GR20141023 Punt 22. Gemeentebelastingen - retributie op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties - aanpassing

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2013 houdende aanpassing van de tarieven van het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties;

 

Overwegende dat de dienst leefmilieu regelmatig verzoeken ontvangt van studiebureaus en derden om milieu-inlichtingen op te zoeken dat veel opzoekwerk vraagt en te vergelijken is met een uittreksel uit het vergunningenregister;

 

Overwegende dat hiervoor nooit eerder een retributie vastgesteld werd waardoor er voorgesteld wordt een retributie van € 30,00 per perceel te heffen voor het verstrekken van milieu-inlichtingen, inclusief gegevens uit het grondeninformatieregister en kopies van vergunningen;

 

Overwegende dat het passend is deze retributie vast te stellen in artikel 1 §2 2;

 

Overwegende dat de retributie van een bouwdossier handelsgebouw/bedrijfsgebouw soms duizenden euro's bedraagt zodat de retributie geen billijke vergoeding meer is en dat de kosten niet evenredig zijn met het administratieve werk voor het dossier;

 

Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2014 waarin bepaald wordt dat voor een bouwdossier handelsgebouw/bedrijfsgebouw voor elke bijkomende schijf van 100 m² een vergoeding van € 10,00 te vragen i.p.v. € 100,00 en een maximum bedrag van € 500,00;

 

Overwegende dat het passend is artikel 1 §2 3 van het retributiereglement in die zin aan te passen;

 

Beslist,

 

 

met 16 ja-stemmen (Dirk Vanderpoorten, Michel Casteur, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Tania De Jonge, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Lieven Meert, Freddy Van Eeckhout, Jacques Timmermans, Jannick Violon, Corinne Vanbelle, Stijn Vermassen, Ferdi De Ville)

12 onthoudingen  (Rudy Corijn, Guy D'haeseleer, Ilse Malfroot, Antoine Van Melkebeek, Femke D'Hondt, Marc Plancke, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten, Gerd Rassaerts, Levi Verberckmoes)

 

 

Het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties vastgesteld op 19 december 2013 wordt vanaf 24 oktober 2014 opgeheven en door volgende bepalingen vervangen:

 

Artikel 1

 

Er wordt vanaf 24 oktober 2014 een retributie gevestigd op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties.

 

De retributie wordt als volgt vastgesteld voor:

 

§1. Het afleveren van fotokopieën van:

 

1. documenten

Zwart-wit

 

Kleur

€ 0,30 per A4-fotokopie

 

€ 0,50 per A4-fotokopie

2. afdrukken of uittreksels van plannen, die in het stadhuis ter inzage liggen voor iedereen, o.m. rooilijnplannen, onteigeningsplannen, wegenisplannen, uittreksels atlas der buurtwegen, verkavelingsplannen, uittreksels uit atlas der onbevaarbare waterlopen, attesten voor het openbreken van openbaar domein, met uitzondering van deze die betrekking hebben op dossiers waarvoor wettelijk een openbaar onderzoek door de stad moet worden gehouden

Zwart-wit

 

Kleur

€ 10,00 per m2

 

€ 12,00 per m2

3. verordenende voorschriften bij de plannen gevoegd: voorwaarden van verkavelingsvergunning, B.P.A., gewestplan

Zwart-wit

 

Kleur

€ 0,60 per A3-fotokopie

 

€ 1,00 per A3-fotokopie

 

De vastgestelde retributie is van toepassing voor recto fotokopieën. Voor recto-verso fotokopieën wordt de retributie verdubbeld.

Elke begonnen m2 wordt als een volledige m2 aangerekend.

 

-   §2. Het leveren van prestaties voor:

 

1. het opzoeken van genealogische gegevens op de dienst burgerlijke stand:

€ 30,00 per uur,

voor gedeelten van uren wordt afgerond naar het hogere kwartier

2.

 -     het verstrekken/afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijke ordening (notarisfiches) zijnde: een uittreksel uit het vergunningregister, een uittreksel uit het plannenregister, bijkomende vastgoedinlichtingen, een kopie van de verkavelingvoorschriften en een kopie van milieuvergunningen

 

-       het verstrekken van milieu-inlichtingen, inclusief gegevens uit het grondeninformatieregister en kopies van vergunningen

 

€ 75,00 per kadastraal perceel

 

 

 

 

 

€30,00 per perceel

3

- à het opstarten van een administratief dossier inzake stedenbouw en openbare werken:

 

- bouwdossier voor werken die vrijgesteld zijn van de medewerking van de architect (eenvoudige dossiersamenstelling)

