GR20130912 punt 49: Voorstel van raadslid Kurt Van Den Driessche aan de gemeenteraad met betrekking tot de verharding en verlichting van de stadsrandparking Mallaard

Volgende motivering wordt door de heer Kurt Van Den Driessche in zijn voorstel vermeld:

 

"Op basis van interpellaties en antwoorden op vragen uit vorige gemeenteraden hebben wij begrepen dat de stad wenst te investeren in het plaatsen van verlichting om vandalisme tegen te gaan. Anderzijds is er een groeiend gebrek aan gratis parkeerplaatsen in de buurt van het centrum waardoor bezoekers geneigd zijn hun bezoeken te beperken in tijd, wat de middenstand niet ten goede komt. Voldoende aangename, kwalitatieve en veilige gratis parkings kunnen hieraan verhelpen, zeker indien de meerderheid beslist haar zin door te drukken en het oude handelscentrum verkeersvrij te maken.

 

Toelichting:

 

Op dit ogenblik is de Mallaardparking niet alleen voor mensen van buiten Ninove, maar ook voor te veel Ninovieters een nobele onbekende of een te mijden plek. Deze is wel aangeduid aan de Mallaardstraat zelf, maar is nauwelijks zichtbaar en nodigt alvast niet uit om er te parkeren. De parking is of stofferig of modderig, ze is volledig aan het zicht onttrokken en de wandelweg naar het centrum is niet aangenaam. Er is echter één uitzondering. Voor sluikstorters verdachte individuen is dit blijkbaar een geliefkoosde plek om hun ding te doen…

 

Het is daarom wenselijk deze parkeerplaats, één van de laatste gratis parkings van onze stad, op te waarderen en bekend te maken bij een groter publiek. Hiervoor zijn een aantal minimale ingrepen nodig zoals het plaatsen van verlichting, het herstellen van de verharding, comfortabele verharding voorzien voor voetgangers zodat ze bij regen geen laarzen meer hoeven aan te trekken als ze de parking gebruiken, de beplanting aanpassen waardoor enige sociale controle weer mogelijk wordt. Dit moet er voor zorgen dat de parking meer wordt gebruikt en vandalisme of sluikstorten worden ontmoedigd.

 

Mochten deze ingrepen een succes worden, is het ook aangewezen om te onderzoeken hoe deze parking kan uitgebreid worden richting centrum en/of in de hoogte.

 

Volgende voorstellen worden, elk apart of in hun geheel, ter stemming voorgelegd:

 

1. De gemeenteraad beslist om verlichting te plaatsen op beide Mallaardparkings.

 

2. De gemeenteraad beslist de verharding van deze parkings te herstellen zodat er zich geen (diepe) plassen meer vormen bij regen en het risico op beschadiging van de wagens van gebruikers verdwijnt.

 

3. De gemeenteraad beslist een pad aan te leggen in duurzame en onderhoudsvriendelijk materialen tussen de parkeerplaatsen en de haag die de parking van het fietspad scheidt. Langs de zijde van de parking wordt het wandelpad voorzien van boordstenen om het pad vrij te houden.

 

4. De gemeenteraad beslist om de parking richting centrum te ontsluiten door een verharde doorsteek naar het fiets- en voetpad langs de Mallaardstraat.

 

5. De gemeenteraad beslist ter hoogte van de aansluiting voor voetgangers op de openbare weg, een vuilbak te plaatsen.

 

6. De gemeenteraad beslist om alle middelhoge beplanting tussen de parking en de openbare weg, te verwijderen. Hoogstammige bomen worden opgesnoeid, laag groen wordt in hoogte beperkt tot maximaal 1m om de sociale controle te bevorderen.

 

7. De gemeenteraad beslist de parking via bewegwijzering vanaf de grote verkeersassen aan te duiden.

 

8. De gemeenteraad beslist om te onderzoeken of en hoe de Mallaardparking kan worden uitgebreid richting handelscentrum en of in de hoogte (parkeertoren).