GR20171214 Punt 4. Secretariaat - PISAD - uitkanteling PIVA PISAD naar de vzw CGG ZOV en goedkeuren nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het CGG ZOV (datum van publicatie 29/01/2018)

Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 35, 42 en 43 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en inzonderheid artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht;

 

Gelet op de bepalingen vervat in de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;

 

Gelet op het decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse gewest van het administratief toezicht;

 

Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2017 betreffende de oprichting van het overlegorgaan PISAD en de aanduiding van de afgevaardigde;

 

Gelet op onderstaande motivatie;

 

Het Vlaams Regeerakkoord van juli 2014 stelt dat de provinciebesturen in de toekomst geen persoonsgebonden bevoegdheden meer zullen mogen uitoefenen. Op 9 november 2016 heeft de Vlaamse Regering het decreet daaromtrent in het Parlement laten goedkeuren. Dit heeft concrete gevolgen voor PISAD (“Provinciaal Interbestuurlijk Samenwerkingsverband voor de Aanpak van Drugmisbruik”), dat nu qua juridische vorm een PIVA is (“Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap”), maar met ingang van 1 januari 2018 dus moet overgedragen worden naar een andere juridische structuur.

 

In haar vergadering van 9 november 2016 heeft de Raad van Advies van PISAD meerdere pistes voor mogelijke toekomstige juridische structuren overlopen, waarbij de voorkeur meer specifiek uit ging naar de oprichting van een nieuw intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de 19 gemeentebesturen die bij het PIVA PISAD zijn aangesloten.

De 19 gemeentebesturen hebben daartoe in het voorjaar van 2017 dan ook een "overlegorgaan" opgericht, dat het nodige onderzoeksmateriaal heeft verzameld, en een concrete "informatiebundel" had uitgewerkt, bestaande uit een motiveringsnota, een bestuursplan, een ondernemingsplan en een voorstel van ontwerpstatuten.

De voornaamste nadelen aan deze piste waren dat:

ü  De Vlaamse overheid géén structurele, langdurige subsidiëring van dit intergemeentelijk samenwerkingsverband kon garanderen

ü  De "overheadkosten" van deze structuur behoorlijk zwaar en duur zouden zijn (directeur nodig, alsook administratieve ondersteuning, …)

ü  De 2 voorgaande argumenten hoogstwaarschijnlijk op korte en lange termijn tot een aanzienlijke stijging van de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage zouden geleid hebben

 

Om die redenen heeft de Raad van Advies van PISAD op 20/09/2017 aan het provinciebestuur geadviseerd om de piste van uitkanteling naar het CGG ZOV (Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen vzw) te verkiezen boven een nieuw op te richten intergemeentelijk samenwerkingsverband.

 

Op 28/09/2017 heeft de Deputatie principieel beslist dat de uitkanteling van PISAD best naar het CGG ZOV kan gebeuren.

De voornaamste voordelen aan deze piste zijn dat:

ü  De Vlaamse overheid het verevende bedrag van 350.000 € structureel kan verankeren binnen de enveloppefinanciering van het CGG ZOV, dat door Vlaanderen sowieso formeel erkend is én gesubsidieerd wordt binnen de geestelijke gezondheidszorg

ü  De "overheadkosten" van deze structuur voor PISAD relatief laag zijn, omdat het CGG ZOV reeds beschikt over een leidinggevende structuur en een administratieve ondersteuning.

ü  Er een totaal nieuwe, eenvoudige, transparantere en goedkopere berekeningswijze kan uitgewerkt worden voor de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van de aangesloten gemeentebesturen

 

Het is de bedoeling om de bestaande dienstverlening van PISAD zoveel mogelijk te continueren. Die dienstverlening zal dus, ook in de toekomst, bestaan uit:

a)    Preventieactiviteiten in alle graden van het secundair onderwijs en de derde graad van het basisonderwijs

b)    Individuele begeleidingstrajecten van jongeren die experimenteel of beginnend druggebruik vertonen ("vroegdetectie en vroeginterventie")

c)    Beleidsondersteuning: alle andere activiteiten die PISAD in het kader van drugbeleid uitvoeren op het grondgebied van het gemeentebestuur (bijvoorbeeld de organisatie van het lokaal drugoverleg, preventieactiviteiten bij lokale evenementen, mee een lokaal beleid helpen uitwerken, overleg met de politie en/of OCMW, informatieverschaffing via adviesraden, …)

