GR20131219 punt 32: retributie op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties - aanpassing

De raad

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2009 houdende aanpassing van artikel 1 en schrapping van artikel 2 van het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties;

 

Overwegende dat artikel 1 §1 een retributie vastlegt voor het afleveren van fotokopieën;

 

Overwegende dat deze retributie de kostprijs niet meer dekt waardoor een herziening van de vastgelegde retributies zich opdringt:

 

 

 

Oud tarief

Nieuw tarief

1. documenten

zwart-wit

 

kleur

€ 0,20 per A4-fotokopie

€ 0,30 per A4-fotokopie

€ 0,30 per A4-fotokopie

€ 0,50 per A4-fotokopie

2. afdrukken of uittreksels van plannen, die in het stadhuis ter inzage liggen voor iedereen, o.m. rooilijnplannen, onteigeningsplannen, wegenisplannen, uittreksels atlas der buurtwegen, verkavelingsplannen, uittreksels uit atlas der onbevaarbare waterlopen, attesten voor het openbreken van openbaar domein, met uitzondering van deze die betrekking hebben op dossiers waarvoor wettelijk een openbaar onderzoek door de stad moet worden gehouden

zwart-wit

kleur 

€ 8,00 per m²

€ 10,00 per m²

€ 10,00 per m²

€ 12,00 per m²

3. verordenende voorschriften bij de plannen gevoegd : voorwaarden van verkavelingsvergunning, B.P.A., gewestplan

zwart-wit

 

kleur

€ 0,40 per A3 fotokopie

€ 0,60 per A3 fotokopie

€ 0,60 per A3 fotokopie

€ 1,00 per A3 fotokopie

 

Overwegende dat artikel 1 §2 1 een tarief vastlegt voor het opzoeken van genealogische gegevens op de dienst burgerlijke stand;

 

Overwegende dat het om budgettaire redenen passend is de retributie van € 11,00 per uur te verhogen tot € 30,00;

 

Overwegende dat artikel 1 §2 3 tarieven vastlegt voor het leveren van prestaties verricht door de dienst ruimtelijke ordening en openbare werken;

 

Overwegende dat voor het afleveren van een planologisch attest momenteel € 30,00 gevraagd wordt zoals voor het afleveren van een stedenbouwkundig attest nr.2  maar dat het tarief van een planologisch attest nooit eerder werd opgenomen in het retributiereglement;

 

Overwegende dat het in kader van de meerjarenplanning passend is de tarieven als volgt vast te stellen waarbij indien een openbaar onderzoek vereist is, de retributie per dossier verhoogd wordt met de kosten van het openbaar onderzoek, conform art. 4.7.15 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening:

 

 

Oud tarief

Nieuw tarief

1. het opzoeken van genealogische gegevens op de dienst burgerlijke stand

€ 11,00 per uur, voor gedeelten van uren wordt afgerond naar het hogere kwartier

€ 30,00 per uur, voor gedeelten van uren wordt afgerond naar het hogere kwartier

2. het verstrekken/afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijke ordening (notarisfiches) zijnde: een uittreksel uit het vergunningregister, een uittreksel uit het plannenregister, bijkomende vastgoedinlichtingen, een kopie van de verkavelingvoorschriften en een kopie van milieuvergunningen

€ 75,00 per aanvraag

€ 75,00 per kadastraal perceel

3.

het opstarten van een administratief dossier inzake stedenbouw en openbare werken op verzoek van een particulier :

- bouwdossier voor werken die vrijgesteld zijn van de medewerking van de architect (eenvoudige dossiersamenstelling (werken van geringe omvang)

 

- bouwdossier voor technische werken

 

 

- bouwdossier voor terreinaanlegwerken

 

 

- bouwdossier voor werken waarvoor beroep dient gedaan te worden op een architect (uitgebreide dossiersamenstelling)

 

- per dossier m.b.t. het verleggen of afschaffen van voetwegen, de aankoop van een vrijgekomen wegzate, een machtiging voor het uitvoeren van werken aan onbevaarbare waterlopen van de 3e categorie

 

- bouwdossier voor een meergezinswoning met twee of meer woongelegenheden of voor meerdere eengezinswoningen per aanvraag (groepswoningbouw)

 

- bouwdossier handelsgebouw/bedrijfsgebouw (waar handel of bedrijvigheid gevoerd wordt) (nijverheidsgebouw)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- verkavelingdossier

 

 

 

 

 

 

- verkavelingwijziging

 

 

 

 

het afleveren van:

- een uittreksel uit het plannenregister

 

 

- een uittreksel uit het vergunningenregister

 

 

-stedenbouwkundig attest (nr.2)

 

 

- planologisch attest

 

het akte nemen van:

- meldingen zonder architect

 

 

- meldingen met architect

 

 

 

 

 

 

 

 € 15,00 per aanvraag

 

 

€ 15,00 per aanvraag

 

€ 15,00 per aanvraag

 

