GR20130530 punt 33: Cultuur - adviesraden voor cultuurbeleid - afbakening van de bevoegdheid, doel en taken, samenstelling, structuur

De raad

 

Gelet op het gemeentedecreet;

 

Gelet op het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid, dat de gemeenten verplicht een of meer adviesorganen voor cultuur op te richten, uiterlijk zes maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraden;

 

Gelet op de huidige statuten van de raden voor cultuurbeleid;

 

Gelet op de zelfevaluatie van de adviesraden voor cultuurbeleid over hun werking tijdens de voorbije bestuursperiode;

 

Gelet op de oproep van Locus, steunpunt voor lokaal cultuurbeleid, om te experimenteren met de (her)samenstelling van de lokale adviesraden voor cultuurbeleid;

 

Gelet op de analyse van de werking van de adviesraden voor cultuurbeleid tijdens de voorbije bestuursperiode, zoals beschreven in de kandidaatstelling naar aanleiding van deze oproep;

 

Gelet op de aanvaarding van onze kandidatuur door Locus;

 

Gelet op de kennisgeving van de aanvaarding van onze kandidatuur aan het college van burgemeester en schepenen van 15 januari 2013;

 

Gelet op het intakegesprek met Locus in het kader van dit experiment op 21 februari 2013;

 

Gelet op het functie- of competentieprofiel van leden van lokale adviesraden voor cultuurbeleid, zoals geadviseerd door Locus;

 

 

Beslist,

 

 

met 31 ja-stemmen (Dirk Vanderpoorten, Katie Coppens, Veerle Cosyns, Tania De Jonge, Henri Evenepoel, Wouter Vande Winkel, Paul De Schepper, Marc Torrekens, Lieven Meert, Freddy Van Eeckhout, Jacques Timmermans, Rudy Corijn, Jannick Violon, Guy D'haeseleer, Ivan Vonck, Werner Somers, Octaaf Van Ongeval, Corinne Vanbelle, Ilse Malfroot, Alain Triest, Antoine Van Melkebeek, Stijn Vermassen, Ferdi De Ville, Stania Van Loo, Femke D'Hondt, Marc Plancke, Joost Arents, Maria Keymolen, Kurt Van Den Driessche, Veerle Vanderpoorten, Gerd Rassaerts)

1 onthouding (Michel Casteur)

 

 

Artikel 1

De stad Ninove organiseert inspraak en participatie over de materies kunst, cultuur en erfgoed conform het decreet van 6 juli 2012. De stad voorziet hiervoor twee deelraden voor cultuurbeleid en één overkoepelend cultuurforum.

 

De eerste deelraad voor cultuurbeleid: de Erfgoedraad

 

Artikel 2: afbakening van de bevoegdheid van de Erfgoedraad

De Erfgoedraad is bevoegd voor inspraak en participatie over het historisch en cultureel patrimonium van de stad, zowel het onroerend cultureel patrimonium (bouwkundig erfgoed) als het roerend of immaterieel cultureel patrimonium (dit is alles wat we van vorige generaties erven én het bewaren waard vinden, zoals kunstwerken, historische voorwerpen, ambachtelijke gebruiksvoorwerpen, foto's, verhalen, liederen, het dialect, sociale en religieuze gewoonten).

 

Artikel 3: doel en taken van de Erfgoedraad

De Erfgoedraad heeft als doel het bevorderen van een integraal erfgoedbeleid in het belang van alle inwoners van Ninove en alle erfgoedverenigingen van Ninove. Om deze doelstelling te verwezenlijken zal de Erfgoedraad:

- op vraag van het stadsbestuur of op eigen initiatief adviezen brengen over het beleid inzake onroerend en roerend cultureel erfgoed,

- samen met de stad het erfgoedbeleid inhoud en vorm geven,

- overleg, coördinatie en samenwerking tot stand brengen tussen alle spelers in het erfgoedveld.

 

Artikel 4: samenstelling van de Erfgoedraad

Volgende personen kunnen toetreden tot de Erfgoedraad:

-          afgevaardigden van erfgoedverenigingen die een werking ontplooien op het grondgebied van Ninove,

-          afgevaardigden van erfgoedverenigingen die een werking ontplooien binnen het kader van de projectvereniging Erfgoed Denderland (in oprichting),  

-          erfgoeddeskundigen die voldoen aan het door Locus gesuggereerde profiel,   

-          mensen die beroepshalve in de erfgoedsector actief zijn,

-          individueel geïnteresseerden in erfgoed,

-          waarnemende leden: de schepen van cultuur, de cultuurbeleidscoördinator, de archivaris en andere ambtenaren wiens aanwezigheid op de Erfgoedraad gewenst is.

 

Artikel 5: structuur van de Erfgoedraad

De Erfgoedraad is samengesteld uit een algemene vergadering, een stuurgroep en themagroepen. De werking van deze groepen wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.

 

Artikel 6: mandaat

De Erfgoedraad wordt aangesteld voor een termijn van zes jaar.

