GR20170921 Punt 12. Ruimtelijke ordening - goedkeuring van de zaak van de wegen voor de stedenbouwkundige aanvraag ingediend door Aquafin voor de aanleg van een semi-gescheiden stelsel in de Dreefstraat, Dr Clement Behnplein, Graanmaarkt met werfzone in d

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;

 

Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, in bijzonder Onderafdeling 5. Zaak van de wegen

art.4.2.25 dat het volgende bepaalt:

“Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Als de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid had, maar geen beslissing heeft genomen over de zaak van de wegen, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie of de Vlaamse Regering, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”;

 

Gelet op de uitvoeringsbesluiten van bovengenoemd decreet en codex;

 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, in bijzonder op art. 10 dat het volgende bepaalt:

“Als het een vergunningsaanvraag betreft die wegeniswerken omvat als vermeld in artikel 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, neemt de gemeenteraad een gemotiveerd besluit over de zaak van de wegen. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de ingediende bezwaren en opmerkingen.”;

 

Gelet op het rioleringsreglement voor verkavelingen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 juni 2015;

 

Gelet op de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning met dossiernummer B/2017/212 ingediend bij Ruimte Vlaanderen op 21 februari 2017 door Aquafin, Dijkstraat 8 te Aartselaar voor de aanleg van een semi-gescheiden stelsel in de Weggevoerdenstraat, Dreefstraat en Dr. Clement Behnplein;

 

Gelet op de adviesvraag van 6 juni 2017 van het departement Omgeving aan het college van burgemeester en schepenen over deze aanvraag aangezien het een bijzondere procedure betreft waarbij de stad adviseert en het departement beslist;

 

Overwegende dat met dit project volgende handelingen beoogd worden:

-       De aanleg van een optimaal gescheiden rioleringsstelsel in de Weggevoerdestraat, dreefstraat en Dr. Clement Behnplein (tussen de Graanmarkt en de F. Tavernestraat),

-       De aansluiting van de nieuwe gemengde DWA-leiding op de bestaande riolering van de Pamelstraat en de Nederwijk,

-       De aansluiting van de nieuwe RWA-leiding op de bestaande inbuizing van de Beverbeek,

-       Tegelijk wordt de wegenis vernieuwd waarbij de verkeersveiligheid geoptimaliseerd wordt, in het bijzonder in de schoolomgeving.

-       Langs de Denderhoutembaan wordt op een deel van een hooiland een tijdelijk terrein voor grondstapeling en -verbetering voorzien.

 

Overwegende dat tijdens het openbaar onderzoek van 4 juli tot 3 augustus 2017 geen enkel bezwaar werd ingediend;

 

Overwegende dat de stedelijke dienst mobiliteit gunstig advies verleend heeft met volgend aandachtspunt:

-       Langsheen de aan-en afrijroute naar het terrein voor grondstapeling en -verbetering, gelegen langs de Denderhoutembaan te Ninove, zijn er scholen aanwezig. Om de verkeersveiligheid ter hoogte van de scholen optimaal te garanderen is het aangewezen om zo weinig mogelijk vrachtbewegingen uit te voeren van maandag tot vrijdag tussen 7u30 en 9u en tussen 15u en 17u en bijkomend op woensdag tussen

 

Overwegende dat de brandweer voorwaardelijk gunstig advies verleend heeft en de voorwaarden als volgt luiden:

-       Alle nodige maatregelen dienen genomen, door de omstandigheden aangewezen, om brand en ontploffing te voorkomen.

-       Langsheen de wegen dienen bovengrondse hydranten conform de Belgische norm NBN EN L4384 (type BH 100)geplaatst, op een onderlinge afstand van maximum 100m, tweezijdig gevoed met water onder druk door toevoerleidingen met een binnendiameter van tenminste L50mm. Deze bovengrondse hydranten dienen aangebracht in het voetpad van een straat, plein, binnenplaats, enz...., op een gemakkelijk bereikbare plaats die gelegen is op tenminste 0,60m van de boorden van de banen, wegen of doorgangen waarop autovoertuigen kunnen rijden en parkeren.