€ 30,00 per aanvraag

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

 

 

€ 50,00 per aanvraag

 

 

€ 50,00 per aanvraag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

€ 25,00 per kavel met een minimum van € 50,00 en een maximum van € 250,00

 

€ 50,00 per

aanvraag

 

 

 

 

€ 30,00 per

kadastraal perceel

 

€ 30,00 per

kadastraal perceel

 

€ 30,00 per

aanvraag

 

 

 

 

€ 15,00 per

aanvraag

 

€ 30,00 per

aanvraag

 

 

 

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 50,00 per aanvraag

 

 

€ 100,00 per aanvraag

 

 

 

€ 50,00 per woongelegenheid

 

 

€ 100,00 per aanvraag met € 100,00 per bijkomende begonnen schijf van 100m² bruto handels- of bedrijfsopper-vlakte (de eerste 100m² zijn vrijgesteld)

 

€ 50,00 per kavel met een minimum van € 100,00

 

 

 

 

€ 75,00 per aanvraag met € 50,00 per bijkomend kavel

 

 

€ 30,00 per kadastraal perceel

 

€ 30,00 per kadastraal perceel

 

€ 50,00 per aanvraag

 

€ 250,00 per aanvraag

 

€ 30,00 per

aanvraag

 

€ 50,00 per aanvraag

 

 

Overwegende dat indien in eenzelfde aanvraag een combinatie gevraagd wordt van handelsruimte en/of bedrijfsruimte en/of woongelegenheden, bedraagt de totale retributie, de som van alle individuele retributies;

 

Overwegende dat indien de handelsruimte of bedrijfsruimte ondergeschikt is aan de woongelegenheid en indien de bruto handels- of bedrijfsoppervlakte minder dan 100m² bedraagt, moet voor deze handels- of bedrijfsruimte geen retributie aangerekend worden;

 

Overwegende dat de bruto handels- of bedrijfsoppervlakte gelijk is aan de som van alle oppervlaktes ingenomen door de handels- of bedrijfsactiviteiten en dit voor alle niveaus;

 

Overwegende dat de eerste 100m² bruto handels- of bedrijfsoppervlakte vrijgesteld zijn van de retributie per m² en dat in dit geval enkel de dossierkost aangerekend wordt;

 

Gelet op het goedgekeurde amendement;

 

 

 

Beslist,

 

 

met 18 ja-stemmen (Dirk Vanderpoorten, Michel Casteur, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Tania De Jonge, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Lieven Meert, Freddy Van Eeckhout, Jacques Timmermans, Jannick Violon, Ivan Vonck, Corinne Vanbelle, Alain Triest, Stijn Vermassen, Ferdi De Ville)

13 nee-stemmen (Rudy Corijn, Guy D'haeseleer, Werner Somers, Ilse Malfroot, Stania Van Loo, Femke D'Hondt, Michel Carels, Marc Plancke, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten, Gerd Rassaerts)

 

 

Het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties vastgesteld op 15 september 2011 wordt vanaf 1 januari 2014 opgeheven en door volgende bepalingen vervangen:

 

Artikel 1

 

Er wordt vanaf 1 januari 2014 een retributie gevestigd op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties.

 

De retributie wordt als volgt vastgesteld voor :

 

§1. Het afleveren van fotokopieën van :

 

1. documenten

Zwart-wit

 

Kleur

€ 0,30 per A4-fotokopie

 

€ 0,50 per A4-fotokopie

2. afdrukken of uittreksels van plannen, die in het stadhuis ter inzage liggen voor iedereen, o.m. rooilijnplannen, onteigeningsplannen, wegenisplannen, uittreksels atlas der buurtwegen, verkavelingsplannen, uittreksels uit atlas der onbevaarbare waterlopen, attesten voor het openbreken van openbaar domein, met uitzondering van deze die betrekking hebben op dossiers waarvoor wettelijk een openbaar onderzoek door de stad moet worden gehouden

Zwart-wit

 

Kleur

€ 10,00 per m2

 

€ 12,00 per m2

3. verordenende voorschriften bij de plannen gevoegd : voorwaarden van verkavelingsvergunning, B.P.A., gewestplan

Zwart-wit

 

Kleur

€ 0,60 per A3-fotokopie

 

€ 1,00 per A3-fotokopie

 

De vastgestelde retributie is van toepassing voor recto fotokopieën. Voor recto-verso fotokopieën wordt de retributie verdubbeld.

Elke begonnen m2 wordt als een volledige m2 aangerekend.

