GR20180621 Punt 58: Lokale economie - vernieuwd reglement ambulante handel en markten - goedkeuring (datum van publicatie 05/09/2018)

De raad

Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005, meer bepaald artikel 42, dat stelt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017;

Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van voornoemde gewijzigde wet de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 april 2008 houdende het reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein;

Gelet op het decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993;

Gelet op de opmerkingen van de marktcommissie van 8 februari 2018 en 5 juni 2018 die werden opgenomen in het nieuwe marktreglement;

Overwegende dat het passend is het gemeentelijk reglement aan te passen aan de nieuwe regelgeving;

Besluit:

met éénparigheid van stemmen

Artikel 1

Het reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein;

wordt als volgt goedgekeurd:

Reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein te Ninove

Inhoud: gemeentelijk reglement

Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten

Afd. 1.1: Toewijzing standplaatsen

Afd. 1.2: Abonnementen

Afdeling 2: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten

Afd. 2.1: Ambulante handel op niet-vooraf bepaalde plaatsen

Afd. 2.2.: Ambulante handel op rondtrekkende wijze

Afdeling 3: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

Afdeling 4: Aanvullende bepalingen

AFDELING 1: Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten

Artikel 1 Gegevens van openbare markten (wet art. 8 §2)

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in:

MARKT: Dinsdagmarkt Ninove

PLAATS: Ninove: Graanmarkt, Marktstraat, Centrumlaan &
Kaardeloodstraat

DAG: Dinsdag

UUR: 8 tot 12 uur (opkuis start om 13u)

PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: digitaal plan wordt up to date gehouden

De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen.

Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

Afdeling 1.1: Toewijzing standplaatsen

Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:

- de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houders van een “machtiging als werkgever”

- rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap, die houder is van de “machtiging als werkgever”

- de verantwoordelijken van verkoopacties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van voornoemd KB, gewijzigd door BVR van 21 april 2017.

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot twee.

Er worden geen standplaatsen toegewezen voor de verkoop van levende dieren. Bestaande standplaatsabonnementen worden beëindigd bij stopzetting door de standhouder.

2.1 Inrichting standplaats

Vaste abonnementhouders dienen hun plaats in te nemen ten vroegste vanaf 5 uur en ten laatste een half uur voor de aanvang van de markt, zijnde 7u30.
Indien dit, omwille van overmacht, niet lukt, dienen zij de marktleider hierover telefonisch te verwittigen.

Bij afwezigheid kan de standplaats door de marktleider worden toegewezen aan een losse standhouder.

Onder geen beding mogen extra meters t.o.v. de in het abonnement vastgelegde meters ingenomen worden. Uitzonderlijk kan dit door de marktleider worden toegestaan, indien dit in het voordeel is van het totale marktbeeld.

Stoepborden aan kramen mogen de doorgang voor de bezoekers niet belemmeren en dienen dus binnen de grenzen van het kraam te worden geplaatst.

Tenzij hiervoor uitdrukkelijk toelating werd gevraagd aan de marktleider, mag een standplaats niet voor 12u30 verlaten worden.

De opkuis van de markt gebeurt vanaf 13 uur.
Om 14 uur moeten alle kramen van de markt zijn verwijderd.

Artikel 3 Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)

De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:

- per abonnement

EN

- van dag tot dag

Artikel 4 Toewijzingsregels losse plaatsen
(KB art 27, gewijzigd door BVR)

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt bij loting.
De toevallige marktkramers melden zich ten laatste 15 minuten vóór het aanvangsuur van de markt op de hoek van de Marktstraat en de Graanmarkt, zijnde 7u45.

De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn.

Indien vaste abonnementhouders niet aanwezig zijn op hun plaats om 7u30
(en de marktleider niet verwittigden), kan hun plek worden vrijgegeven aan een losse standhouder.

Artikel 5 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30, gewijzigd BVR)

Standplaatsen per abonnement worden enkel per jaar toegewezen.

Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt,
gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van
kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.

Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature
bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een berichtvia het
gemeentelijk informatieblad, de website (www.ninove.be) en via de
Facebookpagina ‘lokale economie Ninove’.