 

Overwegende dat de gecoro op 13 oktober 2016 op het ontwerp gunstig advies verleend heeft met volgende opmerkingen:

  1. Dat dit ontwerp kadert in een globale visie in verband met het bepalen van de rijrichting en van de parkeerplaatsen. Aangezien de Dreefstraat een zeer drukke en belangrijke as zeker voor schoolgaand verkeer is, dient er nagedacht te worden over de rijrichting en de parkeerplaatsen om het verkeer veilig te laten verlopen. De prioriteit dient gelegd te worden in het traag verkeer binnen de schoolomgeving
  2. Dat de fietssuggestiestroken verder doorgetrokken worden over het ganse traject en breder uitgevoerd worden ten voordele van de continuïteit van het fietsnetwerk
  3. Dat ter hoogte van de overweg aanduidingen aangebracht worden die de weggebruikers waarschuwen over de verschuiving van het voetpad/rijweg
  4. Dat het voetpad langs minstens 1 zijde van de weg minstens 1.5m breed en obstakelvrij uitgevoerd wordt conform de bouwverordening
  5. Dat de ruimte van de middenbermen teruggegeven wordt aan de voetgangers. Rammelstroken hebben geen zin in de stedelijke omgeving
  6. Dat het nut van de verkeerdrempel/het verkeersplateau verduidelijkt wordt, o.a. bij het duidelijk aanduiden van begin en einde van verkeersplateau, bij het samenvallen van het begin van de zone 30, bij het gebruiken van een andere wegmarkering, om de schoolomgeving aan te duiden door 75m rondom de school een verkeersplateau aan te brengen.
  7. Dat de ruimte voor de Koepoort samen met de straat meer als plein ingericht wordt.
  8. Dat er meer aandacht is voor groen.
  9. Door de schepen van mobiliteit Wouter Vande Winkel en door de mobiliteitsambtenaar Katrien De Cooman is de visie van het college van burgemeester en schepenen op het advies van de gecoro toegelicht tijdens de vergadering.

 

Overwegende dat de sector grondgebiedzaken naar aanleiding van voornoemde opmerkingen van de gecoro volgend advies verleend heeft:

  1. Bij het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Dreefstraat heeft dit grote consequenties in de ruime omgeving. Dit brengt met zich mee dat er een grote omrijfactor is waardoor de omliggende smalle straten een negatieve overlast zullen ondervinden.
  2. De fietssugestiestroken zijn in het aangepast ontwerp doorgetrokken tot aan de verkeersdrempel van de school.
  3. Het is inderdaad aan te raden om tijdelijk een markering aan te brengen aan de overzijde van de overweg. Er is nog een ander project in de Weggevoerdestraat aan de overzijde van de spooroverweg waarbij dit punt ook uitgewerkt wordt.
  4. In het huidige ontwerp is er aan beide zijden van de straat een voetpad van 1,20m voorzien en aan één zijde ook parkeervakken. De breedte van de rijbaan is ontworpen zodat twee bussen van de Lijn elkaar kunnen kruisen. Het is geen optie om de parkeervakken weg te laten gezien de grote parkeerdruk in de ruime omgeving. Indien er aan één zijde van de straat een voetpad met een breedte van 1,50m aangelegd moet worden houdt dit in dat het voetpad aan de overzijde van de straat maximum 90cm bedraagt. Aan beide zijden van de straat zijn er handelaars gelegen waardoor het aangewezen is om aan beide zijden van de straat een voetpad te voorzien waarvan mindervaliden gebruik kunnen maken. Hierdoor is er geopteerd om 2 voetpaden aan te leggen van minimum 1,20m. Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer De richtwaarden van deze verordening geven uiteraard het meest comfort. Zijn deze echter niet haalbaar, dan moeten noodgedwongen de minimumwaarden toegepast worden. Het absolute minimum voor een geheel obstakelvrije doorgang (en dus ook voor een voetpad) bedraagt 1,00 meter met een vrije hoogte van minstens 2,20 meter.
  5. Op het ontwerp staat er inderdaad rammelstroken maar het zijn overrijdbare middenbermen. Deze zijn opgenomen in het ontwerp zodat de draaicirkels van de bussen van de Lijn en vrachtwagens gerealiseerd kunnen worden. Deze zones worden uitgevoerd in printbeton, Dit materiaal is duurzaam en geeft veel minder geluidshinder dan kasseistenen.
  6. Ter hoogte van de schoolomgeving valt het begin van het verkeersplateau samen met het begin van de zone 30. De zone 30 van de schoolomgeving sluit aan op de zone 30 van het centrum. De verkeersplateaus aan de zijde van de Graanmarkt en Mallaardstraat sluiten aan op bestaande hellingen waardoor deze niet op het ontwerpplan zijn weergegeven. De schoolomgeving wordt momenteel reeds geaccentueerd door de octopusbeugels en zal nog extra geaccentueerd worden door een octopus accentpaal die reeds is aangekocht.
  7. Op het ontwerp is deze ruimte ingericht met een pleinfunctie. Doch blijft de hoofdas op de rijweg geaccentueerd om te voorkomen dat er chaos en onveiligheid ontstaat bij gebrek aan overzicht op de totaliteit. Ter hoogte van het plein worden de voetpaden voorzien in gezaagde kasseiverharding. De rijweg wordt voorzien in printbeton (kassei) om te voorkomen dat kasseien worden losgereden en ook rekening houdend met onroerend erfgoed. Het voorzien van printbeton voor voetpaden is af te raden gezien de vele nutsleidingen onder de verharding.
  8. Ter hoogte van de Koepoort kunnen er verschillende verplaatsbare groenelementen aangebracht worden. Ter hoogte van de wegenis is dit moeilijker omdat er dan ruimte verloren gaat voor de voetganger en deze ruimte is reeds beperkt.