 

- bouwdossier voor technische werken

 

- bouwdossier voor terreinaanlegwerken

 

- bouwdossier voor werken waarvoor beroep dient gedaan te worden op een architect (uitgebreide dossiersamenstelling)

 

- per dossier m.b.t. het verleggen of afschaffen van voetwegen, de aankoop van een vrijgekomen wegzate, een machtiging voor het uitvoeren van werken aan onbevaarbare waterlopen van de 3ecategorie

 

- bouwdossier voor een meergezinswoning met twee of meer woongelegenheden of voor meerdere eengezinswoningen per aanvraag (groepswoningbouw)

 

bouwdossier voor een handelsgebouw/bedrijfsgebouw (waar handel of bedrijvigheid gevoerd wordt)

 

 

 

 

 

 

 

- verkavelingdossier

 

 

- verkavelingwijziging

 

 

-> het afleveren van:

 

- een uittreksel uit het plannenregister, per kadastraal perceel

 

 

- een uittreksel uit het vergunningenregister, per kadastraal perceel

 

 

- stedenbouwkundig attest

 

- planologisch attest

 

-> het akte nemen van:

 

- meldingen zonder architect

 

- meldingen met architect

 

 

 

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 50,00 per aanvraag

 

 

€ 100,00 per aanvraag

 

 

 

 

€ 50,00 per woongelegenheid

 

 

€ 100,00 per aanvraag met € 10,00 per bijkomende begonnen schijf van 100m² bruto handels-of bedrijfsoppervlakte en een maxium bedrag van € 500,00 (de eerste 100m² zijn vrijgesteld)

 

€ 50,00 per kavel met een minimum van € 100

 

€ 75,00 per aanvraag met

€ 50,00 per bijkomend kavel

 

 

 

€ 30,00 per kadastraal perceel

 

€ 30,00 per kadastraal perceel

 

€ 50,00 per aanvraag

 

€ 250,00 per aanvraag

 

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 50,00 per aanvraag

 

4. het bekomen van een jaarabonnement voor de agenda van de raadsvergaderingen

€ 12,50 per jaar

5. het bekomen van een jaarabonnement op het stedelijk informatieblad Ninove Info

€ 15,00 per jaar

 

Indien in eenzelfde aanvraag een combinatie gevraagd wordt van handelsruimte en/of bedrijfsruimte en/of woongelegenheden, bedraagt de totale retributie de som van alle individuele retributies.

 

Indien de handelsruimte of bedrijfsruimte ondergeschikt is aan de woongelegenheid en indien de bruto handels- of bedrijfsoppervlakte minder dan 100m² bedraagt, moet voor deze handels- of bedrijfsruimte geen retributie aangerekend worden.

 

De bruto handels- of bedrijfsoppervlakte is gelijk aan de som van oppervlaktes ingenomen door de handels- of bedrijfsactiviteiten en dit voor alle niveaus. De eerste 100m² bruto handels- of bedrijfsoppervlakte zijn vrijgesteld van de retributie per m². In dit geval wordt enkel de dossierkost aangerekend.

 

§ 3 Indien een openbaar onderzoek vereist is, zal de retributie verhoogd worden met de kosten van het openbaar onderzoek, conform art. 4.7.15 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening. De kosten van het openbaar onderzoek worden beperkt tot de portkosten van de aangetekende zendingen.

 

Artikel 2

 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen die de inlichtingen vragen. De retributie is te betalen bij het indienen van de aanvraag. In de gevallen dat het bedrag van de retributie niet kan worden vastgesteld op het ogenblik van de aanvraag, zal de aanvrager bij zijn aanvraag een verklaring voegen dat hij bij ontvangst van de kostenstaat deze onmiddellijk zal vereffenen.

 

Artikel 3

 

Worden van de retributie vrijgesteld:

- de gerechtelijke overheden, de openbare besturen, de instellingen van openbaar nut

- de onvermogende personen die deze behoeftigheid doen blijken uit een overtuigend bewijsstuk

- de intercommunale verenigingen

- de sociale huisvestigingsmaatschappijen

- de stukken die in uitvoering van een wet, decreet of besluit door het gemeentebestuur dienen te worden afgeleverd

- de leden van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadsleden in de hoedanigheid van de uitoefening van hun ambt.

 

Artikel 4

 

De inbreuken op dit reglement worden gesanctioneerd volgens de burgerlijke rechtspleging bij betwiste gevallen en de procedure van artikel 94 van het gemeentedecreet voor niet-betwiste, opeisbare gevallen.

 

Artikel 5

 

Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden aan de heer gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.