GR20170921 AP6. Interpellatie van raadslid Corinne Vanbelle met vragen mbt. verkaveling Matexi - Populierenhof (datum van publicatie 11/10/2017)

Volgende motivering wordt door mevrouw Corinne Vanbelle in haar interpellatie met vragen vermeld:

 

“Tijdens de gemeenteraad van december 2015 werden de verkavelingsvoorwaarden voor het Matexiproject, verkaveling gelegen aan de Denderhoutembaan, goedgekeurd.
Midden 2016 zijn de wegeniswerken gestart; in april 2017 de bouw van de eerste 2 huizen van de 32 te realiseren woningen.
Begin juli 2017 worden er – tot onze grote verbazing - speeltuigen op de ‘speel zone’ geplaatst.
De verkavelingsvoorwaarden van 2015 bepalen immers mbt de speelzone de volgende bijkomende voorwaarden:

Overwegende dat voor de speelzone bijkomend dient gesteld te worden dat

o             deze ingericht zal worden in overleg met de bewoners, zoals dit normaliter in kader van de bevolkingsparticipatie door de jeugddienst als werkwijze gehanteerd wordt,

o             hierdoor in dit stadium nog geen definitieve gedetailleerde inrichting kan meegegeven worden,

o             er algemeen wel gesteld wordt dat er minimum drie speeltuigen voor diverse leeftijden voorzien moeten worden,

o             een voorstel van inrichting, opgesteld door de bewoners in samenwerking met de jeugddienst, door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd moet worden vooraleer tot uitvoering wordt overgegaan,

o             de speelzone pas aangelegd wordt vanaf 80% bebouwing van de verkaveling en uiterlijk 3 jaar na voorlopige oplevering. Dit is naar analogie met de aanlegvoorwaarden van de voetpaden in de verkaveling,

o             als garantie voor uitvoering een waarborg van € 50.000 aan de verkavelaar opgelegd wordt. Het storten van deze borg is een voorwaarde voor het afleveren van een verkoopbaarheidsattest. Bij voorlopige oplevering van de speelzone wordt 80% van de borgsom vrijgegeven, de overige 20% wordt pas bij definitieve oplevering vrijgegeven;

 

Overduidelijk dus dat deze voorwaarden niet gerespecteerd zijn: de eerste 2 woningen zijn dan pas in aanbouw en bewoners kunnen niet worden bevraagd want deze zijn er nog niet én de huidige buurtbewoners van de Kloostermolen – en Kruisvijverstraat zijn niet bevraagd. Toch staat er een speeltuin.

 

We menen te begrijpen dat deze voorwaarden worden opgelegd om zo de nodige sociale controle te voorzien voor deze afgelegen en geïsoleerde omgeving op een bouwwerf en in de nabijheid van een privaat bos (zie foto).

 

Het gevolg kan u al raden: in een mum van tijd wordt deze zone geclaimd door hangjongeren uit andere wijken wat al snel leidt tot overlast voor de buurtbewoners. Geluidsoverlast, vervuiling en vandalisme waren de hoofdingrediënten van de zomer voor onze buurt wat op korte tijd tot een onveilig gevoel in de buurt heeft geleid. Wij ervaren het ook als een inbreuk op het woon- en leefgenot dat we sinds jaren in deze wijk koesteren.  Enkele voorbeelden van de taferelen die we mochten meemaken : vuilbakken die uit de betonnen sokkel worden geschopt, verkeersremmende paaltjes die uit de grond worden gerukt, skateboards en stokken die van de glijbaan worden gegooid,  speeltuigen die uit de grond worden getrokken, kinderen uit de wijk die met losliggende zaken worden belaagd en weggejaagd, lopen over de zitbanken, gillende en joelende jongeren op de schommelmand, duiken in de open wadi’s, drugshandel en als kers op de taart: exhibitionisme!

 

Weg is de idyllische beschrijving van de Matexibrochure:  …‘een buurt waar het fijn wonen en ontspannen is ‘… Het beoogde doelpubliek (ouders met kindjes) maakt zich snel uit de voeten als de jongeren er aan komen én komen niet meer terug. Wat over blijft zijn de hangjongeren die steeds terugkeren.

 

Begin augustus wordt de bouwovertreding gemeld aan de politie, wijkagent en het stadsbestuur; een PV wordt opgemaakt. Nadien volgen nog verschillende meldingen.

Het blijkt dat omwille van promotionele redenen, op vraag van Matexi, door de administratie de toestemming werd gegeven de speeltuin te bouwen. Blijkbaar zonder enige vorm van terugkoppeling aan en goedkeuring door het stadsbestuur.