De kandidaturen kunnen ingediend worden:

- per mail

- per post (postdatum geldt als indieningsdatum)

- per aangetekende zending

Volgende documenten dienen bij de kandidatuur te worden gevoegd:

- naam, voornaam en adres van de persoon, telefoonnummer en
e-mailadres, in voorkomend geval de juridische vorm

- beschrijving van de producten/diensten die te koop worden aangeboden

- een kopie van de machtiging als werkgever

- het ondernemingsnummer

- beschrijving van het kraam met de exacte afmetingen

- een foto van het kraam

- de gewenste grootte van de standplaats

- een kopie van verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;

- het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij
voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

Spontane kandidaturen kunnen ten allen tijde ingediend te worden.
Bij publicatie van een vacature dienen de kandidaturen ingediend te worden,
uiterlijk 30 dagen na publicatie.

5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31, gewijzigd door BVR)

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een digitaal register van kandidaturen. Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuurkan dit register steeds geraadpleegd worden.

Uiterlijk op 15 december van het aflopende dienstjaar, moeten de kandidaten opgenomen in het register spontaan hun kandidatuur herbevestigen om in het register van het volgende dienstjaar opgenomen te blijven.

5.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen (KB art 29 en 31, gewijzigd door BVR)

Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement kunnen, met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden:

personen aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaats(en);personen die een wijziging van hun standplaats vragen;personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;de externe kandidaten, die binnen een productgroep vallen die niet
aanwezig is op de markt (zie lijst met reeds aanwezige productgroepen)de externe kandidaten (die binnen een productgroep vallen die reeds
aanwezig is op de markt)

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie
tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:

voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorieën externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markt heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.

5.4 Advisering van de toewijzing van de standplaatsen

Wanneer er een overaanbod is van de productgroep met dewelke een externe kandidaat zich aanbiedt, kan de voorzitter van de marktcommissie beslissen om een anonieme stemming te organiseren.

Op basis van deze stemming kan een toewijzing van een nieuwe standplaats dus negatief worden geadviseerd (zie lijst met reeds aanwezige productgroepen).

Indien deze beslissing één lid of meerdere leden van de marktcommissie aanbelangt (zelfde artikel), mag/mogen deze niet deelnemen aan de anonieme stemming.

5.5. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen (KB art. 33)

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:

- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;

- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;

- of bij elektronische post met ontvangstbewijs.

5.6. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
(KB art. 34, gewijzigd BVR)

Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:

- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie de standplaats werd toegekend;

- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

- het ondernemingsnummer;

- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;

- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;

- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.

Afdeling. 1.2: Abonnementen

Artikel 6 Periodiciteit van abonnement (KB Art. 32 en 37, gewijzigd door BVR)

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12maanden.

Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7en 8 van onderhavig marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig marktreglement.

Seizoensgebonden activiteiten, in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden, worden niet toegestaan op de dinsdagmarkt. De lopende standplaatsabonnementen worden hierbij uitdovend.
Bestaande standplaatsabonnementen worden beëindigd bij stopzetting door de standhouder.

Artikel 7 Opschorting abonnement (KB Art. 32, gewijzigd door BVR)

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest

- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats.

Bij regelmatig terugkerende opschortingsaanvragen, die een negatief effect hebben op de organisatie van de markt, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de houder van het abonnement een andere standplaats toe te wijzen.

De abonnementhouder mag maximaal 15 marktdagen per dienstjaar afwezig zijn. Bij meer afwezigheden kan het college van burgemeester en schepenen beslissen het abonnement op te schorten of een andere standplaats toe te wijzen.

Bij meer dan vijf opeenvolgende afwezigheden, zonder enige verwittiging aan de marktleider of de dienst lokale economie, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen het abonnement op te schorten of een andere standplaats toe te wijzen.

Artikel 8 Afstand van het abonnement (KB Art. 32, gewijzigd door BVR)

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement

- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van
tenminste 30 dagen

- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn
van tenminste 30 dagen

- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen mits
voorlegging van een bewijs.
In dit geval is geen vooropzeg nodig.

- op ieder ogenblik zonder een opzegtermijn maar mits een
opzeggingsvergoeding ter waarde van één kwartaal.

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn
activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend per mail of per post, via aangetekend schrijven.