 

Artikel 7: vertegenwoordiging namens de Erfgoedraad

De algemene vergadering van de Erfgoedraad duidt drie afgevaardigden aan voor het Cultuurforum.

De algemene vergadering van de Erfgoedraad duidt de afgevaardigde aan voor andere adviesorganen, waarvan het stadsbestuur oordeelt dat een afvaardiging van de Erfgoedraad wenselijk is, zoals de Gecoro en de Molencommissie.

 

Artikel 8: secretariaat en ondersteuning

De Erfgoedraad heeft haar eigen secretaris-verslaggever, maar wordt administratief en logistiek ondersteund door de dienst cultuur. De stad stelt een jaarlijks werkingsbudget ter beschikking van de stuurgroep van de Erfgoedraad, met als doel inspraak en advies te optimaliseren en een dynamische werking te ontwikkelen. De administratieve en logistieke  ondersteuning door de dienst cultuur en het jaarlijks werkingsbudget zullen in een afsprakennota worden geconcretiseerd.

 

Artikel 9: afsprakennota

De taakverdeling, ondersteuning en de wijze van communiceren / adviseren tussen de Erfgoedraad en het stadsbestuur worden geregeld in een afsprakennota.

 

Artikel 10

De Erfgoedraad, inclusief de themagroepen, presenteert elk jaar een actieplan en een werkingsverslag aan de gemeenteraad.

 

 

De tweede deelraad voor cultuurbeleid: de Kunst(en)Cultuurraad

 

Artikel 11: afbakening van de bevoegdheid van de Kunst(en)Cultuurraad

De Kunst(en)Cultuurraad is bevoegd voor inspraak en participatie over het kunsten- en cultuurbeleid van de stad, zoals beschreven in artikel 2 van de huidige statuten.

 

Artikel 12: doel en taken van de Kunst(en)Cultuurraad

De Kunst(en)Cultuurraad heeft als doel het bevorderen van een integraal kunsten- en cultuurbeleid in het belang van alle inwoners van Ninove, alle culturele verenigingen en alle kunstenaars. Om deze doelstelling te verwezenlijken zal de Kunst(en)Cultuurraad:

- op vraag van het stadsbestuur of op eigen initiatief adviezen uitbrengen over materies inzake het kunsten- en cultuurbeleid,

- samen met de stad het kunsten- en cultuurbeleid inhoud en vorm geven,  

- overleg, coördinatie en samenwerking tot stand brengen tussen alle spelers in het kunsten- en cultuurveld.

 

Artikel 13: samenstelling van de Kunst(en)Cultuurraad  

Volgende personen kunnen toetreden tot de Kunst(en)Cultuurraad:

-          afgevaardigden van kunst- en cultuurverenigingen die een werking ontplooien op het grondgebied van Ninove en willen participeren aan het cultuurbeleid,

-          deskundigen die voldoen aan het door Locus gesuggereerde profiel,

-          mensen die beroepshalve in de sectoren kunst en cultuur actief zijn,

-          kunstenaars van uiteenlopende disciplines, 

-          waarnemende leden: de schepen van cultuur, de cultuurbeleidscoördinator en andere ambtenaren wiens aanwezigheid op de Kunst(en)Cultuurraad gewenst is.

 

Leden van de Kunst(en)Cultuurraad kiezen maximum twee themagroepen waarvan ze lid willen zijn (zie artikel 14).

 

Artikel 14: structuur van de Kunst(en)Cultuurraad

De Kunst(en)Cultuurraad is samengesteld uit een algemene vergadering, een stuurgroep en themagroepen.

De werking van deze groepen wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.

 

Artikel 15: mandaat

De Kunst(en)Cultuurraad wordt aangesteld voor een termijn van zes jaar.

 

Artikel 16: vertegenwoordiging namens de Kunst(en)Cultuurraad

De algemene vergadering van de Kunst(en)Cultuurraad duidt zes afgevaardigden aan voor het Cultuurforum.

De algemene vergadering van de Kunst(en)Cultuurraad duidt de afgevaardigden aan voor:  

-          het beheersorgaan van de bibliotheek

-          het beheersorgaan van het cultuurcentrum De Plomblom

-          andere adviesraden, waarvan het stadsbestuur oordeelt dat een afvaardiging van de Kunst(en)Cultuurraad wenselijk is.

 

Artikel 17: secretariaat en ondersteuning

De Kunst(en)Cultuurraad enerzijds en de verschillende themagroepen anderzijds hebben hun eigen secretaris-verslaggever, maar wordt administratief en logistiek ondersteund door de dienst cultuur. De stad stelt een jaarlijks werkingsbudget ter beschikking van de stuurgroep van de Kunst(en)Cultuurraad, met als doel de verschillende themagroepen toe te laten inspraak en advies te optimaliseren en een dynamische werking te ontwikkelen. De administratieve en logistieke  ondersteuning door de dienst cultuur en het jaarlijks werkingsbudget zullen in een afsprakennota worden geconcretiseerd.

