GR20151126 Punt 21. Personeel - aanleg aanwervings- en bevorderingsreserve functie van sectorcoördinator ondersteunende diensten en burgerzaken (A4a-A4b) en sectorcoördinator technische uitvoering en ondersteuning (A4a-A4b) (datum van publicatie 16/12/20

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen;

 

Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 30 december 2014;

 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 10 september 2015 waarbij de laatste wijzigingen van de rechtspositieregeling werden goedgekeurd;

 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 10 september  2015 waarbij de laatste wijzigingen personeelsformatie en organogram werden goedgekeurd;

 

Overwegende dat de gemeenteraad als aanstellende overheid de selectieprocedures voor leden van het managementteam dient te bepalen zoals bepaald is in het artikel 4 van de rechtspositieregeling;

 

Gelet op de algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden zoals vermeld onder artikelen 5 en 6 van de rechtspositieregeling, de bijzondere aanwervingsvoorwaarden zoals vermeld in de bijlage IV van de rechtspositieregeling en het selectieprogramma zoals vermeld onder artikel 21 van de rechtspositieregeling;

 

Gelet op artikelen 25, 26 en 27 van de rechtspositieregeling betreffende wervingsreserves waarbij voorzien wordt dat bij de vacant verklaring van een betrekking een wervingsreserve kan aangelegd worden die kan vastgesteld worden op één jaar, maximaal verlengbaar met twee jaar;

 

Gelet op artikelen 116, 117, 118, 119, 120, 121 en 122 van de rechtspositieregeling betreffende de bevorderingsvoorwaarden;

 

Gelet op artikel 34 bis 5 tot 8 waarbij de voorwaarden voor externe personeelsmobiliteit vastgelegd worden;

 

Gelet op artikel 13 paragraaf 2 waarbij bepaald is dat de stadssecretaris de functiebeschrijvingen vaststelt na overleg met het managementteam;

 

Overwegende dat de contractuele functie van sectorcoördinator technische uitvoering en ondersteuning A4a-A4b) ingevuld kan worden;

 

Overwegende dat de huidige sectorcoördinator ondersteunende diensten en burgerzaken van

1 augustus 2015 tot 31 juli 2016 in onbetaald verlof is voor de duur van de proeftijd in een nieuwe functie bij een ander gemeentebestuur;

 

Overwegende dat de kans reëel is dat de functiehouder na dit onbetaald verlof niet terugkeert naar de stad Ninove;

 

Overwegende dat het daarom aangewezen is reeds een aanwervings- en bevorderingsreserve voor de statutaire functie van sectorcoördinator ondersteunende diensten en burgerzaken A4a-A4b aan te leggen, waaruit tevens geput kan worden voor tijdelijke contractuele invulling van de functie tijdens het onbetaald verlof van de functiehouder;

 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2005 waarbij beslist werd het vennootschap van de stad Ninove in de coöperatieve Jobpunt Vlaanderen goed te keuren met ingang van 1 januari 2006 door aankoop van aandelen;

 

Gelet op het bewijs van ontvangst van het aandelencertificaat n°101 van Jobpunt Vlaanderen met bevestiging van de storting afgeleverd te Heverlee op 1 december 2006;

 

Overwegende dat in het meerjarenplan en budget de nodige kredieten voorzien zijn zodat de examens kunnen georganiseerd worden;

 

Besluit:

 

 

met éénparigheid van stemmen

 

 

Artikel 1

 

Voor volgende functies wordt een aanwerving- en bevorderingsreserve aangelegd:

-       de contractuele functie van sectorcoördinator technische uitvoering en ondersteuning

A4a-A4b, lid van het managementteam;

-       de statutaire functie van sectorcoördinator ondersteunende diensten en burgerzaken A4a-A4b, lid van het managementteam. Uit deze wervingsreserve kan geput voor een tijdelijke contractuele aanstelling tot de definitieve ambtsneerlegging van de huidige titularis.

