GR20131128 punt 26: Lokale economie - intergemeentelijke samenwerking regie sociale economie Aalst, Lede, Denderleeuw, Haaltert, Erpe-Mere en Ninove - Vaststellen van overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging zonder rechtspers

De raad

 

Gelet op het gemeentedecreet;

 

Gelet op het decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking;

 

Gelet op het decreet van 8 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op vlak van de sociale economie en het stimuleren van het maatschappelijk verantwoord ondernemen waarbij de regierol van de lokale overheid wordt geformuleerd;

 

Gelet op het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2012 tot bepaling van de regierol van de gemeenten op vlak van lokale sociale economie dat de mogelijkheid stipuleert om een intergemeentelijke samenwerking aan te gaan voor de regierol;

 

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Aalst van 3 juni 2013 houdende de principiële goedkeuring om de mogelijkheden rond intergemeentelijke samenwerking rond regie sociale economie tussen Aalst, Lede, Denderleeuw, Haaltert, Erpe-Mere en Ninove te verkennen;

 

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Aalst van 16 september 2013 houdende het principieel akkoord om een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid op te richten voor de uitvoering van de regierol sociale economie;

 

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Aalst van 30 september 2013 houdende:

- het akkoord om de subsidie voor de regierol sociale economie te gebruiken als volgt:

            - € 50.000,00 vergoeding voor de inschakeling van personeel van de stad;

            - € 25.000, 00 voor de werking van de interlokale vereniging;

- het inschakelen van het bestaand personeel van de dienst Economie (werk en sociale economie)  voor deze vereniging;

- de stelling dat aan de gemeenten Denderleeuw, Haaltert, Erpe-Mere, Lede en Ninove geen extra middelen worden gevraagd voor de werking van de vereniging;

- het verder finaliseren van de modaliteiten van de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging, met inbegrip van de opmerkingen, samen met de stad Ninove en de gemeenten Haaltert, Lede, Erpe-Mere en Denderleeuw;

 

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 oktober 2013 houdende goedkeuring van de deelname aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband;

 

Gelet op het ontwerp van overeenkomst;

 

 

Beslist,

 

 

met 29 ja-stemmen (Michel Casteur, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Tania De Jonge, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Lieven Meert, Jacques Timmermans, Rudy Corijn, Jannick Violon, Guy D'haeseleer, Ivan Vonck, Werner Somers, Corinne Vanbelle, Ilse Malfroot, Alain Triest, Antoine Van Melkebeek, Stijn Vermassen, Ferdi De Ville, Stania Van Loo, Michel Carels, Marc Plancke, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten, Gerd Rassaerts)

1 blanco-stem (Dirk Vanderpoorten)

 

 

Artikel 1

 

De deelname van de stad Ninove aan de interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid "Handel samen & sociaal" voor de periode 2014-2019 wordt goedgekeurd.

 

Artikel 2

 

De daartoe opgestelde ontwerpovereenkomst met statutaire draagkracht wordt als volgt vastgesteld en goedgekeurd:

 

OVEREENKOMST MET STATUTAIRE DRAAGKRACHT VAN DE INTERLOKALE VERENIGING

'HANDEL samen & sociaal'

 

bestaande uit de steden Aalst en Ninove en de gemeenten Lede, Erpe-Mere, Haaltert en Denderleeuw

 

Tussen de hierna vermelde partijen:

 

De stad Aalst, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, met zetel te 9300 Aalst, Grote Markt 3,

voor wie optreedt de heer Christoph D'Haese, burgemeester, en de heer Wim Leerman, stadssecretaris

 

De gemeente Lede, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, met zetel te 9340 Lede, Markt 1,

voor wie optreedt de heer Roland Uyttendaele, burgemeester, en de heer Paul Vijverman, gemeentesecretaris

 

De gemeente Erpe-Mere, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, met zetel te 9420 Erpe-Mere, Oudenaardsesteenweg 458,

voor wie optreedt de heer Hugo De Waele, burgemeester, en de heer Bruno Van Maldegem, gemeentesecretaris

 