 

Artikel 18: afsprakennota

De taakverdeling, ondersteuning en de wijze van communiceren / adviseren tussen de Kunst(en)Cultuurraad en het stadsbestuur worden geregeld in een afsprakennota.

 

Artikel 19

De Kunst(en)Cultuurraad, inclusief de themagroepen, presenteert elk jaar een actieplan en een werkingsverslag aan de gemeenteraad.

 

 

Het overkoepelende Cultuurforum

 

Artikel 20: afbakening van de bevoegdheid, doel en taken van het Cultuurforum

Het Cultuurforum bewaakt het samenspel tussen de Erfgoedraad en de Kunst(en)Cultuurraad, maar heeft geen adviesbevoegdheid over de materies erfgoed, kunst en cultuur, aangezien deze adviesbevoegdheid is gedelegeerd aan de Erfgoedraad en de Kunst(en)Cultuurraad. Wel kan het Cultuurforum inspraak en participatie organiseren voor een specifieke doelgroep of over een onderwerp dat buiten de bevoegdheid van de Erfgoedraad en de Kunst(en)Cultuurraad valt. Het Cultuurforum is daarbij niet bang om ook 'andere' methodieken van inspraak en participatie uit te proberen. Het Cultuurforum zoekt immers naar vernieuwing, verdieping en verbreding binnen het culturele veld.

 

Daarnaast belast het stadsbestuur het Cultuurforum met drie bijzondere opdrachten / bevoegdheden:

-          de organisatie van ontmoetingen voor het hele culturele veld

-          advies over de toekenning, op basis van door het stadsbestuur uitgewerkte reglementen en ter beschikking gestelde budgetten, van projectsubsidies, stimuleringsprijzen, creatiepremies en andere instrumenten die vernieuwing, verdieping en verbreding binnen het culturele veld beogen

-          advies over de organisatie van wedstrijden op het vlak van erfgoed, kunst en cultuur.

 

Door deze 'taakverdeling' tussen enerzijds de Erfgoedraad en de Kunst(en)Cultuurraad en anderzijds het Cultuurforum kunnen de Erfgoedraad en de Kunst(en)Cultuurraad zich ten volle concentreren op inspraak en participatie. 

 

Artikel 21: samenstelling van het Cultuurforum

Volgende personen kunnen toetreden tot het Cultuurforum:

-          3 leden afgevaardigd door de algemene vergadering van de Erfgoedraad

-          6 leden afgevaardigd door de algemene vergadering van de Kunst(en)Cultuurraad

-          1 deskundige die het voorzitterschap waarneemt en geen lid is van de Erfgoedraad of de Kunst(en)Cultuurraad

-          waarnemende leden: de schepen van cultuur, de cultuurbeleidscoördinator en andere ambtenaren wiens aanwezigheid op het Cultuurforum gewenst is.

 

Artikel 22: mandaat

Het Cultuurforum wordt aangesteld voor een termijn van zes jaar.

 

Artikel 23: secretariaat en ondersteuning

Het Cultuurforum wordt administratief en logistiek ondersteund door de dienst cultuur. De stad stelt een jaarlijks werkingsbudget ter beschikking van het Cultuurforum. Dit budget is bedoeld voor de organisatie van 'bijzondere' inspraak en participatie en voor het uitvoeren van de drie bijzondere opdrachten / bevoegdheden waarmee het stadsbestuur het Cultuurforum belast.

De administratieve en logistieke  ondersteuning door de dienst cultuur en het jaarlijks werkingsbudget zullen in een afsprakennota worden geconcretiseerd.

 

Artikel 24: afsprakennota

De taakverdeling, ondersteuning en de wijze van communiceren / adviseren tussen het Cultuurforum en het stadsbestuur worden geregeld in een afsprakennota.

 

 

Planning

 

Artikel 25:

De afbakening van de bevoegdheid, doel en taken, samenstelling en structuur van de adviesraden voor cultuurbeleid, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad, zal aan alle kandidaat-leden worden voorgesteld op een informatievergadering, geleid door Locus, op maandag 3 juni 2013.

 

Artikel 26:

De Erfgoedraad en de Kunst(en)Cultuurraad zullen worden geïnstalleerd tussen 4 juni en 30 juni 2013. De datum zal worden afgesproken op de informatievergadering van maandag 3 juni 2013.

 

Artikel 27:

De statuten van de adviesraden voor cultuurbeleid zullen worden aangepast aan de afbakening van de bevoegdheid, doel en taken, samenstelling en structuur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 23 van de huidige statuten zal deze aanpassing gebeuren in overleg met de nieuwe adviesraden.

 

Artikel 28:

De nieuwe adviesraden zullen een huishoudelijk reglement en een afsprakennota met de stad opstellen.

 

Artikel 29:

De mandaten, zoals ingevuld door de adviesraden voor cultuurbeleid, zullen ten laatste op 31 december 2013 aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter kennisgeving, samen met de afsprakennota's met de stad.