 

Na het inwinnen van de nodige informatie en na grondig intern overleg heeft de Raad van Bestuur van het CGG ZOV principieel beslist dat ze bereid is om PISAD op 1 januari 2018 binnen haar organisatie en structuur te laten inkantelen. Daarbij engageert het CGG ZOV zich om de continuïteit van de huidige dienstverlening ook in de toekomst maximaal verder te zetten.

Concreet betekent dit dat:

ü  Er op 1 januari 2018 zeven personeelsleden van het huidige PISAD zullen starten binnen het CGG ZOV met een voltijds contract van onbepaalde duur. Deze 7 personeelsleden zijn allen drugbegeleiders, en er kantelt dus geen directeur of administratief personeelslid mee uit.

ü  Men verder blijvend zal inzetten op preventie, begeleiding en beleidsondersteuning

ü  De dienstverlening naar de scholen en de individuele klanten volledig gratis blijft

ü  De werkplekken van de drugbegeleiders decentraal blijven om zo een lokale verankering te verzekeren.

 

Overgaande tot gewone stemming;

 

 

Besluit:

 

 

met éénparigheid van stemmen

 

 

 

Artikel 1

 

De Raad neemt kennis van de uitkanteling van het Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap PISAD naar de vzw Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen (CGG ZOV)

 

 

Artikel 2

 

De Raad keurt een samenwerkingsovereenkomst goed, af te sluiten tussen het gemeentebestuur en het CGG ZOV, luidend als volgt:

 

Tussen:

 

Het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Zuid-Oost-Vlaanderen, met zetel in het Keizersplein 4, 9300 Aalst, vertegenwoordigd door de heer Marc Vandergraesen (voorzitter) en de heer Adrianus Voeten (ondervoorzitter), hierna genoemd "het CGG ZOV"

 

en

 

de stad / gemeente (naam), met zetel in het Stadhuis / Gemeentehuis, (volledig adres), vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreden (in te vullen door de stad/gemeente), hierna genoemd "de stad/gemeente"

 

wordt overeengekomen wat volgt:

 

 

HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 1

 

Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten in uitvoering van artikel 6 van het Protocolakkoord tot inkanteling van het PIVA PISAD van de provincie Oost-Vlaanderen in het CGG ZOV, afgesloten op 22 december 2017.

 

Na inkanteling van de activiteiten zal de naam van PIVA PISAD wijzigen in           CGG ZOV - PISAD.

 

Artikel 2

 

Met ingang van 1 januari 2018 zal de stad/gemeente die beroep deed op de diensten van het PIVA PISAD verder beroep kunnen doen op de diensten van het CGG ZOV - PISAD specifiek wat de dienstverlening zoals beschreven in artikel 5 betreft. Van haar kant zal de stad/gemeente al haar verbintenissen ten opzichte van het PIVA PISAD onverminderd verder nakomen ten opzichte van het CGG ZOV - PISAD.

 

Artikel 3

 

Voorliggende samenwerkingsovereenkomst regelt de wederzijdse rechten en plichten van het CGG ZOV – PISAD en de stad/gemeente binnen het kader van het realiseren van een lokaal drugbeleid in de stad/gemeente, en dit op het vlak van drugpreventie, vroegdetectie en -interventie en beleidsondersteuning.

 

Beide partijen werken constructief en te goeder trouw samen voor de realisatie van deze doelstellingen en taken.

 

 

HOOFDSTUK II – REALISATIE VAN DE DOELSTELLINGEN EN TAKEN VAN HET CGG ZOV – PISAD

 

Artikel 4

 

De stad/gemeente aanvaardt het kader waarbinnen deze doelstellingen en taken zijn ingebed, meer bepaald de missie en de beleidsdoelstellingen van het CGG ZOV (www.zov.be).