De gemeente Haaltert, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, met zetel te 9450 Haaltert, Hoogstraat 41,

voor wie optreedt mevrouw Veerle Baetens, burgemeester, en de heer Jan Van der Hoeven, gemeentesecretaris

 

De gemeente Denderleeuw, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, met zetel te 9470 Denderleeuw, A. De Cockstraat 1,

voor wie optreedt de heer Jan De Dier, burgemeester, en de heer Paul Rollier, gemeentesecretaris

 

De stad Ninove, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, met zetel te 9400 Ninove,

voor wie optreedt de heer Michel Casteur, burgemeester, en de heer Arnold Blockerije, stadssecretaris

 

Hierna genoemd: de leden

 

Handelend in uitvoering van de beslissingen van de respectievelijke gemeenteraden van Aalst d.d. XXX, Lede d.d. XXX, Erpe-Mere d.d. XXX, Haaltert d.d. XXX, Denderleeuw d.d. XXX en Ninove d.d. XXX

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet en in toepassing van artikel 6 t.e.m. artikel 9 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking,

 

Wordt overeengekomen hetgeen volgt:

 

HOOFDSTUK I: benaming, doel, zetel en duur

 

Artikel 1: oprichting interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal'

 

In toepassing van artikel 6 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking komen de leden overeen een interlokale vereniging op te richten.

 

De voornoemde steden en gemeenten richten een interlokale vereniging op, zonder rechtspersoonlijkheid en zonder beheersoverdracht, om samen de regierol inzake sociale economie vorm te geven.

 

De interlokale vereniging draagt als naam: 'HANDEL samen & sociaal'.  HANDEL staat voor de deelnemende gemeenten Haaltert, Aalst, Ninove, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.

 

Deze interlokale vereniging wordt beheerst door de bepalingen van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en door deze overeenkomst met statutaire draagkracht.

 

Artikel 2: doel van de interlokale vereniging HANDEL samen & sociaal

 

De interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' heeft tot doel een regierol te spelen inzake sociale economie en de regionale samenwerking tussen de leden te organiseren, om door middel van schaalvergroting de doeltreffendheid van het voeren van een beleid inzake sociale economie in het werkgebied te vergroten en zo te streven naar een kwaliteitsverhoging van de geboden dienstverlening en beleidsondersteuning.

 

Inhoudelijk wordt gestreefd naar een integrale en gecoördineerde aanpak door intergemeentelijke en intersectorale samenwerking bij de uitbouw van een volwaardige en performante sociale economie en een aanbod van sociale tewerkstelling.

 

De regierol wordt uitgevoerd rond 3 pijlers/doelstellingen:

Meer kansengroepen aan het werk

Drempels naar werk wegwerken

Zorgsector als hefboom voor tewerkstelling.

 

De werking van de interlokale vereniging omvat onder meer de volgende domeinen:

Sociale economie stimuleren op het grondgebied;

Goede praktijken uitwisselen om sociale clausules in overheidsopdrachten in te bedden;

Sociale Economie voor verschillende gemeenten te laten werken, zodat zij een zekere schaalgrootte krijgen;

Intergemeentelijke initiatieven in de sociale economie uitwerken die beantwoorden aan een (inter)lokale behoefte;

De doorstroom van kansengroepen uit de sociale economie naar het regulier economisch circuit bevorderen;

De werkzaamheidsgraad in de gemeente verhogen;

Informatie verstrekken aan en sensibiliseren van de bevolking;

Een maximale samenwerking tot stand brengen tussen de verschillende partners op lokaal en interlokaal niveau;

Het op elkaar afstemmen van alle actoren die in de regio actief zijn inzake sociale economie

De dienstenwijzer beheren.

 

De ondersteuning van de regierol in de verschillende deelnemende gemeenten houdt in:

Advies bij opmaak van het meerjarenplan en jaaractieplan

Netwerking met sociale economie

Gemeenschappelijke organisatie van tenminste 1 activiteit rond sociaal ondernemerschap, promotie van sociale economie, tewerkstelling van kansengroepen

Advies bij de uitbouw van sociale clausules in overheidsopdrachten

Opvolging van de meest recente regelgeving

Communiceren van mogelijkheden rond samenwerking met de sociale economie

Ondersteuning bij inhoudelijke opmaak van subsidiedossiers (zowel gemeenten als sociale economie)

Opstarten van overlegstructuren tussen gemeenten en sociale economie rond specifieke niches;

Ondersteuning op vraag (zowel gemeenten als sociale economie).