Artikel 9 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente (KB art 32 laatste lid, gewijzigd door BVR)

Het abonnement kan door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

- bij niet of minimum twee maal laattijdig betalen van de standplaatsvergoeding per jaar of per vier kwartalen

- bij afwezigheid gedurende vijf opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen

- bij het herhaaldelijk te laat innemen van de standplaats ondanks de aanmaning van de marktleider om het aanvangsuur te respecteren

- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 14 van onderhavig gemeentelijk reglement

- wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement en niet wordt ingegaan op de aanmaning van de marktleider om het abonnement aan te passen

- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider

- bij het fysiek aanvallen van de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker aan de markt

- bij herhaaldelijke verbale aanvallen op de marktleider of een andere marktkramer.

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs.

Artikel 10 Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)

Wanneer de markt of een deel van de standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).

Artikel 11 Inname standplaatsen (KB art. 26, gewijzigd door BVR)

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houder van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen;de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder(s) van een “machtiging als werkgever”;de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;door de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd BVR van 21 april 2017, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Deze verkopen zijn vergunningsplichtig. Desgevallend kunnen zij de standplaats innemen buiten de aanwezigheid van de verantwoordelijke van de actie.

De personen opgesomd in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheidvan de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.

Artikel 12 Overdracht standplaats (KB art. 35, gewijzigd door BVR)

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

indien de overnemer(s) houder(s) is van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgeveren de specialisatie van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats.

Een eventuele wijziging van de specialisatie KAN aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen.

binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden,behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenenDe onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen op de Ninoofse markt beschikken (cf. art. 2)

De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:

de overnemer beschikt over een machtiging tot uitoefening van ambulante activiteiten om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.Als het aantal toegestane standplaatsen per onderneming van de overnemer niet overschreden wordt.

Artikel 13 Standplaatsen demonstreerders

Een demonstreerder is een ambulante handelaar die op een uitzonderlijke wijze een artikel promoot, het gebruik ervan demonstreert en voor verkoop aanbiedt. De loutere verkoop van producten is niet toegestaan op standplaatsen voor
demonstreerders; het accent ligt op de aanprijzing en de demonstratie van het gebruik van een product.

Artikel 13.1 Toewijzingsregels standplaatsen demonstreerders

De standwerkers, die een abonnement voor een standplaats verkregen hebben, kunnen hun tijdelijk gebruiksrecht op deze standplaats onderverhuren aan andere standwerkers via een vereniging om die voor alle standwerkers zonder discriminatie openstaat.

De toewijzing van standplaatsen voor demonstreerders gebeurt bij loting.
De toevallige demonstreerders melden zich ten laatste 30 minuten vóór het
aanvangsuur van de markt, zijnde 7u30.

AFDELING 2: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten

Afdeling 2.1. Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn niet vooraf bepaald

Artikel 14. Toepassingsgebied (KB art. 43, gewijzigd door BVR)

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

Artikel 15 Voorafgaande machtiging

15.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)

Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 19 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient minstens 6 weken voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente op de dienst lokale economie via het ter beschikking gestelde aanvraagformulier.

Volgende documenten dienen bij het officiële aanvraagformulier te worden
gevoegd:

- naam, voornaam en adres van de persoon, in voorkomend geval de juridische vorm

- de aard van de producten/diensten die te koop worden aangeboden

- een kopie van de machtiging als werkgever

- het ondernemingsnummer

- de aard van het kraam met de exacte afmetingen

- keuringsattesten (elektriciteit- en gasinstallaties)

- een foto van het kraam

- de verkooppunten met de gewenste duurtijd voor de verkoop

15.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

- Identiteit van de aanvrager

- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

- de plaats

- de datum en duur van de verkoop

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

- redenen van openbare orde en veiligheid

- redenen van volksgezondheid

- bescherming van de consument

- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn

- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

Artikel 16 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 17 Toewijzingsregels occasionele standplaatsen
(KB art. 43 §2, gewijzigd door BVR)

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.

Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.

Artikel 18 Toewijzingsregels per abonnement

Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. supra). Voorwaarden inzake melding van vacature (cf. Afdeling 1 artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.

