GR20151029 AP2. Voorstel van raadslid Werner Somers tot invoering van een verplichting voor de leden van het college van burgemeester en schepenen om nevenfuncties openbaar te maken (datum van publicatie 25/11/2015)

Volgende motivering wordt door de heer Werner Somers in zijn voorstel vermeld:

 

“Bepaalde leden van het college van burgemeester en schepenen vervullen nevenfuncties buiten de publieke sfeer. Teneinde belangenverstrengeling te voorkomen, is het wenselijk de leden van het schepencollege te verplichten tot openbaarmaking van nevenfuncties die geen verband houden met de uitoefening van hun ambt.

 

Tijdens de gemeenteraadszitting van maart 2013 vroeg ik de goedkeuring van een reglement dat in een dergelijke meldingsplicht voorzag. Het college van burgemeester en schepenen stelde zich op het standpunt dat een reglement overbodig was, maar kondigde tegelijkertijd aan dat de informatie zou worden gepubliceerd op de webstek van de stad Ninove.

 

Tweeënhalf jaar later staat er evenwel nog steeds geen lijst van nevenfuncties op de webstek van de stad Ninove. Ik leg daarom volgende gewijzigde versie van het reglement ter stemming voor.

 

Reglement inzake de verplichting voor de leden van het college van burgemeester en schepenen om nevenfuncties openbaar te maken

 

 

Artikel 1

 

De leden van het college van burgemeester en schepenen maken binnen de maand na inwerkingtreding van dit reglement de nevenfuncties openbaar die zij niet vervullen uit hoofde van hun ambt, met inbegrip van nevenfuncties die zij vervullen als vertegenwoordiger van een rechtspersoon.

 

Elk lid van het college van burgemeester en schepenen deelt de door hem uitgeoefende functies als bedoeld in de voorgaande alinea binnen de daartoe gestelde termijn mee aan de stadssecretaris, die op basis van de hem verstrekte informatie een lijst van nevenfuncties vaststelt. De gemeenteraad neemt van deze lijst kennis tijdens de eerste zitting die volgt op de vaststelling ervan. De lijst van nevenfuncties wordt binnen de maand na deze kennisneming gepubliceerd op de webstek van de stad Ninove en wordt tevens gepubliceerd in de eerstvolgende editie van het gemeentelijke infoblad.

 

De leden van het college van burgemeester en schepenen melden nieuwe nevenfuncties binnen de maand na de aanvang van de uitoefening ervan aan de stadssecretaris en stellen hem zo spoedig mogelijk in kennis van de beëindiging van de uitoefening van eerder door hen meegedeelde functies. De stadssecretaris actualiseert telkenmale de lijst van nevenfuncties op basis van de hem verstrekte informatie. De gemeenteraad neemt telkenmale kennis van de geactualiseerde lijst van nevenfuncties tijdens de eerste zitting die volgt op de vaststelling ervan. De geactualiseerde lijst van nevenfuncties wordt binnen de maand na deze kennisneming gepubliceerd op de webstek van de stad Ninove.

 

Een volledig actuele lijst van nevenfuncties wordt elk kalenderjaar gepubliceerd in de juni-editie van het gemeentelijke infoblad, voor zover in de lijst wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van de laatstelijk in het infoblad gepubliceerde lijst van nevenfuncties.

 

Artikel 2

 

Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2015.”


Contact informatie