Organiseren van relevante vormingsmomenten relevant voor sociale economie.

 

Artikel 3: beherende gemeente en zetel

 

De stad Aalst treedt op als beherende gemeente voor de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal'.

 

De zetel van de interlokale vereniging is gevestigd op het stadhuis van Aalst, met adres te Grote Markt 3, 9300 Aalst.

 

De beherende gemeente vertegenwoordigt de vereniging in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen als eiser en als verweerder, met inbegrip van de daden van beheer en beschikking, en voor alles wat tot de doelstelling van de vereniging behoort.

 

Artikel 4: contactpunt  en contactpersoon deelnemende leden

 

Elke deelnemende gemeente voorziet een contactpunt van waaruit de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' kan werken.

 

Elke deelnemende gemeente stelt onder haar personeelsleden een contactpersoon aan.

 

Artikel 5: duur

 

De vereniging wordt opgericht bij onderhavige overeenkomst voor een periode van zes jaar, ingaande op 1 januari 2014 om te eindigen 31 december 2019.

 

De duur kan telkens verlengd worden met maximaal zes jaar bij beslissing van de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten.

 

 

HOOFDSTUK II: leden

 

Artikel 6: toetreding nieuwe leden

 

Er kunnen nieuwe leden tot de interlokale vereniging toetreden.

 

Kandidaat-leden dienen zich per aangetekende brief te richten tot het beheerscomité.  Het beheerscomité adviseert deze kandidatuur en richt vervolgens de aanvraag tot de gemeenteraden van de leden.

 

Een kandidaat-lid kan enkel als lid van de vereniging aanvaard worden als alle leden van de vereniging daarmee hebben ingestemd. 

 

De toetreding neemt een aanvang op de datum waarop de aangepaste overeenkomst door alle leden werd ondertekend.

 

 

Artikel 7: beëindiging van het lidmaatschap

 

Ieder lid heeft het recht om uit het samenwerkingsverband te stappen, met ingang van het kalenderjaar volgend op deze beleidsbeslissing.

 

De opzeg wordt ten laatste 6 maanden voor het einde van het lopende jaar betekend per aangetekend schrijven aan het beheerscomité.  Het beheerscomité dient binnen de maand de leden officieel op de hoogte te brengen van de uittreding van een lid.

 

De opzeg gebeurt door de gemeenteraad van de deelnemende gemeente.

 

De opzeg gaat in op 1 januari van het jaar daaropvolgend.

 

 

HOOFDSTUK III: beheerscomite

 

Artikel 8: benoeming afgevaardigden van de deelnemende leden in het beheerscomité en beëindiging mandaat

 

Binnen het eerste kwartaal na de oprichting of de verlenging van de interlokale vereniging wordt een beheerscomité samengesteld dat bestaat uit vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten.

 

Het aantal vertegenwoordigers wordt per deelnemende gemeente toegekend op basis van haar bevolkingsaantal, nl. één per begonnen schijf van twintigduizend inwoners, met een maximum van 3 vertegenwoordigers per gemeente.  Elke deelnemende gemeente heeft minstens één afgevaardigde vertegenwoordiger in het beheerscomité.

 

De afgevaardigden voor de deelnemende steden en gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Elke gemeente duidt haar vertegenwoordiger(s) aan.

 

Deze vertegenwoordigers zetelen als beheerders in het beheerscomité van de interlokale vereniging.

 

Door elke gemeenteraad wordt tevens voor elke effectieve beheerder een vervangende beheerder aangeduid ingeval van afwezigheid van een effectieve beheerder.

 

Het mandaat van een beheerder wordt beëindigd indien de gemeenteraad die hij vertegenwoordigt zijn mandaat intrekt en in dezelfde gemeenteraadsvergadering zijn vervanger aanduidt.

 

Alle beheerders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun mandaat als burgemeester, schepen of gemeenteraadslid.  Alle mandaten vallen samen met de duur van de gemeentelijke zittingsperiode.

