GR20150305 AP2. Interpellatie en motie van raadslid Kurt Van Den Driessche aan de schepen van mobiliteit in verband met de plaats van de fietser in de zone 30

Volgende motivering wordt door de heer Kurt Van Den Driessche in zijn interpellatie en motie vermeld:

 

Motivatie:

Als N-VA staan we achter het STOP-principe (Stappen – Trappen – Openbaar vervoer – Privaat vervoer). In de laatste grootste infrastructuurwerken in Ninove vinden we daar jammer genoeg niet veel van terug. Eén van de elementen van dat STOP principe is volgens ons dat in een zone 30 duidelijk moet zijn dat de zwakke weggebruiker de voorrang krijgt op ander verkeer.

 

Toelichting:

We nemen de Centrumlaan als voorbeeld. Sinds kort is de stad eigenaar geworden van het plein voor het Ninia winkelcentrum. Aan de rand van dat plein en langsheen de Centrumlaan is er een mooi vrij liggend fietspad aangelegd. Alleen leert de praktijk dat er één en ander mis mee is. Wie dit fietspad af en toe eens gebruikt zal me dan ook niet tegenspreken.

-                      Als fietspaden een kleurtje krijgen, dan is dat in 99,99% van de gevallen rood. Niet dat we iets tegen geel hebben, maar hier is het fietspad dus geel. Dat de gemiddelde burger dat niet associeert met een fietspad is dan ook niet onlogisch.

-                      Als voetgangers dit gele pad kruisen hebben ze dus niet de natuurlijke reflex om uit te kijken voor fietsers.

-                      Omdat het fietspad niet rood is, wordt het even goed gebruikt door mensen te voet of met een kinderwagen terwijl ernaast nochtans plaats genoeg is om te wandelen.

-                      De aansluiting op de Beverstraat en richting Marktstraat is bijzonder onduidelijk en naar mijn mening zelfs gevaarlijk. Ook die aansluiting doet eerder denken aan een voetpad dan aan een fietspad.

Niettegenstaande de Centrumlaan en omgeving in een zone 30 ligt en zwakke weggebruikers er altijd voorrang zouden moeten hebben, is de realiteit ook anders. Gezien er maar weinig automobilisten zijn die blijken te weten wat mag en niet mag in een zone 30, is de kans groot dat de zwakke weggebruiker die zijn rechten af dwingt, gewoon aangereden wordt.

Vandaar ons voorstel om het fietspad dat toch op een erbarmelijke manier aansluit op de Beverstraat, af te schaffen en er een voetpad van te maken. In een zone 30 horen fietsers eigenlijk gewoon op de rijweg en dat kan door op de Centrumlaan in beide richtingen een fietssuggestiestrook te voorzien. Dat mag zelfs in het geel als jullie er op staan.

Deze ingreep versmalt het wegbeeld en zou de automobilist duidelijk moeten maken dat hij/zij zich in een zone 30 begeeft. Fietssuggestiestroken in alle vaste zones 30 kunnen bijdragen aan het beperken van de snelheid en zullen de fietser helpen om zijn plaats in het verkeer makkelijker afdwingbaar te maken.

 

Moties die ter stemming worden voorgelegd:

  1. De gemeenteraad vraagt het CBS om het gescheiden fietspad langs de Centrumlaan om te vormen tot een voetpad door de signalisatie aan te passen.

De gemeenteraad vraagt het CBS om in elke vaste zone 30 op Ninoofs grondgebied, uitgezonderd op gewestwegen, fietssuggestiestroken aan te brengen in elke rijrichting met als doel de automobilist te sensibiliseren, de snelheid af te remmen en de fietser de hem toegewezen plaats, zonder mogelijkheid van interpretatie, te laten innemen.


Contact informatie