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 september 2016 waarbij het ontwerp van de renovatie van de Weggevoerdenstraat en Dreefstraat werd goedgekeurd mits het ontwerp van de Dreefstraat in die zin wordt aangepast zodat de okerkleurige fietssuggestiestroken die voorzien werden in de Weggevoerdenstraat eveneens worden aangebracht langs weerszijden van de Dreefstraat, tussen het kruispunt met de Stationsstraat en het Koninklijk Atheneum;

 

Overwegende dat deze opmerking is aangepast in voorliggend pland;

 

Overwegende dat het project volgens de zoneringen van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem voornamelijk gelegen is in woongebied en dat de aanvraag in overeenstemming is met deze zoneringen;

 

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om voorliggende zaak van de wegen van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning met dossiernummer B/2017/212 ingediend bij Ruimte Vlaanderen op 21 februari 2017 door Aquafin, Dijkstraat 8 te Aartselaar voor de aanleg van een semi-gescheiden stelsel in de Weggevoerdenstraat, Dreefstraat en Dr. Clement Behnplein, goed te keuren mits voldaan wordt aan de eisen van de brandweer en het aandachtspunt van de dienst mobiliteit;

 

Besluit:

 

 

met 19 ja-stemmen (Vanderpoorten Dirk, De Jonge Tania, Coppens Katie, Cosyns Veerle, Evenepoel Henri, Vande Winkel Wouter, De Schepper Paul, Torrekens Marc, Triest Alain, Meert Lieven, Casteur Michel, Van Eeckhout Freddy, Timmermans Jacques, Violon Jannick, Van Ongeval Octaaf, Vanbelle Corinne, Vermassen Stijn, De Ridder Misja, Van Der Haeghen Bruno)

14 onthoudingen  (Corijn Rudy, D'haeseleer Guy, Malfroot Ilse, Van Melkebeek Antoine, D'Hondt Femke, Plancke Marc, Arents Joost, Van Den Driessche Kurt, Vanderpoorten Veerle, Rassaerts Gerd, Verberckmoes Levi, Steenhout Hedwig, Van Oudenhove Jean-Pierre, Souffriau Dirk)

 

 

Artikel 1

 

De gemeenteraad neemt kennis dat er geen bezwaarschriften ingediend werden tijdens het openbaar onderzoek.

 

Artikel 2

 

De gemeenteraad keurt voorliggende zaak van de wegen voor de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning met dossiernummer B/2017/212 ingediend bij Ruimte Vlaanderen op 21 februari 2017 door Aquafin, Dijkstraat 8 te Aartselaar voor de aanleg van een semi-gescheiden stelsel in de Weggevoerdenstraat, Dreefstraat en Dr. Clement Behnplein goed mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden en opmerkingen:

-       Alle nodige maatregelen dienen genomen, door de omstandigheden aangewezen, om brand en ontploffing te voorkomen.

-       Langsheen de wegen dienen bovengrondse hydranten conform de Belgische norm NBN EN L4384 (type BH 100)geplaatst, op een onderlinge afstand van maximum 100m, tweezijdig gevoed met water onder druk door toevoerleidingen met een binnendiameter van tenminste L50mm. Deze bovengrondse hydranten dienen aangebracht in het voetpad van een straat, plein, binnenplaats, enz...., op een gemakkelijk bereikbare plaats die gelegen is op tenminste 0,60m van de boorden van de banen, wegen of doorgangen waarop autovoertuigen kunnen rijden en parkeren.

-       Langsheen de aan-en afrijroute naar het terrein voor grondstapeling en -verbetering, gelegen langs de Denderhoutembaan te Ninove, zijn er scholen aanwezig. Om de verkeersveiligheid ter hoogte van de scholen optimaal te garanderen is het aangewezen om zo weinig mogelijk vrachtbewegingen uit te voeren van maandag tot vrijdag tussen 7u30 en 9u en tussen 15u en 17u en bijkomend op woensdag tussen 11u15 en 12u30.

 

Artikel 3

 

Deze beslissing wordt bezorgd aan het departement Omgeving van Vlaamse overheid. 


Contact informatie