 

Op dezelfde gemeenteraad waarop het mandaat in het beheerscomité wordt beëindigd, dienen de vertegenwoordigers van de verschillende deelnemende gemeenten binnen het beheerscomité terug te worden aangeduid.

 

Artikel 9: taken beheerscomité

 

Het beheerscomité is een beheersorgaan dat instaat voor het dagelijks bestuur en de werking van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' bewaart, controleert en evalueert.

 

Het formuleert waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, stelt de jaarrekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent. Dit gebeurt telkens op het einde van het werkingsjaar, waar tevens het budget en het beleidsplan voor het volgende werkingsjaar goedgekeurd wordt.

 

Artikel 10: presentiegeld

 

De afgevaardigden van de deelnemende steden en gemeenten kunnen geen aanspraak maken op presentiegeld noch enige andere vergoeding in het kader van de bestuurlijke werking van de interlokale vereniging.

 

Artikel 11: stemrecht

 

Elke beheerder beschikt over één stem.

 

Artikel 12: voorzitter en ondervoorzitter

 

Het voorzitterschap van het beheerscomité wordt waargenomen door een vertegenwoordiger van de beherende gemeente.

 

Onder de andere vertegenwoordigers wordt een ondervoorzitter gekozen.

 

Artikel 13: secretariaat beheerscomité

 

Het secretariaat van het beheerscomité wordt waargenomen door een ambtenaar van de beherende gemeente, die wordt aangesteld als secretaris. Hij maakt het verslag op en staat in voor de praktische organisatie van de vergaderingen.

 

Artikel 14: aanwezigheid van experts tijdens vergaderingen

 

Het beheerscomité kan elke persoon wiens aanwezigheid hij nuttig oordeelt, uitnodigen tot het bijwonen van zijn vergaderingen. Hun aanwezigheid moet in de notulen worden vermeld.  Deze personen hebben geen stemrecht.

 

Artikel 15: vergaderfrequentie, uitnodiging, agenda

 

Het beheerscomité vergadert, na bijeenroeping door de voorzitter, bij diens afwezigheid de ondervoorzitter, minstens twee keer per jaar of zo vaak als het belang van 'HANDEL samen & sociaal' vereist. 

 

De bijeenroepingen worden verzonden door de voorzitter minstens zeven kalenderdagen voor de vergaderdatum.  In spoedeisende gevallen kan de termijn vastgesteld voor de uitnodiging herleid worden tot twee kalenderdagen voor de vergaderdatum.

 

De uitnodiging vermeldt de datum, het uur en de plaats van de vergadering en bevat de agenda. Het verslag van de vorige vergadering, eventueel de rekening en het budget met toelichting, het jaarverslag en eventuele andere documenten voor de geplande vergadering worden voorafgaandelijk aan de leden van het beheerscomité bezorgd.  De beheerders kunnen punten toevoegen aan de agenda.

 

Artikel 16: openbaarheid, notulen

 

De vergaderingen van het beheerscomité zijn niet openbaar.

 

De gedetailleerde notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. 

 

Deze notulen en alle documenten waarnaar de notulen refereren, liggen ter inzage voor de gemeenteraadsleden op het secretariaat van de aangesloten gemeenten, onverminderd de decretale bepalingen inzake de openbaarheid van bestuur.

 

Artikel 17: wijze van beslissen

 

Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid. Bij staking van stemmen is een voorstel verworpen.

 

Artikel 18: statutenwijziging

 

Een voorstel tot wijziging van de overeenkomst met statutaire draagkracht dient voorafgaandelijk aan de respectievelijke gemeenteraden van de deelnemende steden en gemeenten ter goedkeuring te worden voorgelegd.

 

De statutenwijziging dient door alle deelnemende steden en gemeenten te worden goedgekeurd.

 

Artikel 19: jaarrekening, jaarverslag, budget

 

Elk jaar worden ten minste twee vergaderingen van het beheerscomité gehouden, waarvan één voor de goedkeuring van de uitgaven van het afgelopen boekjaar en één voor de vaststelling van het budget van het volgend jaar.

