GR20160922 Punt 2. Politie - personeel - uitbreiding van de personeelsformatie van het operationeel kader

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 67, artikel 118 en artikel 119;

 

Gelet op de wet van 27 december 2000 houdende diverse bepalingen met betrekking tot de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 17 september 2001 houdende de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van de minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 9 maart 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 16 oktober 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;

 

Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening;

 

Gelet op de omzendbrief CP 1 van 27 mei 2003 betreffende community policing, definitie van de Belgische interpretatie van toepassing op de geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

 

Gelet op de ministeriële omzendbrief CP 2 van 3 november 2004 betreffende het bevorderen van de organisatieontwikkeling van de lokale politie met als finaliteit een gemeenschapsgerichte politiezorg;

 

Gelet op de rondzendbrief CP 3 van 29 maart 2011 betreffende organisatiebeheersing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2002 houdende vaststelling van de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek kader, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2005, 21 juni 2007, 21 juni 2012 en 18 juni 2015 voor wat betreft het operationeel kader;

 

Gelet op de brief van de provinciegouverneur van 14 juli 2015 waarbij de wijziging van de personeelsformatie van het operationeel kader in het kader van het specifiek federaal toezicht werd goedgekeurd;

 

Overwegende dat de personeelsformatie voor de politiezone Ninove werd bepaald op 75 voltijdse equivalenten voor het operationeel kader en op 14,13 voltijdse equivalenten voor het administratief en logistiek kader;

 

Overwegende dat de wijziging van deze personeelsformatie een personeelsuitbreiding met vijf voltijds operationele personeelsleden betreft;

 

Overwegende dat het verzekeren van de basispolitiezorg in een klimaat met steeds meer veiligheidsrisico’s aan de basis van deze personeelsformatiewijziging ligt. De burgemeester vindt het haar taak om samen met het schepencollege en de gemeenteraad ervoor te zorgen dat de inwoners zich veilig voelen in Ninove. De intentie om meer politiepersoneel te voorzien in de formatie kwam reeds in de gemeenteraad van april 2016 en deze van juni 2016 aan bod. De voordracht van een korpschef tijdens de gemeenteraad van 23 juni 2016 opende de deur om dit ook effectief te gaan doen. Een efficiëntieoefening, zowel bekeken met de huidig waarnemend korpschef als de toekomstige korpschef, geeft aanleiding tot een personeelsuitbreiding met 5 voltijds operationele personeelsleden;

 

Overwegende dat de formatie wordt uitgebreid met een wijkinspecteur, een rechercheur en drie inspecteurs operaties;

 

Overwegende dat de uitbreiding van de formatie met een wijkinspecteur gebaseerd is op het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren. “De functie wijkwerking bestaat in het aanbieden van een zichtbare, aanspreekbare en contacteerbare politiedienst, die in haar werking maximaal georiënteerd is op de behoeften en verwachtingen van haar omgeving. Deze functie wordt georganiseerd op basis van een geografische indeling van het grondgebied van de zone, rekening houdend met de lokale omstandigheden en de bevolkingsdichtheid. Als minimale werkings- en organisatienorm voor de uitvoering van deze functie geldt: 1 wijkagent per 4.000 inwoners.” Door de uitbreiding van de formatie met één wijkinspecteur komen 1 hoofdinspecteur (wijkcoördinator) en 9 inspecteurs op het organogram te staan bij de dienst wijk geleid door een commissaris die tevens diensthoofd is van de verkeersdienst;

 

Overwegende dat voor wat de functie lokale opsporing en lokaal onderzoek betreft, zoals vermeld in het koninklijk besluit van 17 september 2001, de bestemming van 7 procent van het effectief van het operationeel kader vandaag reeds wordt gehaald. Het hoeft echter geen betoog dat het jaar 2001, op gebied van criminaliteitsfenomenen, niet meer vergelijkbaar is met het jaar 2016. Terrorisme, radicalisering, het plegen van eigendomscriminaliteit gekoppeld aan het kopen van drugs, de toenemende meldingen – met het opstellen van processen-verbaal en informatierapporten als gevolg – die gebeuren, de vele omzendbrieven die gepubliceerd en toegepast dienen te worden in het politielandschap, … vragen om meer capaciteit. De uitbreiding van de formatie met één rechercheur brengt de personeelsbezetting van de lokale recherche op 2 hoofdinspecteurs en 7 inspecteurs;

 

Overwegende dat de uitbreiding van de formatie met drie inspecteurs voor de dienst operaties (interventie & onthaal) de bezetting van een team op 2 hoofdinspecteurs-teamchefs en 11 inspecteurs brengt. Binnen de dienst operaties zijn er organiek 3 zo’n teams. In de praktijk zetten de stijgende vraag naar hycap - gehypotheceerde capaciteit voor ordediensten - voornamelijk geleverd vanuit de dienst operaties, de beperkte personeelsinstroom, het tekort aan beleidsvrije ruimte om te werken aan de doelstellingen uit het zonaal veiligheidsplan en alle vormen van deeltijds werk aan tot de uitbreiding van de dienst operaties;

 

Overwegende dat de wijziging van de personeelsformatie wordt voorgelegd op het BOC;

 

Gelet op het advies van de syndicale organisaties betreffende de voorgestelde personeelsformatie;

 

Overwegende dat de nodige kredieten voor de aanpassingen van de voorgestelde personeelsformatie voorzien worden in de begroting 2017;

 

 

Besluit:

 

 

met 17 ja-stemmen (Dirk Vanderpoorten, Tania De Jonge, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Alain Triest, Lieven Meert, Michel Casteur, Jacques Timmermans, Jannick Violon, Octaaf Van Ongeval, Corinne Vanbelle, Stijn Vermassen, Misja De Ridder)

6 nee-stemmen (Ilse Malfroot, Femke D'Hondt, Marc Plancke, Gerd Rassaerts, Levi Verberckmoes, Hedwig Steenhout)

7 onthoudingen  (Rudy Corijn, Guy D'haeseleer, Antoine Van Melkebeek, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten)

 

 

Artikel 1

 

De organieke formatie van het operationeel personeel wordt als volgt vastgesteld:

 

Kader

Aantal per graad

       Officierenkader

        1 hoofdcommissaris van politie

        4 commissarissen van politie

       Middenkader

        15 hoofdinspecteurs van politie

        (waaronder 1 politie assistent)

       Basiskader

        60 inspecteurs van politie

 

Totaal organieke formatie operationeel kader:
80 voltijds equivalenten operationele personeelsleden

 

Artikel 2

                       

Een afschrift van dit besluit en de verantwoordingsnota wordt gestuurd aan de gouverneur van de

provincie Oost-Vlaanderen.