 

Artikel 2

 

De algemene toelatings-en aanwervingsvoorwaarden en de bijzondere aanwervingsvoorwaarden worden overeenkomstig de rechtspositieregeling als volgt vastgesteld:

 

Algemene toelatingsvoorwaarden:

 

Om in aanmerking te komen voor een functie moeten de kandidaten:

 

  1. een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie waarvoor ze solliciteren;

 

  1. Ten minste de volle leeftijd van 18 jaar bereiken in het jaar van de aanwerving;

 

  1. de burgerlijke en politieke rechten genieten;

 

  1. medisch geschikt zijn voor de uit te oefenen functie, in overeenstemming met de wetgeving betreffende het welzijn van het personeelslid bij de uitvoering van hun werk. De medische geschiktheid van de kandidaat moet vaststaan op het ogenblik bepaald in de wetgeving betreffende het welzijn van de werknemers op het werk.

 

Het passend gedrag vermeld in punt 1°, wordt getoetst aan de hand van een uittreksel uit het strafregister. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden. Als daarop een ongunstige vermelding voorkomt, mag de kandidaat daarover een schriftelijke toelichting voorleggen.

 

De medische geschiktheid van de kandidaat, vermeld in punt 4°, moet in overeenstemming met artikel 27 van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op het personeelslid vaststaan voor de effectieve tewerkstelling bij de stad.

 

Voor de statutaire functies moeten de kandidaten onderdaan zijn van de EER (België, Cyprus, Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk of Zweden) en de Zwitserse Bondsstaat.

 

De algemene aanwervingsvoorwaarden

 

Om in aanmerking te komen voor aanwerving, moeten de kandidaten:

 

  1. voldoen aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966; slagen voor de selectieprocedure;

 

  1. Bovendien moeten de kandidaten:

 

1° voldoen aan de diplomavereiste die geldt voor het niveau waarin de functie gesitueerd is en in voorkomend geval voldoen aan de diplomavereiste opgelegd krachtens een reglementering van de hogere overheid .

 

 

 

De bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden

 

De bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden zijn bepaald in bijlage IV van de RPR:

 

 

A4a-

A4b

Alle functies in de formatie en het organogram

*In het bezit zijn van een rijbewijs B

 

*3 jaar relevante beroepservaring

 

Zie algemene voorwaarden in artikel 122

 

Artikel 3

 

De bevorderingsvoorwaarden worden als volgt vastgesteld:

 

Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen de volgende personeelsleden van het stadsbestuur in aanmerking:

  1. de vast aangestelde statutaire personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, ongeacht hun administratieve toestand;
  2. de contractuele personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, als ze aan een van de volgende criteria beantwoorden:
    1.                            a.    ze zijn na 1 januari 2009 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in Titel II, hoofdstuk II en III, en ze hebben de inloopperiode beëindigd;
    2.                            b.    ze zijn voor 1 januari 2009 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen

De raad bepaalt dat bevordering gepaard gaat met een proeftijd van een jaar.

Om voor bevordering in aanmerking te komen moeten de kandidaten voldoen aan de voorwaarden zoals omschreven in  de algemene en specifieke bevorderingsvoorwaarden zoals vastgesteld voor elke functie.

Indien krachtens een reglementering van de hogere overheid het bezit van een bepaald diploma wordt opgelegd, moeten de kandidaten bijkomend voldoen aan die diplomavereiste om voor bevordering in aanmerking te komen.

 

Artikel 4

 

De bevorderingsvoorwaarden zijn voor een graad van rang AX (sectorcoördinator) A4a-A4b:

 

a) titularis zijn van een graad van niveau A

b) ten minste vier jaar niveauanciënniteit in niveau A

c) een diploma hebben dat toegang geeft tot niveau A

d) een gunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de twee laatste periodieke evaluaties

e) slagen voor de selectieproef

 

Artikel 5

 

Er wordt beroep gedaan op de externe personeelsmobiliteit

 

Het personeelslid van een andere overheid dat zich kandidaat stelt voor de deelname aan de procedure van interne personeelsmobiliteit, moet voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden en aan de voorwaarden voor de interne personeelsmobiliteit.

 

Het personeelslid van een andere overheid dat zich kandidaat stelt voor deelname aan de bevorderingsprocedure, moet voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden en aan de bevorderingsvoorwaarden voor de vacante betrekking.