 

Artikel 5

 

Het CGG ZOV - PISAD heeft specifiek als doel om, samen met de stad/gemeente en eventuele andere rechtspersonen, te ondersteunen en bij te dragen tot:

1° het onder controle krijgen van het gebruik van legale en illegale drugs;

2° het voorkomen van het misbruik van legale en illegale drugs;

3° het stoppen van het gebruik van illegale drugs.

 

Het CGG ZOV – PISAD en de stad/gemeente onderschrijven hiertoe het standpunt dat de problemen in dit verband in een zo vroeg mogelijk stadium worden aangepakt en gesignaleerd. Deze methodiek houdt onder meer in: het voeren van een geïntegreerd beleid, met de nadruk op een coördinerende en algemene aanpak van deze problemen, waarbij de bevolking in het algemeen en de gezinnen en de scholen in het bijzonder integraal worden betrokken, met daaraan gekoppeld een ondersteuningsnetwerk met de andere actoren op het terrein, zijnde de residentiële en ambulante drughulpverlening, de hulpverlening in het algemeen, de lokale en de federale politie en de verschillende diensten van justitie.

 

Het CGG ZOV – PISAD zal de beschreven doelstellingen nastreven door een combinatie van (wetenschappelijk onderbouwde) activiteiten op het vlak van:

1° drugpreventie: het weerbaar maken van personen om problemen te voorkomen

2° drugbegeleiding via vroegdetectie en -interventie: het individueel begeleiden van of (groeps)vorming geven aan personen (en hun omgeving) in geval van riskant of beginnend problematisch druggebruik

3° beleidsondersteuning: het ondersteunen van (actoren binnen) de gemeente bij het ontwikkelen en uitvoeren van een lokaal drugbeleid

 

Artikel 6

 

De stad/gemeente verbindt zich ertoe zelf een beleid te voeren dat essentieel bijdraagt tot de realisatie van het specifieke doel zoals omschreven in artikel 5, 1ste lid.

 

Artikel 7

 

De scholengemeenschappen van de derde graad van het lager onderwijs enerzijds en het secundair onderwijs  anderzijds met vestigingsplaats in de stad/gemeente en de inwoners van de stad/gemeente genieten voorrang met betrekking tot de dienstverlening van het CGG ZOV – PISAD op vlak van drugpreventie en drugbegeleiding.

 

 

HOOFDSTUK III – BEVOEGDHEDEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET CGG ZOV – PISAD TEN AANZIEN VAN DE STAD/GEMEENTE

 

Artikel 8

 

Het CGG ZOV - PISAD beschikt ten aanzien van de stad/gemeente over de volgende bevoegdheden en verantwoordelijkheden:

 

1° de communicatie met de stad/gemeente;

 

2° de opvolging van de vorderingen ten aanzien van de stad/gemeente in het kader van de overeengekomen jaarlijkse stedelijke / gemeentelijke bijdrage (zie artikel 13);

 

3° het informeren en (minstens jaarlijks) rapporteren van de behaalde resultaten aan de vertegenwoordigers van de stad/gemeente in de Raad van Advies.

 

 

HOOFDSTUK IV – RAAD VAN ADVIES

 

Artikel 9

 

Bij het uitvoeren van deze samenwerkingsovereenkomst laat het CGG ZOV - PISAD zich bijstaan door een Raad van Advies.

 

Namens de stad/gemeente zetelen de burgemeester of een schepen in deze Raad van Advies. Zij worden benoemd voor een duur die eindigt met de algemene vernieuwing van de Gemeenteraad, door opzegging van deze samenwerkingsovereenkomst of door persoonlijk ontslag.

 

Artikel 10

 

De leden van de Raad van Advies laten zich in hun gedragingen leiden door de doelstellingen en taken van het CGG ZOV - PISAD en verbinden zich ertoe geen daden te stellen die strijdig zouden kunnen zijn met deze doelstellingen en taken of die het CGG ZOV op enigerlei wijze schade zouden kunnen berokkenen.

 

Artikel 11

 

De principes met betrekking tot de verdere werking van de Raad van Advies zullen worden opgenomen in een Huishoudelijk Reglement.