 

§2. Het leveren van prestaties voor :

 

1. het opzoeken van genealogische gegevens op de dienst burgerlijke stand :

€ 30,00 per uur,

voor gedeelten van uren wordt afgerond naar het hogere kwartier

2. het verstrekken/afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijke ordening (notarisfiches) zijnde: een uittreksel uit het vergunningregister, een uittreksel uit het plannenregister, bijkomende vastgoedinlichtingen, een kopie van de verkavelingvoorschriften en een kopie van milieuvergunningen

€ 75,00 per kadastraal perceel

3

het opstarten van een administratief dossier inzake stedenbouw en openbare werken:

 

- bouwdossier voor werken die vrijgesteld zijn van de medewerking van de architect (eenvoudige dossiersamenstelling)

 

- bouwdossier voor technische werken

 

- bouwdossier voor terreinaanlegwerken

 

- bouwdossier voor werken waarvoor beroep dient gedaan te worden op een architect (uitgebreide dossiersamenstelling)

 

- per dossier m.b.t. het verleggen of afschaffen van voetwegen, de aankoop van een vrijgekomen wegzate, een machtiging voor het uitvoeren van werken aan onbevaarbare waterlopen van de 3e categorie

 

- bouwdossier voor een meergezinswoning met twee of meer woongelegenheden of voor meerdere eengezinswoningen per aanvraag (groepswoningbouw)

 

- bouwdossier voor een handelsgebouw/bedrijfsgebouw (waar handel of bedrijvigheid gevoerd wordt)

 

 

 

 

 

 

- verkavelingdossier

 

 

- verkavelingwijziging

 

 

het afleveren van:

 

- een uittreksel uit het plannenregister, per kadastraal perceel

 

 

- een uittreksel uit het vergunningenregister, per kadastraal perceel

 

 

- stedenbouwkundig attest

 

- planologisch attest

 

het akte nemen van:

 

- meldingen zonder architect

 

- meldingen met architect

 

 

 

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 50,00 per aanvraag

 

 

€ 100,00 per aanvraag

 

 

 

 

€ 50,00 per woongelegenheid

 

 

€ 100,00 per aanvraag met € 100,00 per bijkomende begonnen schijf van 100m² bruto handels-of bedrijfsoppervlakte (de eerste 100m² zijn vrijgesteld)

 

€ 50,00 per kavel met een minimum van € 100

 

€ 75,00 per aanvraag met

€ 50,00 per bijkomend kavel

 

 

 

€ 30,00 per kadastraal perceel

 

€ 30,00 per kadastraal perceel

 

€ 50,00 per aanvraag

 

€ 250,00 per aanvraag

 

 

 

€ 30,00 per aanvraag

 

€ 50,00 per aanvraag

 

4. het bekomen van een jaarabonnement voor de agenda van de raadsvergaderingen

€ 12,50 per jaar

5. het bekomen van een jaarabonnement op het stedelijk informatieblad Ninove Info

€ 15,00 per jaar

 

Indien in eenzelfde aanvraag een combinatie gevraagd wordt van handelsruimte en/of bedrijfsruimte en/of woongelegenheden, bedraagt de totale retributie de som van alle individuele retributies.

 

Indien de handelsruimte of bedrijfsruimte ondergeschikt is aan de woongelegenheid en indien de bruto handels- of bedrijfsoppervlakte minder dan 100m² bedraagt, moet voor deze handels- of bedrijfsruimte geen retributie aangerekend worden.

 

De bruto handels- of bedrijfsoppervlakte is gelijk aan de som van oppervlaktes ingenomen door de handels- of bedrijfsactiviteiten en dit voor alle niveaus.  De eerste 100m² bruto handels- of bedrijfsoppervlakte zijn vrijgesteld van de retributie per m². In dit geval wordt enkel de dossierkost aangerekend.

 

§ 3 indien een openbaar onderzoek vereist is, zal de retributie verhoogd worden met de kosten van het openbaar onderzoek, conform art. 4.7.15 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening. De kosten van het openbaar onderzoek worden beperkt tot de portkosten van de aangetekende zendingen.

 

Artikel 2

 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen die de inlichtingen vragen. De retributie is te betalen bij het indienen van de aanvraag. In de gevallen dat het bedrag van de retributie niet kan worden vastgesteld op het ogenblik van de aanvraag, zal de aanvrager bij zijn aanvraag een verklaring voegen dat hij bij ontvangst van de kostenstaat deze onmiddellijk zal vereffenen.

 

Artikel 3

 

Worden van de retributie vrijgesteld :

-     de gerechtelijke overheden, de openbare besturen, de instellingen van openbaar nut

-     de onvermogende personen die deze behoeftigheid doen blijken uit een overtuigend bewijsstuk

-     de intercommunale verenigingen

-     sociale huisvestigingsmaatschappijen

-     de stukken die in uitvoering van een wet, decreet of besluit door het gemeentebestuur dienen te worden afgeleverd

-     de leden van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadsleden in de hoedanigheid van de uitoefening van hun ambt.

 

Artikel 4

 

De inbreuken op dit reglement worden gesanctioneerd volgens de burgerlijke rechtspleging bij betwiste gevallen en de procedure van artikel 94 van het gemeentedecreet voor niet-betwiste, opeisbare gevallen.

 

Artikel 5

 

Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.