Elke overheid in Vlaanderen is verplicht haar burger zo goed mogelijk te informeren (actieve openbaarheid). Anderzijds heb je als burger het recht om bestuursdocumenten in te kijken (inzagerecht), er een kopie van te ontvangen en uitleg te krijgen (passieve openbaarheid). Het decreet van 26 maart 2004 over de openbaarheid van bestuur regelt het inzagerecht van de bevolking op het niveau van de steden en gemeenten.
Alle bestuursdocumenten van Vlaamse overheden zijn in principe openbaar. Je kan ze inkijken, uitleg vragen of tegen betaling een kopie krijgen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag de stad je verzoek weigeren, en dat moet altijd gemotiveerd en wettelijk onderbouwd zijn, bijvoorbeeld bij:
- een onredelijke vraag (te veel opzoekwerk);
- een onduidelijke vraag;
- als het bestuursdocument nog niet volledig is;
- wanneer de openbaarmaking afbreuk zou doen aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
- ...
Elke weigering moet door de stad gemotiveerd worden en gebaseerd zijn op wettelijke gronden.
Praktisch
Hoe doe je een aanvraag?
Je doet je aanvraag schriftelijk per brief, per e-mail of je overhandigt ze persoonlijk. In je aanvraag staat duidelijk:
- je naam en correspondentieadres;
- de aangelegenheid waarover het gaat;
- indien mogelijk de bestuursdocumenten in kwestie;
- de vorm waarin de informatie bij voorkeur ter beschikking wordt gesteld.
Aanvragen om documenten in te kijken, afschrift en uitleg, richt je via het aanvraagformulier aan:
- het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. dienst communicatie, Centrumlaan 100, 9400 Ninove
- communicatie@ninove.be
Wanneer ontvang je een antwoord?
Je krijgt een schriftelijk antwoord binnen 20 kalenderdagen na de ontvangst van je aanvraag. Deze termijn kan in bepaalde uitzonderingen verlengd worden tot 40 dagen.
Wat kost het?
Inzage en uitleg zijn gratis. Vraag je een afschrift van een bestuursdocument, dan betaal je volgens het retributiereglement.
Downloads
- Aanvraagformulier openbaarheid van bestuur.docx83,6 Kb docx
