GR20171214 AP8. Interpellatie van raadslid Joost Arents over de retributie op de aanvragen tot het verlengen, vernieuwen en vervangen van een verblijfsvergunning (A-kaart = bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf)(datum v

Volgende motivering wordt door de heer Joost Arents in zijn interpellatie vermeld:

 

“Motivatie

 

De administratieve afhandeling vergt heel wat werk voor de stadsdienst en daarom zijn wij van mening dat hiervoor ook een retributie mag aangerekend worden

-                Overwegende dat het KB van 5 maart 2017 voorziet dat gemeenten autonoom kunnen beslissen of ze voor het verlengen, vernieuwen en vervangen van een verblijfsvergunning, die wordt afgeleverd aan personen die een tijdelijke inschrijving in het vreemdelingenregister hebben verkregen (A-kaart), een retributie invoeren;

-                Overwegende dat vanuit de Federale Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV) in de periode juli 2015 – september 2015 een meting werd gehouden betreffende de werklast voor gemeentebesturen aangaande het verlengen van een A-kaart;

-                Overwegende dat uit deze meting gebleken is dat de administratieve afhandeling omslachtiger was voor een A-kaart dan voor een andere verblijfsvergunning;

-                Overwegende dat het aangewezen is de extra kosten, verbonden aan het afleveren van een A-kaart, door te rekenen aan de aanvrager;

-                Gelet op het feit dat iets gelijkaardigs wel al werd geopperd door collega’s maar nog nooit als voorstel ter stemming werd voorgelegd.

-                Tarief

-                Overwegende dat de FOD Binnenlandse Zaken (ibz) voor de aanmaak van een A-kaart momenteel 18,40 EUR doorrekent aan de gemeentebesturen;

-                Overwegende dat voor lokale besturen de mogelijkheid bestaat om een maximum retributie aan te rekenen van 50 EUR;

-                Overwegende dat dit er zou voor zorgen dat mensen die een A-kaart aanvragen een bedrag van 68,40 EUR (18,40 EUR ibz + 50 EUR stad) zouden moeten betalen aan de stad;

-                Om het betaalverkeer aan de balies eenvoudig te houden zal er een retributie van 65 EUR gevraagd worden waarvan 18,40 EUR zal doorgestort worden naar ibz;

-                Overwegende dat bijgevolg 46,60 EUR (65 EUR – 18,40 EUR) voor de stad bestemd is;

-                Overwegende dat eventuele indexaties in de toekomst, die door ibz voor hun deel doorgevoerd worden, geen invloed zullen hebben op de totale retributie van 65 EUR;

-                Overwegende dat in voorkomend geval enkel het aandeel van de stad (46,60 EUR) zal verkleinen;

 

Toelichting

-                Juridische overwegingen

-                Gelet op artikel 173 van de grondwet;

-                Gelet op de artikelen 42, 186 en 253 van het gemeentedecreet;

-                Gelet op het KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, §2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;

 

Voorstel ter stemming:

-       Er wordt met ingang van 1 januari 2018 een retributie geheven op de aanvragen tot het verlengen, vernieuwen en vervangen van een verblijfsvergunning.

-       Voor het aanvragen tot het verlengen, vernieuwen en vervangen van een verblijfsvergunning: 65 EUR/persoon.

-       Deze retributie zal per persoon slechts 1 maal per jaar geïnd worden.

-       De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

-       De retributie is contant betaalbaar bij de aanvraag.

-       Een afschrift van deze beslissing wordt naar de gouverneur gestuurd.”


Contact informatie