende en intellectuele beroepen of kantoorfuncties met dergelijk karakter (bv: boekhouders/fiscalisten, juristen, accountants, bedrijfsrevisoren, belastingconsulenten, verzekeringsmakelaars, landmeters, agenten en makelaars in ank- en beleggingsproducten) die niet over een uitstalraam beschikken. Een raam met vermelding van de naam van de zaak of uitbater volstaat niet

    Belangrijkste voorwaarden?

    • Behoren tot de doelgroep
    • Het handelspand is gelegen in het kernwinkelgebied Centrum Ninove of winkelgebied Rechteroever
    • De netto winkelvloeroppervlakte van het handelspand is < 700m²
    • Het handelspand is stedenbouwkundig vergund en in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften
    • Het handelspand beschikt over een sociaal-economische vergunning (wanneer vereist)
    • Het handelspand is conform met alle wettelijke verplichtingen voor de uitoefening van de handelszaak
    • In het handelspand is momenteel een handelszaak in gevestigd of staat momenteel leeg maar een nieuwe invulling door een handelszaak wordt voorzien
    • Het handelspand moet ten minste 5 jaar na uitkering van de premie zonder onderbreking (van meer dan 3 maanden) een handelszaak herbergen, tenzij er sprake is van overmacht
    • Werken komen enkel in aanmerking voor subsidiëring voor zover ze
      • In overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften
      • De noodzakelijke vergunningen bekomen zijn
      • Ze in overeenstemming zijn met andere reglementen en regelgeving die van toepassing is
    • Werken mogen niet beginnen voor een samenwerkingsovereenkomst is getekend

    Subsidieerbare werken?

    Gevelrenovatie

    Renovatie en inrichting 

    Mechanisch reinigen gevel: Borstelen, schuren, lagedruk stralen, ...

    Nat reinigen gevel: Bevloeiing, verzadigde stoom, water onder druk, ...

    Chemisch reinigen gevel

    Schilderwerken

    Pleisteren

    Voegen

    Nieuwe voorgevel

    Plaatsen inkomdeuren voor commercieel gedeelte

    Zichtbare zijgevel opknappen (verplicht indien vrijstaande gevel)

    Alle sloopwerken die verband houden met de renovatie van de gevel

    Installatie milieuvriendelijk ventilatiesysteem

    Elektriciteitswerken (op voorwaarde dat conformiteitsattest wordt afgeleverd) 

    Verwarming en verwarmingsinstallaties

    Vloerisolatie

    Plaatsen of vervangen sanitair in publiek toegankelijke ruimte (op voorwaarde dat het ook toegankelijk en geschikt gemaakt is voor personen met een fysieke beperking)

    Maatregelen inbraakbeveiliging en brandveiligheid (aanschaf en plaatsen gesloten rolluiken zijn uitgesloten)

    Samenvoeging door ambachtslui en/of erkende aannemers van 2 of meerdere panden met min. 1 gemeenschappelijke muur tot één groot geheel om een grotere verkoopoppervlakte te realiseren op het gelijkvloers

     

     

     

     

     Lees zeker ook de bijkomende voorwaarden na in het betreffende premiereglement.

    Uitgesloten werken voor renovatie en inrichting?

    • Aankoop en installatie roerende goederen die niet onroerend worden door bestemming
    • Werken aan delen die niet uitsluitend worden gebruikt t.b.v. uitbating handelszaak
    • Werken niet verricht aan gebouw zelf
    • Eigen prestaties
    • Erelonen en kosten architecten of veiligheidscoördinatie
    • Installatie aircosysteem of luchtgordijn
    • Werken aan wettelijk beschermde monumenten

    Bedragen?

     

    Gevelrenovatie

    Renovatie en inrichting

    Kosten uit te voeren werkenMin. € 15.000 excl. BTWMin. € 10.000 excl. BTW
    Premie

    50% factuurbedrag excl. BTW, maximum € 7.500

    50 % factuurbedrag excl. BTW, maximum € 5.000

    *De dossiers worden behandeld in chronologische volgorde van indiening van een volledig en correct dossier en tot uitputting van het goedgekeurd krediet.

    Zonering?