 

 

Kandidaten van een andere overheid moeten op dezelfde wijze als kandidaten van de eigen overheid:

1° aantonen dat ze voldoen aan de competentievereisten voor de vacante betrekking bij deelname aan de procedure van interne personeelsmobiliteit;

2° slagen voor de selectieprocedure bij deelname aan de bevorderingsprocedure.

 

Artikel 6

 

Het selectieprogramma voor de graden van niveau A wordt als volgt vastgesteld

 

Schriftelijk gedeelte

 

1.Grondige kennis van gemeentewet/gemeentedecreet, van het grondwettelijk en administratief recht en van de functierelevante wetgeving. De kandidaat moet een aantal vragen oplossen in verband met wetgeving die tijdens de uitoefening van de functie aan bod komt.

 

De kandidaat ontvangt vooraf een gedetailleerde lijst van de wetten, decreten en besluiten die relevant zijn. Bij het oplossen van de vragen zal de kandidaat de ter beschikking gestelde wetgevende teksten mogen raadplegen (openboeksysteem).     Beoordeling op 20 punten.

 

2.Functiegericht praktijkgeval: de kandidaat wordt geconfronteerd met één of meerdere situaties die zich tijdens de uitoefening van de functie kunnen voordoen. De context van het probleem of de problemen wordt geschetst en aan de kandidaat wordt de opdracht gegeven een oplossing uit te werken.

Beoordeling op 40 punten.

 

3. Opstellen van brieven of teksten: aan de kandidaat wordt de opdracht gegeven om aan de hand van de gegeven instructies een brief of een beslissing op te stellen en/of aan de hand van de ter beschikking gestelde documentatie, reglementen of wetgeving een artikel voor een publicatie (bijvoorbeeld het stedelijk informatieblad) te schrijven. Beoordeling op 20 punten.

 

Om geslaagd te zijn voor het schriftelijke gedeelte dient de kandidaat 50 % van het totaal te behalen.

 

Mondeling gedeelte:

 

1. Psychologisch onderzoek: het psychologisch onderzoek is opgebouwd uit een aantal psychoprofessionele testen, namelijk testen waarmee de intellectuele (cognitieve) capaciteiten en inzichten van de kandidaat gemeten worden. Daarnaast worden tijdens het onderzoek specifieke vaardigheden, competenties en gedragsattitudes onderzocht via persoonlijkheidstesten en – vragenlijsten, eventueel aangevuld met simulatieoefeningen. Het psychologisch onderzoek omvat ook een competentiegericht interview via de star-interviewtechniek (situatie, taak, actie, resultaat). Het testprogramma is functiegerelateerd en afgestemd op het uitgeschreven profiel (competenties, vaardigheden, attitudes) van de functie.

 

Het psychologisch onderzoek is adviserend voor de examencommissie, het managementteam en de aanstellende overheid.

 

Een kandidaat die binnen een termijn van zes maanden opnieuw deelneemt aan selectieproeven voor dezelfde functie, behoudt het resultaat van het eerste psychologisch onderzoek voor de volgende selecties voor dezelfde functie (wijziging met terugwerkende kracht op 1 januari 2011).

 

2. Competentiegericht interview

In deze proef wordt nagegaan in welke mate het profiel van de kandidaat overeenstemt met het profiel van de functie en wordt gepeild naar de competenties voor het werkdomein.

Beoordeling op 40 punten.

 

3. Verdedigen van het functiegericht praktijkgeval met powerpoint-presentatie. Beoordeling op 40 punten.

 

Om geslaagd te zijn in de mondelinge proef dient de kandidaat 50 % van het totaal te behalen.

 

Artikel 7

 

Er zal een wervings- en een bevorderingsreserve aangelegd worden geldig voor één jaar.

 

Artikel 8

 

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de afhandeling van de selectieprocedure overeenkomstig de rechtspositieregeling.

 

Artikel 9

 

Voor de organisatie van de selectie wordt een beroep gedaan op Jobpunt Vlaanderen.

 

Artikel 10

 

Dit besluit wordt meegedeeld als vermelding op de lijst naar de provinciegouverneur binnen de 20 dagen na deze zitting.


Contact informatie