Er worden op vraag van de buurt een aantal maatregelen genomen zoals bijkomende patrouilles door de politie, (en eind augustus) het plaatsen van een tijdelijke camera,.. Het stadsbestuur stelt zelf een aantal zaken voor zoals het afsluiten van de speeltuin met hekkens, een samenscholingsverbod. … zonder deze echt te concretiseren.

Op de voor de hand liggende vraag van de buurt om de verkavelingsvoorwaarden te laten respecteren door Matexi en dus de speeltuin af te breken wordt initieel niet ingegaan.

U zal begrijpen dat inspraak, participatie en veiligheid, allemaal speerpunten van het beleid voor onze buurt een wrange bijsmaak hebben gekregen.

 

Op 5 september beslist het CBS dan toch tot de afbraak van de speeltuin.

Op onze vraag tot het nemen van bijkomende –en ‘nazorg’ maatregelen krijgen we geen antwoord.

We zijn hierover verontrust omdat we beseffen dat het afbreken van de speeltuin slechts het begin zal zijn tot het normaliseren van het leefgenot en veiligheid van deze én de toekomstige wijk. De hele zomer lang hebben de jongeren vrij spel gekregen en is deze zone door het niet respecteren van een verkavelingsvoorwaarde een aantrekkingspool voor de hangjongeren geworden.

Indien deze speeltuin zou gebouwd worden op het moment van 80% bebouwing (80% bewoning zou nog beter zijn) én met inspraak van de buurt bij de inrichting van de speelzone (de toestellen die er nu staan zijn eerder gericht op de oudere jeugd) dan had deze interpellatie niet plaats moeten vinden.
Een speeltuin op een bouwwerf, enig in Vlaanderen, denken we.

 

Uit de gesprekken met de politie en de administratie blijkt dat de problematiek van overlast zich ook voordoet bij de andere speeltuinen oa. Groeneweg,  Meerbeke,  Abdijstraat, …

 

We geloven in de goede bedoelingen van het beleid van het stadsbestuur tot het plaatsen van speeltuinen in elke wijk/deelgemeente maar vragen ons af of de realiteit het beoogde doel (oa. kindjes op een veilige manier in hun buurt laten spelen) niet voorbijschiet en moet worden bijgesteld ?

Moeten realiteits-en verantwoordelijkheidszin niet gaan primeren op ideologie, mooie ideeën op papier en slogans in verkiezingsbochures?

We hopen dat onze Ninoofse politici een uitzondering mogen vormen op de resultaten van een studie die recent werd uitgevoerd en waaruit blijkt dat ‘ook in het licht van feiten die hen tegenspreken, politici overtuigd blijven van het eigen gelijk’ (DS 5/09/2017).

We hebben dan ook volgende vragen voor het stadsbestuur:

 

Vragen:

 

1/ met betrekking tot de Matexiverkaveling:

-Hoe verklaart u dat het CBS niet op de hoogte was van het verlenen van de toestemming tot het plaatsen van de speeltuin?
-Waarom werd er meer dan 1 maand gewacht om opdracht te geven de speeltuin af te breken zelfs na de melding van de schending van een bouwvergunning?
-Wanneer werd de brief met de beslissing van het CBS 5/9 naar Matexi verstuurd?
-Wat werd gespecifieerd met betrekking tot wat er moet worden afgebroken?
-Wat is de uiterlijke datum waarop de speeltuin moet worden afgebroken?
-Wat zijn de sancties indien dit niet gebeurt?

 

2/ met betrekking tot de bijkomende maatregelen:

Welke bijkomende, tijdelijke en structurele maatregelen voorziet het CBS om deze wijk opnieuw een leefbare en veilige woonwijk te maken zoals dit steeds het geval was?

 

3/met betrekking tot de overlastproblematiek rond de speeltuinen in Ninove:

-Hoe wil het CBS de overlastproblematiek rond de speeltuinen concreet aanpakken?
-Wil het CBS verdergaan met het verplichten van speeltuinen in steeds dichter bevolkte verkavelingen en het uitrollen van nieuwe speeltuinen in wijken? Bv. de speeltuin/voetbalpleintje/park dat in 2018 in de Witherenstraat zal worden aangelegd?
- Zo ja, welke flankerende of preventieve maatregelen zal het stadsbestuur nemen om ervoor te zorgen dat de buurtbewoners van de deze wijk, net zoals wij in 2017, in de zomer van 2018 geen hete zomer zullen beleven en de politie steeds meer moet gaan patrouilleren in woonwijken?”

 

 

 

Deze interpellatie geeft geen aanleiding tot het treffen van een besluit.


Contact informatie