GR20170126 AP3. Interpellatie van raadslid Freddy Van Eeckhout over het mobiliteitsbeleid(publicatiedatum 27/02/2017)

Volgende motivering wordt door de heer Freddy Van Eeckhout in zijn interpellatie vermeld:

 

“In elk actueel  mobiliteitsbebeid probeert men de leefbaarheid van het stedelijk weefsel te verbeteren door het centrum meer autoluw te maken . Uiteraard is de aanleg van goed aangelegde  en veilige randparkings  hierbij een belangrijk gegeven .

 

Onze stad heeft hier dringend nood aan en gelukkig maar beschikt over een goede opportuniteit met een grote eigendom gelegen aan de Mallaard en ideaal voor wie van uit Vlaams Brabant naar Ninove komt winkelen . De infrastructuur van deze precair aangelegde parking voldoet niet zowel qua infrastructuur als naar zichtbaarheid en veiligheid .

 

Om hieraan te verhelpen stelde ik op 27 mei 2016  een schriftelijke vraag  naar de stand van zaken rond een mogelijke nieuwe heraanleg van de parking aan de Mallaard als randparking voor de stad voor langparkeerders . Ik suggereerde hierbij het opmaken van een RUP  omdat er binnen  huidige stedenbouwkundige bestemming  geen parking kan aangelegd worden tenzij  in een zone van  openbaar nut of een bouwzone .

 

In zijn antwoord kreeg ik van het college van burgemeester en schepenen een overzicht van de genomen initiatieven in de loop van de jaren waarvoor dank .

 

Ik nam ook akte van de beslissing van het college van 13 november 2014 tot herstel van de Mallaardparking en de vergadering van 22 januari 2015 met ruimte Vlaanderen waarin werd gesteld dat dat een regularisatie kan worden aangevraagd via een bijzondere procedure met een afwijking  voor algemeen belang en dit via een projectvergadering .

 

Dit antwoord voldeed mij maar deels omdat een regularisatie niet de echte structurele oplossing geeft .

 

Het college deelt mij bovenop mede dat de opdracht voor het maken van een plan voor de projectvergadering zal uitbesteed worden .

 

Vijf maand later in oktober 2016 vraag ik in een nieuwe schriftelijke vraag of er al enige bespreking  of werk werd uitgevoerd om de staat van de parking te verbeteren en of er al initiatieven werden genomen mbt deze projectvergadering ?

 

Het antwoord was kort en bondig :

“ Er is nog geen enkel initiatief genomen om de projectvergadering te organiseren omdat de stad nog niet over de nodige plannen beschikt . Inmiddels voerde de technische dienst enkel gewoon onderhoud uit “.

 

Ik kon uit dit antwoord niet opmaken of er nog een vervolg kwam maar heb wel de indruk dat de interesse van uit de dienst mobiliteit  zeer lauw was .

 

Er rest mij collega’s alleen nog deze weg om enige beweging te krijgen in dit dossier .

 

Ik nodig u uit om de parking te gaan bekijken . Er is verlichting geplaatst maar 6O% van deze parking is ingenomen door openbaar groen . De wagens parkeren in een zone die weinig zichtbaar is van uit de straat . Dit is binnenkort nog  de enige parking waar men nog langdurig kan parkeren omdat met de werken aan de dreefstraat  ook nog de laatste   niet betalende  parking rechtover de twijnster zal verdwijnen . Een groot deel van onze economische handelsactiviteiten en klantenbinding met de middenstand komt uit Vlaams-Brabant .

 

Wie onze stad bezoekt of er werkt kan zich vrijwel nergens meer parkeren buiten het betalend deel of in een blauwe zone .

 

Ik doe vandaag een oproep om dringend werk te maken van een éénvoudig rup dat deze zone wijzigt naar een zone openbaar nut ,inmiddels uitvoeringsplannen te maken om deze parking en mogelijk een deel van het fietspad heraan te leggen ,deze parking te laten aansluiten op de straat met een goede zichtbaarheid zodat het een veiligheids gevoel creëert en gesprekken aan te gaan met de lijn om tijdens de openingsuren van de winkels in de binnenstad een shuttel te voorzien die in eerste instantie de handelszaken van  de beverstraat en aansluitend bedient .

Desgevallend zal ik ter zitting een motie voorleggen aan de raad.”

 

 


Contact informatie