 

Het beheerscomité stelt het budget, de jaarrekening en het jaarverslag vast.  Het legt het jaarverslag en de jaarrekening uiterlijk binnen zes maanden na afsluiting van het voorgaande boekjaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

Het beheerscomité legt het budget voor aanvang van het werkingsjaar waarop het budget betrekking heeft ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De bijhorende verantwoordingsstukken liggen ter inzage op de zetel van de vereniging.

 

Het budget, de jaarrekening en het jaarverslag zijn goedgekeurd indien ze in elke deelnemende gemeenteraad werden goedgekeurd bij gewone meerderheid van stemmen.

 

Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor de realisatie van het doel van de vereniging.

 

Artikel 20: huishoudelijk reglement

 

Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op waarin de organisatie van de werkzaamheden worden vastgelegd. Het huishoudelijk reglement wordt gevoegd bij de overeenkomst met statutaire draagkracht zonder er deel van uit te maken.

 

Artikel 21: stuurgroep

 

Ter ondersteuning van het beheerscomité wordt een stuurgroep opgericht, die de vergaderingen van het beheerscomité voorbereidt en adviseert bij zijn beslissingen.  Het huishoudelijk reglement regelt verder de samenstelling en werkzaamheden van deze stuurgroep.

 

 

HOOFDSTUK IV: personeel

 

Artikel 22: inzet van personeel van de leden

 

Personeelsleden van de deelnemende gemeenten kunnen worden ingezet ten behoeve van de interlokale vereniging.

 

In functie van het behalen van de doelstellingen van het samenwerkingsverband, wordt door de beherende gemeente  personeel  ter beschikking gesteld voor de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal'.

 

De beherende gemeente werft personeelsleden ten dienste van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' aan overeenkomstig haar rechtspositieregeling.

 

 

HOOFDSTUK V: financiën

 

Artikel 23: bijdragen van de leden

 

De deelnemende gemeenten doen geen financiële inbreng in het samenwerkingsverband.

 

Het budget van de subsidie staat ter beschikking van de interlokale vereniging voor de werkingskosten

 

Artikel 24: financiële inbreng door hogere subsidiërende overheden

 

De financiële ondersteuning van hogere subsidiërende overheden wordt ingebracht via de bestaande subsidiereglementeringen.

 

De stad Aalst ontvangt als beherende gemeente de subsidies t.b.v. 75.000,-EUR voor de regierol. Dit bedrag ligt vast op grond van het besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17  februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

 

Indien het decreet, het uitvoeringsbesluit en/of de subsidiebedragen daarin vermeld wijzigen tijdens de duurtijd van de overeenkomst met statutaire draagkracht, komt het beheerscomité samen en formuleert een voorstel aan de deelnemende steden en gemeenten om de voorliggende financiële clausules van onderhavige overeenkomst aan te passen met een statutenwijziging, vermeld in artikel 18.

 

Artikel 25: budget

 

De financiële ondersteuning van hogere overheden wordt als volgt verdeeld: 50.000,- EUR van de subsidie staat ter beschikking van de stad Aalst als beherende gemeente en dit voor de personeelskost van het ter beschikking gestelde personeel.

 

Het bedrag van 25.000,- EUR wordt ter beschikking gesteld aan de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' voor de werkingskosten en projecten voor het bereiken van de doelstellingen van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' .

 

Alle bijdragen en elke financiële ondersteuning voor de werking van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' worden ingeschreven in een budget, onder supervisie van de beherende gemeente.

 

Het beheerscomité stelt telkens in de maand oktober het budget vast, be­doeld voor het daaropvolgende budgetjaar. Dit budget wordt aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ter goedkeuring voorgelegd vóór 1 januari van het daarop volgende budgetjaar.

 

Artikel 26: financieel beheer

 

De beherende gemeente beheert de rekening van de interlokale vereniging en belast haar financieel beheerder met alle financiële verrichtingen.

 

Alle documenten die aanleiding kunnen geven tot een betaling, waaronder facturen en schuldvorderingen, worden door een door het beheerscomité aangeduide persoon gecontroleerd op hun wettigheid en regelmatigheid vooraleer ze aan de financieel beheerder worden overgemaakt voor betaling.