    Tot het kernwinkelgebied Centrum Ninove en het winkelgebied Rechteroever Ninove, conform de afbakening goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2017, behoren:

    Zone 1

    Centrumlaan

    Huisnummer 2 tot en met 50
    (hoek Bevrijdingslaan)

    Huisnummer 1 tot en met 103
    (2e rotonde/ hoek   Onderwijslaan)

    Marktstraat

    Volledig

    Langemuntstraat

    Volledig

    Oudstrijdersplein

    Volledig

    Beverstraat

    Volledig

    Biezenstraat

    Huisnummer 1 tot en met 13
    Huisnummer 2 tot en met 20

    Lavendelstraat

    Volledig

    Vuurkruiserstraat

    Vanaf Centrumlaan richting Geraardsbergsestraat tot hoek Hendrik Vangassenstraat

    Kaardeloodstraat

    Huisnummer 97, zijnde alle winkelpanden van shoppingcenter Ninia

    Zone 2

    Burchtstraat

    Huisnummer 2 tot en met 36
    (tot kapel)

    Huisnummer 1 tot en met 31
    (Hoek Onderwijslaan)

    Graanmarkt

    Volledig

    Despauteerstraat

    Huisnummer 1

    Oude Kaai

    Huisnummer 1

    Geraardsbergsestraat

    Huisnummer 2 tot en met 70
    (hoek Vuurkruiserstraat)

    Huisnummer 1 tot en met 59
    (hoek Savooistraat)

    Vuurkruiserstraat

    Vanaf Centrumlaan richting Geraardsbergsestraat, vanaf hoek Hendrik Vangassenstraat

    Kaardeloodstraat

    Volledig, exclusief nr. 97, zijnde alle winkelpanden van shoppingcenter Ninia

    Brusselstraat

    Huisnummer 2 tot en met 64

    Huisnummer 1 tot en met 63

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Procedure?

    Aanvragen

    Om de toelage te kunnen bekomen, dient de ondernemer bij de stad Ninove een aanvraag in via het daartoe voorzien aanvraagformulier.

    De aanvraag, inclusief de benodigde bijlagen, dient bij ter post aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs afgeleverd bij de dienst lokale economie van de stad Ninove te gebeuren.

    Beoordeling en beslissing

    Het aanvraagdossier wordt naar ontvankelijkheid beoordeeld door de dienst lokale economie. De aanvraag is pas ontvankelijk zodra deze volledig is. De ontvankelijkheid wordt binnen de 30 dagen na indiening van de aanvraag meegedeeld via een gewone zending.

    Indien het dossier ontvankelijk is, wordt het dossier geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen beslist op advies van de bevoegde stedelijke diensten om de aanvraag principieel goed te keuren of te weigeren, en deelt binnen 2 maanden na indiening van de ontvankelijke aanvraag zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

    Uitbetaling van de premie

    De aanvrager dient uiterlijk 20 maand na de principiële goedkeuring van de aanvraag door het college van burgemeester en schepenen, per aangetekend schrijven of tegen persoonlijke afgifte, de aanvraag tot uitbetaling van de premie via het daartoe voorzien aanvraagformulier indienen.

    Het feitelijke premiebedrag wordt berekend op basis van de voorgelegde en aanvaarde facturen, exclusief de belasting op toegevoegde waarde.

    De premie kan worden uitbetaald als aan elk van volgende voorwaarden is voldaan:

    • De aanvraag tot het bekomen van de premie werd principieel goedgekeurd
    • Controles ter verifiëring van de uitgevoerde werken werden toegelaten
    • De uitvoering van de werking is gebeurd volgends de goedkeuring en de geldende bepalingen van dit reglement
    • De aanvraag tot uitbetaling van de premie werd goedgekeurd
    • Als het pand leegstond op het moment van de aanvraag dient de aanvrager er zich toe te verbinden zo snel mogelijk de uitbating van een handelszaak in het pand te verwezenlijken. De nieuwe handelszaak mag niet behoren tot de uitgesloten handelszaken.

    Na een positieve beslissing wordt de premie binnen 90 dagen uitbetaald door overschrijving op het rekeningnummer van de gerechtigde(n).

    Documenten

    Terug naar boven

Contactinformatie