Afd. 2.2. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze

Artikel 19. Toepassingsgebied (wet art 4 en 9)

Eenieder die op de openbare weg ambulante activiteiten wenst uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente op de dienst lokale economie. Ambulante activiteiten kunnen ook op rondtrekkende wijze uitgeoefend worden. Hierbij verplaatst de handelaar zich regelmatig langs een vooraf bepaald traject met verschillende verkooppunten. Deze verkooppunten neemt hij tijdelijk, telkens voor een bepaalde duur in.

Artikel 20 Voorafgaande machtiging

20.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)

Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 26, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging als werkgever.

De vergunning dient schriftelijk en voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente op de dienst lokale economie.

Volgende documenten dienen bij het officiële aanvraagformulier te worden gevoegd:

- naam, voornaam en adres van de persoon, in voorkomend geval de juridische vorm

- de aard van de producten/diensten die te koop worden aangeboden

- een kopie van de machtiging als werkgever

- het ondernemingsnummer

- de aard van het kraam met de exacte afmetingen

- keuringsattesten (elektriciteit- en gasinstallaties)

- een foto van het kraam

- het gewenste traject en de verkooppunten met de gewenste duurtijd voor de verkoop

Aanvragen die hieraan niet voldoen, worden niet behandeld.

20.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een vergunning met daarin vermeld:

- identiteit van de aanvrager

- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

- de toegestane route

- de datum en duur van de verkoop

De gevraagde vergunning kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

- redenen van openbare orde en veiligheid

- redenen van volksgezondheid

- bescherming van de consument

- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn

- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

AFDELING 3: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

Artikel 21 Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art 7, gewijzigd door BVR)

De producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB Art. 7. § 1.):

1° ze vinden plaats met één van volgende doelen

- menslievend doel,

- sociaal doel,

- cultureel doel,

- educatief doel,

- sportief doel

- de verdediging en promotie van de natuur,

- de verdediging en promotie van de dierenwereld,

- de verdediging en promotie van een ambacht

- de verdediging en promotie van streekproducten,

- steun bij een humanitaire catastrofe,

- steun bij een ramp of belangrijke schade;

2° ze blijven occasioneel; occasioneel betekent maximum drie keer per jaar

3° de betrokken burgemeester heeft vooraf toestemming verleend;

4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan moet de organisatie een voorafgaande toelating bekomen hebben bij de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd. Hierover dient steeds een voorafgaande melding met exacte data en verkooppunten te gebeuren aan het college van burgemeester en schepenen.

De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.

Artikel 22 Identificatievereiste

Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in art 26, dient elke verkoper zich herkenbaar te maken via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.

Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.

Artikel 23 Aanvraag voorafgaande vergunning
(KB art 7 §2 en 3, gewijzigd door BVR).

De aanvraag van een toestemming zoals vermeld in art. 30, is afhankelijk van de situatie, gericht aan de burgemeester(s) of aan zijn afgevaardigde(n) of aan de Minister of aan de personeelsleden aan wie hij die bevoegdheid heeft gedelegeerd.

Het officieel aanvraagformulier omvat:

- de verantwoordelijke van de actie,

- het doel van de actie,

- de plaats of plaatsen,

- de periode of periodes van verkoop,

- de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.

De toestemming, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 3° of 4°, is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.

Artikel 24 Weigering en intrekking machtiging

De toestemming voor een specifiek niet-commercieel doel, zoals vermeld in art 26, eerste lid, 3° of 4°, kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.

Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 45 van dit besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.

De toestemming, vermeld in art 7 §1, eerste lid, 3° of 4°, kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.

Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.

De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend met een aangetekende brief.

AFDELING 4: Aanvullende bepalingen

Artikel 25 Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)

De marktleider, aangesteld door de burgemeester, is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen, te controleren.

Artikel 26 Verplichte documenten (KB art 15)

De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn:

het identiteitsbewijs van haar houder of, voor de niet-ingezeten en de buitenlandse onderdanen, een identiteitsbewijs dat dat vervangt;een bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van dit besluit.

De gemeente of de concessionaris zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.

Artikel 27 Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten op openbare markt (KB art 21)

Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op de openbare markt, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.

Het bord bevat volgende vermeldingen:

1° hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;

2° de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;

3° al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel; en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;

4° het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).

Artikel 28 In werking treden van gemeentelijk reglement

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2018 en alle voorgaande desbetreffende reglementen worden opgeheven.

 


Contact informatie