 

Artikel 27: controle van de boekhouding

 

Elke deelnemende stad en gemeente heeft het recht de boekhouding en de rekening van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' te controleren of hiertoe een persoon aan te duiden.

 

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen is onverkort van toepassing. Indien een toelage niet werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend of het gebruik ervan niet gerechtvaardigd kan worden, moet deze geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald.  Elke toelagenverstrekker kan zich voor de terugvordering richten tot de beherende gemeente, indien de interlokale vereniging in gebreke blijft.

 

 

HOOFDSTUK VI: varia

 

Artikel 28: aanvraag regierol - ontbindende voorwaarde

 

De stad Aalst dient als beherende gemeente een aanvraag in voor de regierol bij de Vlaamse Overheid en dit binnen de termijn van de beleids- en beheerscyclus (BBC) – i.e. 15 januari 2014.

 

Indien de intergemeentelijke samenwerking omtrent de regierol niet wordt goedgekeurd of indien de financiering wordt stopgezet door de Vlaamse overheid, dan vervalt deze overeenkomst met statutaire draagkracht.

 

Ter info: planning van de subsidie binnen de BBC:

15/01/2014: indiening meerjarenplanning 2014-2019;

Uiterlijk op 30/04/2014: subsidiebeslissing Vlaamse regering;

30/06/2014: uitbetaling subsidies (jaarlijks);

30/11/2014: uitbetaling subsidies (jaarlijks);

31/07/2015: rapportering via jaarrekeningen (jaarlijks);

01/04/2016: bekendmaking van de Vlaamse beleidsprioriteiten door de Vlaamse overheid o.b.v.bijsturing;

15/01/2017: aangepaste meerjarenplanning (dus tweede intekenmoment);

30/04/2017: subsidiebeslissing.

 

Artikel 29: ontbinding – vereffening

 

Op verzoek van meer dan de helft van het aantal deelnemende leden, en dit aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen, kan het beheerscomité voorstellen aan alle deelnemende gemeenten om over te gaan tot de vervroegde ontbinding van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal'.

 

Bij ontbinding overeenkomstig de voorgaande bepaling of bij niet-verlenging door meer dan de helft van het aantal deelnemende leden van de duur van de interlokale vereniging 'HANDEL samen & sociaal' worden de reserves verdeeld onder de deelnemende gemeenten a rato van hun bevolkingsaantallen.

 

Artikel 30: overgangsbepalingen

 

Het budget dat betrekking heeft op het dienstjaar 2014 wordt door de beherende gemeente opgesteld en ter goedkeuring voorgesteld aan de gemeenteraden van de leden.  Dit budget dient te worden goedgekeurd na goedkeuring van de subsidies, voorzien 30 april 2014.

 

De jaren daarop volgend wordt het budget telkens goedgekeurd voor 1 januari.

 

Artikel 31: slotbepaling

 

Voor alles wat niet door deze overeenkomst met statutaire draagkracht wordt geregeld, is het Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking van toepassing.

 

Opgemaakt in zes exemplaren, evenveel exemplaren als er contractspartijen zijn, te Aalst op datum

 

De stad Aalst, namens het college van burgemeester en schepenen

 

Wim Leerman

Christoph D'Haese

stadssecretaris

burgemeester

 

De gemeente Lede, namens het college van burgemeester en schepenen

 

Paul Vijverman

Roland Uyttendaele

gemeentesecretaris

burgemeester

 

De gemeente Erpe-Mere, namens het college van burgemeester en schepenen

 

 

Bruno Van Maldegem

Hugo De Waele

gemeentesecretaris

burgemeester

 

De gemeente Haaltert, namens het college van burgemeester en schepenen

 

Jan Van der Hoeven

Veerle Baetens

gemeentesecretaris

burgemeester

 

De gemeente Denderleeuw, namens het college van burgemeester en schepenen

 

Paul Rollier

Jan De Dier

gemeentesecretaris

burgemeester

 

De stad Ninove, namens het college van burgemeester en schepenen

 

Arnold Blockerije

Michel Casteur

stadssecretaris

burgemeester

 

Raadslid D. Vanderpoorten (Open VLD) neemt niet deel aan de stemming.