GR20170921 AP1. Interpellatie met vragen van raadslid Kurt Van Den Driessche aan het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de bekendmaking van publieke en private mandaten (datum van publicatie 11/10/2017)

Volgende motivering wordt door de heer Kurt Van Den Driessche in zijn interpellatie met vragen vermeld:

 

“Motivatie:

Toen de storm rond Samu Social in Brussel in alle hevigheid woedde, heb ik uit eigen beweging op mijn persoonlijke Face Book account, opgelijst in welke raden, commissies en andere politieke organisaties ik zoal zetel. Een niet onaardige lijst eigenlijk. Ook de uren dat ik politiek actief ben lagen hoger dan verwacht toen ik die oefening maakte. Maar wat voor de publieke opinie interessanter is, is dat ik er ook naast heb vermeld wat ik er aan verdiende. Al bleek dat in mijn geval dan weer behoorlijk tegen te vallen…

 

Toelichting:

Omdat wij hier allen betaald worden met belastinggeld en onze kiezers als het ware aandeelhouders zijn, ben ik van mening dat het geen kwaad zou kunnen om transparant te zijn. Ik vind het zelfs een morele plicht om dat te zijn. Wie weigert transparant te zijn maakt zichzelf naar mijn mening ook per definitie verdacht.

Ik ben ook van mening dat we dit debat over openheid niet mogen beperken tot het CBS. Ook de gemeenteraadsleden worden met belastinggeld betaald. Dus stel ik voor dat er op de webstek van de stad, bij het overzicht van alle gemeenteraadsleden, wat informatie wordt toegevoegd. Ten eerste een opsomming van alle vergaderingen, commissies, raden, enz.. waar het betreffende raadslid in zetelt, hoeveel vergaderingen er gemiddeld jaarlijks plaatsvinden, wat de opdracht is die het raadslid er vervult en wat hij of zij er vorig jaar bruto voor heeft ontvangen. Zo weten onze kiezers wat we zoal doen en wat we er voor ontvangen.

Vandaar geen vragen, maar een motie.

 

Motie:

Gelet op de recente schandalen rond graaiende en zelfbedienende politici.

Overwegende dat wie een politiek mandaat bekleed, met belastinggeld wordt vergoed.

Overwegende dat burgers het recht hebben te weten wat hun vertegenwoordigers presteren in ruil voor de ontvangen zitpenningen, wedden, of andere vergoedingen.

Overwegende dat een dergelijke overzichtslijst met mandaten, prestaties en vergoedingen op de webstek van de stad Ninove nog niet beschikbaar is.

Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om hierover een voorstel in te dienen.

Beslist de gemeenteraad om het CBS te belasten met de opmaak van een mandatenkadaster voor de gemeenteraadsleden. Hiervoor zal een extra doorklik mogelijkheid worden voorzien op de webstek van de stad in de rubriek  ‘Over Ninove en stadsbestuur / Gemeenteraad / Samenstelling gemeenteraad’.

Bij de gegevens van de gemeenteraadsleden zal een foto worden toegevoegd.

Het mandatenkadaster zal voor een eerste maal op de webstek worden vermeld ten laatste op 1 maart 2018 en zal jaarlijks op 1 maart worden bijgewerkt.

Het document vermeldt per gemeenteraadslid volgende informatie:

Lijst met raden, commissies, verenigingen waar hij/zij als gemeenteraadslid actief in is en waarvan zijn/haar vertegenwoordiging een rechtstreeks verband heeft met het beklede politieke mandaat.

Vermelding per raad, commissie, vereniging, van het aantal vergaderingen die het voorbije kalenderjaar werden georganiseerd.

Het aantal bijgewoonde vergaderingen.

Een bondige verklaring van de werkzaamheden per lidmaatschap of activiteit.

Vermelding per raad, commissie, vereniging, van de bruto ontvangsten tijdens vorig kalenderjaar.

Vermelding of het raadslid nog inkomsten heeft uit niet politieke activiteiten (privé sector).”

 

 

Deze interpellatie geeft geen aanleiding tot het treffen van een besluit.


Contact informatie