GR20150305 Punt 14. Ruimtelijke ordening - goedkeuring huishoudelijk reglement GECORO

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 8 mei 2009, en latere wijzigingen, en meer bepaald artikel 1.3.3.;

 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijk commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000, en latere wijzigingen;

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet, de uitvoeringsbesluiten, en de ministeriële omzendbrieven ter zake;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2014 waarbij het voorstel tot benoeming van een voorzitter, een vaste secretaris en de effectieve en plaatsvervangende leden van de nieuw samen te stellen GECORO werd aanvaard;

 

Gelet op het besluit van de deputatie van 10 april 2014, waarbij het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2014 van Ninove houdende de benoeming van een voorzitter, een vaste secretaris en de effectieve en plaatsvervangende leden van de nieuw samen te stellen GECORO werd goedgekeurd;

 

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 8 mei 2009, en latere wijzigingen, en meer bepaald artikel 1.3.3.§8, dat stelt dat de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een huishoudelijk reglement opstelt en dat dit reglement en zijn wijzigingen ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd;

 

Gelet op het voorstel van nieuw huishoudelijk reglement dat door de GECORO-leden op 4 december 2014 unaniem werd goedgekeurd;

 

Overwegende dat er vanuit de sector grondgebiedszaken volgende opmerkingen en aanpassingen voorgesteld worden, aangezien het vaste secretariaat van de GECORO door de dienst ruimtelijke ordening uitgevoerd wordt en hierdoor het huishoudelijk reglement een impact op deze dienst RO/sector GGZ heeft:

  • Naast de decretaal vastgelegde taken, vermeldt de GECORO in haar huishoudelijk reglement eveneens niet-decretaal vastgelegde taken, waarover de GECORO gesprekspartner wil zijn, waarbij ze betrokken willen zijn in het volledige ontwerpproces en altijd advies wil geven.
  • Dit heeft een drastische en serieuze impact op de dienst RO/sector GGZ.
    • De formulering van deze niet-decretale taken komt zeer dwingend over. De dienst RO, die in eerste instantie het secretariaat van de GECORO uitvoert, heeft niet altijd kennis van alle gevraagde dossiers. Wat als zo’n dossier vanuit de dienst RO niet aan de interne werkgroep wordt voorgelegd omdat hiervan geen kennis was of omwille van een vergetelheid? Een minder drastische, minder dwingende formulering is wenselijk.
    • De gevraagde betrokkenheid bij het volledige ontwerpproces van een project is niet haalbaar. Het is wenselijk dat enkel deze projecten die in een zekere graad gevorderd zijn en waarover het college van burgemeester en schepenen een bepaald standpunt ingenomen heeft, pas voorgelegd worden aan de GECORO. Het voorstel is om het college van burgemeester en schepenen of de bevoegde schepen te laten oordelen in welke fase van het projectontwerp het dossier aan de GECORO kan voorgelegd worden.
    • De vraag om gesprekspartner te zijn is geen taak van de GECORO. Zoals de Codex voorschrijft, is het de taak van de GECORO ‘advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen’, maar is het niet de bedoeling dat de GECORO het volledige proces van een project meedraagt en er als partner bij zit.
    • Het werken met een interne werkgroep, die na voorafgaandelijke grondige screening, bepaalt welke van de opgesomde dossiers op de GECORO behandeld worden, verlicht in zekere mate de druk op de dienst RO/sector GGZ. Het voorbereiden van een dossier, het voorbereiden van een advies, het geven van een kort verslag op de vergadering en het toelichten van het dossier op de GECORO-vergadering vormen een meerwaarde voor de werking van de GECORO. Het in de verf zetten van dit belang en het takenpakket van deze interne werkgroep is aangewezen.

 

 

Beslist,

 

 

met 19 ja-stemmen (Dirk Vanderpoorten, Michel Casteur, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Tania De Jonge, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Lieven Meert, Freddy Van Eeckhout, Jacques Timmermans, Jannick Violon, Octaaf Van Ongeval, Corinne Vanbelle, Alain Triest, Stijn Vermassen, Misja De Ridder, Bruno Van Der Haeghen)

6 nee-stemmen (Rudy Corijn, Antoine Van Melkebeek, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten)

8 onthoudingen  (Guy D'haeseleer, Ilse Malfroot, Stania Van Loo, Femke D'Hondt, Marc Plancke, Gerd Rassaerts, Levi Verberckmoes, Hedwig Steenhout)

 

 

Artikel 1

 

Het huishoudelijk reglement van de GECORO, zoals unaniem door haar leden is goedgekeurd in de vergadering van 4 december 2014, wordt goedgekeurd onder de voorwaarde dat de paragraaf over de niet-decretaal vastgelegde taken als volgt gewijzigd wordt:

 

Niet-decretaal vastgelegd:

Een interne werkgroep, samengesteld overeenkomstig artikel 5 hierna, bepaalt na voorafgaandelijke grondige screening welke van de hieronder geselecteerde dossiers uiteindelijk door de GECORO behandeld worden. De werkgroep brengt hierover telkens kort verslag uit aan de algemene vergadering van de GECORO en zorgt voor een toelichting van de dossiers op de vergadering. De werkgroep bereidt eveneens een advies voor, dat tijdens de vergadering besproken wordt. Op deze manier zal de tijd voor het adviseren van een dossier beperkt worden.

 

  1. Opmaak en wijzigen en/of herzien van masterplannen
  2. Opmaak en wijzigen en/of herzien van inrichtingsplannen en/of inrichtingsstudies van gebieden vanaf 1 hectare
  3. Opmaak en wijzigen en/of herzien van infrastructuurwerken met ruimtelijke impact en van dossiers onderhevig aan een mobiliteit-effectenrapport zoals decretaal bepaald is. De ruimtelijke impact is aanwezig wanneer gebouwen die voldoen aan de onderstaande opsomming betreffende stedenbouwkundige vergunningen betrokken zijn, of wanneer belangrijke lineaire of ander verkeerselementen (spoor, wegenis, waterlopen, ronde punten, grote parkings, …) of bouwkundige kunstwerken (tunnels, bruggen, ...) betrokken zijn.
  4. Beheersplannen met ruimtelijke impact en de afbakeningsprocessen in uitvoering van het RSV, zoals deze gekend zijn door de dienst RO
  5. Gemeentelijk jaarprogramma voor ruimtelijke ordening
  6. Stedenbouwkundige vergunningen of verkavelingsvergunningen:
  • Verkavelingen met wegenisaanleg en/of meer dan 10 bouwloten
  • Bouwen van, verbouwen van en/of functiewijzigingen van gebouwen met een grondoppervlakte van meer dan 750 m2 of een volume van meer dan 3.000 m3
  • Bouwprojecten met meer dan 15 woongelegenheden

Als de aanvraag conform de voorschriften van een plan van aanleg, een ruimtelijk uitvoeringsplan of verkavelingsplan is, vervalt dit advies door de GECORO.

 

Voor punten 1 tot en met 4 bepaalt het college van burgemeester en schepenen of de bevoegde schepen in welke fase van het projectontwerp het project mag voorgelegd worden aan de GECORO.

Voor punt 6 kan het college van burgemeester en schepenen of de stedenbouwkundig ambtenaar de GECORO verzoeken een advies uit te brengen over een andere aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning, dan deze opgesomd in punt 6.’

 

Artikel 2

 

Afschrift van deze beslissing wordt aan de GECORO-leden bezorgd.


Contact informatie