 

 

HOOFDSTUK V – PERSONEEL

 

Artikel 12

 

De medewerkers van het CGG ZOV – PISAD die instaan voor de activiteiten op vlak van drugpreventie en drugbegeleiding zijn onderworpen aan het arbeidsreglement van het CGG ZOV.

 

Personeelsleden van het CGG ZOV - PISAD die hun plaats van tewerkstelling hebben in een gebouw van de stad/gemeente, zijn opgenomen in de arbeidsongevallen- en BA-polis van het CGG ZOV, evenals binnen de polis omnium dienstverplaatsingen. De gemeente staat in voor de verzekering van eigen risico (BA eigen medewerkers, gebouw, …). 

 

 

HOOFDSTUK VI – FINANCIELE BEPALINGEN

 

Artikel 13

 

Op basis van deze samenwerkingsovereenkomst betaalt de stad/gemeente een jaarlijkse bijdrage aan het CGG ZOV, die wordt berekend door het aantal inwoners van de stad/gemeente op 1 januari van het betreffende jaar te vermenigvuldigen met de factor 0,95. Deze factor 0,95 (geldend voor 2018) wordt telkens op 1 januari aangepast aan de evolutie van de gezondheidsindex. Het CGG ZOV bezorgt de stad/gemeente hiertoe jaarlijks in februari een verzoek tot betaling van de volledige stedelijke/gemeentelijke bijdrage tegen eind maart.

 

Artikel 14

 

Het bureel en het bureaumateriaal dat desgevallend door de stad/gemeente ter beschikking wordt gesteld van het CGG ZOV – PISAD blijft eigendom van de stad/gemeente.

 

 

HOOFDSTUK VII – SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 15

 

Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2018 en eindigt uiterlijk op 31 december 2025.

 

Artikel 16

 

In de loop van deze werkingsduur kan deze samenwerkingsovereenkomst worden gewijzigd, geschorst en ontbonden met de toestemming van beide partijen.

 

In de loop van 2025 starten beide partijen onderhandelingen voor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Als er op 31 december 2025 geen nieuwe samenwerkingsovereenkomst in werking is getreden, wordt voorliggende samenwerkingsovereenkomst van rechtswege verlengd.

 

 

Artikel 17

 

Beide partijen kunnen deze samenwerkingsovereenkomst op elk ogenblik eenzijdig opzeggen bij aangetekende brief en mits naleving van een opzegtermijn van 30 maanden. Deze termijn neemt een aanvang op de 1ste dag van de maand januari die volgt op de dag van de verzending van deze brief. De datum van de poststempel geldt als bewijs van de datum van verzending.

 

Deze samenwerkingsovereenkomst komt in de plaats van eerder gemaakte mondelinge en schriftelijke afspraken en overeenkomsten.

 

Artikel 18

 

Op deze samenwerkingsovereenkomst is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. In geval van geschil zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen bevoegd.

 

Artikel 19

 

Beide partijen erkennen het belang van een blijvende betrokkenheid van de steden en gemeenten op het project. Dit zal in hoofdzaak verzekerd worden via het verderzetten van de werking van de Raad van Advies (cf. artikelen 9 tem 11 van deze overeenkomst). Daarnaast zal de Raad van Bestuur van de vzw CGG Zuid-Oost-Vlaanderen aan haar Algemene Vergadering voorstellen de statuten van de vereniging aan te passen ten einde toe te laten dat een afgevaardigde namens de betrokken steden en gemeenten als waarnemend lid tot de algemene vergadering van de vereniging kan toetreden en er aan kan participeren.

 

 

 

Opgemaakt te Aalst, op (datum), in 2 exemplaren. Beide partijen verklaren elk 1 ondertekend exemplaar te hebben ontvangen.

 

 

 

 

Voor het CGG ZOV

 

De voorzitter                                                   de ondervoorzitter

 

 

 

Marc Vandergraesen                           Adrianus Voeten

 

 

Voor de stad/gemeente (naam),

 

 

 

 

(zelfde namen en functies als in de aanhef van de samenwerkingsovereenkomst)

 

 

Art. 3 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.


Contact informatie