GR20130530 punt AP8: Motie van de raadsleden Ferdi De Ville, Alain Triest en Freddy Van Eeckhout over het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan "Afbakening kleinstedelijk gebied Ninove" deelplan "Specifiek regionaal bedrijventerrein Brakelsesteenweg"

"De gemeenteraad,

 

Gelet op de goedkeuring van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan "Afbakening kleinstedelijk gebied Ninove" door de Vlaamse minister van Ruimtelijke Ordening op 19 oktober 2012;

 

Gelet op het deelplan "Specifiek regionaal bedrijventerrein Brakelsesteenweg" dat van dit Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan deel uitmaakt;

 

Overwegende dat  deze meerderheid, zoals gesteld in punt 60 van het Lenteakkoord, zich heeft voorgenomen om  alles in het werk te stellen om de realisatie van de geplande handelszone aan de Brakelsesteenweg te belemmeren omdat er geen draagvlak voor bestaat bij de bevolking en de middenstand in onze stad;

 

Overwegende dat op de gemeenteraad van 11 maart 2013 is gebleken dat dit standpunt over de grenzen van de meerderheid/oppositie door de Gemeenteraad wordt gedragen;

 

Overwegende dat naar aanleiding van de gemeentelijke commissie grondgebiedzaken van maandag 8 april 2013 bijkomende argumentatie werd vergaard, waaruit blijkt dat, naast de onverenigbaarheid met een kernversterkend winkelbeleid, vooral de gevolgen op vlak van mobiliteit van de geplande handelszone dramatisch dreigen te zijn, zoals hieronder verder toegelicht;

 

Overwegende dat dit deelplan voorziet in de ontwikkeling van een zogenaamd retailpark met een bruto vloeroppervlakte van 10.600 m2 in het gedeelte van het plangebied ten noorden van de Brakelsesteenweg;

 

Overwegende dat het mobiliteitsaspect van een bijkomend retailcentrum aan de Brakelsesteenweg bijzonder ernstige zorgen baart. Uit de mobiliteitsstudie van Grontmij rond het project blijkt dat het verzadigingspunt van de N8 nu reeds overschreden wordt tijdens de avondspits in de week.  De studie stelt dan ook terecht dat de verzadigingsgraad nu reeds bereikt is in de weekdagen tijdens de spits (Start-projectnota MOBER N8, pp. 21-25)  Zaterdag schommelen de verkeersintensiteiten voortdurend tussen de 800 en 900 pae, wat zeer dicht bij het kritieke  verzadigingspunt van 1000 pae zit;

 

Overwegende dat de cijfers van de raming van de verkeersintensiteiten (pp. 34-36) ronduit onrustwekkend zijn: De ochtendspits wordt door het retailcentrum met zo maar liefst één u. verlengd, maar vooral de avondspits dreigt hallucinant te worden. Met de komst van een retailcentrum wordt de verzadigingsgraad van de N8 richting Brakel tijdens de week al om 16 u. bereikt. Tussen 17 en 18 u. piekt de verkeersintensiteit tot bijna 1200 pae, wat een overschrijdingsgraad met bijna 20 procent betekent. Zelfs na 18 u. wordt de verzadigingsgraad fors overschreden met 1100 pae. Dit betekent concreet dat de N8 door de komst van het retailcentrum tijdens de avondspits de facto zal geblokkeerd zijn. Men kan zich daarbij de vraag stellen wat het nut is van een omvangrijk project als de herinrichting van het kruispunt Den Dollar, als men verderop door de komst van een retailcentrum een nieuwe flessenhals creëert die het verkeer gedurende drie uur ernstig belemmert;

 

Overwegende dat ook op zaterdag de situatie ronduit onaanvaardbaar wordt. Zowel richting Brussel als richting Brakel tonen de cijfers een overschrijding aan van de verzadigingsgraad, voor de richting Brussel tussen 10 u. 's ochtends en 18 u. 's avonds, richting Brakel tussen 11 u. en 17 u.;

 

Overwegende dat deze cijfers op zich reeds de haalbaarheid van dit project in vraag moeten stellen en men toch verder is gegaan met de studie, dat de cijfers van de telling in de mobiliteitsstudie zelfs dateren van mei 2009, wetende dat de verkeersintensiteiten de afgelopen jaren alleen maar toegenomen zijn;

 

Overwegende dat de gemeenteraad geen kennis had van de betrokken mobiliteitsstudie bij het formuleren van het advies op de gemeenteraad van 26 januari 2012;

 

Overwegende dat het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan Oost-Vlaanderen geen taakstelling voor kleinhandel bevat en dat de noodzaak van een specifiek regionaal bedrijventerrein voor kleinhandel niet wordt aangetoond aan de hand van een objectieve behoeftenstudie;

 

Overwegende dat, integendeel een kernversterkend winkelbeleid noodzakelijk is, waarbij nog voldoende mogelijkheden voorhanden zijn:

- De bouw van nieuwe vestigingen in het BPA Polderkwartier : Centrumlaan – Kaardeloodstraat – Vuurkruisersstraat;

 

- De nieuwe inplanting van winkelvestigingen op de Carrefour-site;

 

- De omschakeling van oude of gewezen bedrijfsgebouwen in het B.P.A Nijverheidszone A (boven-industriepark) ;

 

- De noodzaak van éénzelfde vernieuwing van oude bedrijfsgebouwen in de Malaard;

 

Overwegende dat ook vragen kunnen gesteld worden bij de cijfers van een tweestrokenrotonde met dubbele toeritten, waarbij geen enkele garantie bestaat dat het gesuggereerde ontsluitingsconcept kan worden gerealiseerd en de impact van deze herinrichting op de bestaande handelszaken op de N8;

 

Overwegende dat de realisatie van 2X2 rijstroken tussen de rotondes plus een aanliggend fiets- en voetpad aan beide zijden, er zal toe leiden dat een aantal bestaande handelszaken parkeergelegenheid geheel of gedeeltelijk zullen verliezen;

 

Overwegende dat de N8 deel uitmaakt van een route voor uitzonderlijk vervoer van de zwaarste klasse en dat niet duidelijk is wat de gevolgen van de inrichting van deze weg voor het uitzonderlijk vervoer zullen zijn;

 

Overwegende dat Ninove de jongste tien jaar uitgegroeid is tot de winkelstad bij uitstek van de haar omliggende gemeenten, omdat één van de grootste troeven van de stad de bereikbaarheid van het winkelcentrum is;

 

Overwegende dat de ontwikkeling van een retailpark ten noorden van de Brakelsesteenweg daar in tegenstrijd mee is en dat er in de gemeenteraad aldus geen voldoende draagvlak voor bestaat;

 

Overwegende dat de vraag tot herziening van het PRUP het best gepaard kan gaan met een voorstel aan de provincie tot een holistische aanpak van de verkeerssituatie langs de Brakelsesteenweg;

 

Overwegende dat op de Brakelsesteenweg heel wat bedrijven gevestigd zijn en het inderdaad wenselijk is bij de herziening van het PRUP deze volledige zone in kaart te brengen zodat er eventueel ruimte is voor de uitbreiding van bestaande bedrijven en de vestiging van nieuwe bedrijven;

 

Vraagt

 

de Provincieraad van Oost-Vlaanderen de procedure te starten tot herziening van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan "Afbakening kleinstedelijk gebied Ninove", teneinde minstens het deelplan "Specifiek regionaal bedrijventerrein Brakelsesteenweg" op te heffen, wat het gedeelte van het plangebied ten noorden van de Brakelsesteenweg (retailpark) betreft."