Gr20130530 punt 2: Vervanging van een commissaris van politie - diensthoofd gerechtelijke dienst en dienst intern toezicht

De raad

 

Gelet op de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op de politie- en inlichtingendiensten en op het coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse;

 

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, inzonderheid op Deel VI, Titel II (Mammoetbesluit);

 

Gelet op het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op de omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;

 

Overwegende dat de lokale politie van de politiezone Ninove bij koninklijk besluit van 10 januari 2002, verschenen in het Staatsblad van 27 februari 2002, werd opgericht op datum van 1 januari 2002;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2002 houdende de vaststelling van de formatie van het operationeel en administratief en logistiek kader, gewijzigd bij de gemeenteraadsbesluiten van 26 mei 2005, 21 juni 2007 en 21 juni 2012 voor wat betreft het operationeel kader;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2013 houdende de kennisname van de detachering op 1 februari 2012 van commissaris van politie Angelo Pavoncelli van de lokale politie Ninove naar de Dienst Enquêtes van het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten;

 

Gelet op de beschikbaarheid van de nodige kredieten in de begroting;

 

Gelet op de aanwezigheid van de waarnemend korpschef van de lokale politie Ninove bij de bespreking van onderhavige beslissing;

 

Overwegende dat in de personeelsformatie van het operationeel kader volgende betrekkingen zijn voorzien:

-         1 betrekking van hoofdcommissaris van politie

-         5 betrekkingen van commissaris van politie (waarvan 1 uitdovend)

-         15 betrekkingen van hoofdinspecteur van politie

-         53 betrekkingen van inspecteur van politie

-         2 betrekkingen van agent van politie;

 

Overwegende dat commissaris van politie Angelo Pavoncelli op 1 februari 2013 gedetacheerd werd van de lokale politie Ninove naar de dienst Enquêtes van het Vast Comité van Toezicht op de Politiediensten;

 

Overwegende dat commissaris van politie Angelo Pavoncelli de betrekking van diensthoofd gerechtelijke dienst en dienst intern toezicht uitoefende in de lokale politie Ninove;

 

Overwegende dat het aangewezen is een vervanger te voorzien voor deze betrekking om de continuïteit en de goede werking van de gerechtelijke dienst en de dienst intern toezicht te verzekeren;

 

Overwegende dat het aangewezen is voormelde betrekking van commissaris van politie voor de gerechtelijke dienst en dienst intern toezicht via mobiliteit aan te wijzen;

 

Overwegende dat deze betrekking kan worden ingevuld bij wege van mobiliteit;

 

 

Beslist,

 

 

met éénparigheid van stemmen

 

 

Artikel 1

 

Eén betrekking van commissaris van politie voor de gerechtelijke dienst en dienst intern toezicht wordt vacant verklaard. Ze wordt begeven bij wege van mobiliteit.

 

Categorie van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven

-         Operationeel personeel: Commissaris van politie en/of personeelsleden die via "Vesalius" naar het officierenkader kunnen overgaan.

-         Het gaat om een gespecialiseerde betrekking, houders van een brevet "recherchebrevet" – die geschikt worden bevonden – genieten voorrang. Personeelsleden die niet over het vereiste brevet beschikken, mogen ook solliciteren.

-         De voorrangsregeling voor "Brusselaars" is niet van toepassing.

 

Functieomschrijving

-         is verantwoordelijk voor de leiding en coördinatie van de gerechtelijke dienst en legt hieromtrent rekenschap af aan de korpschef;

-         waakt over de kwaliteitsstandaarden en –normen van toepassing op de gerechtelijke dienst;

-         zal, op vraag van de korpsleiding, meewerken aan de ontwikkeling, de uitvoering en de opvolging van het beleid van de lokale politie, in het bijzonder voor wat de gerechtelijke dienst betreft;

-         staat in voor de nodige opleidingen van het personeel en stelt de nodige bijsturingen voor onder meer door middel van evaluatie- en functioneringsgesprekken;

-         heeft permanent oog voor ontwikkeling van de kennis en de vaardigheden van de medewerkers;

-         stelt het dienstrooster en actieplannen op voor de gerechtelijke dienst;

-         neemt, volgens de richtlijnen van de korpsleiding, deel aan de beurtrol OBP;

-         onderhoudt contacten met gerechtelijke en bestuurlijke overheid;

-         is op de hoogte van de lopende onderzoeken;

-         onderhoudt contacten met de verbindingsambtenaar van de Federale Gerechtelijke Dienst van het Arrondissement Dendermonde;

-         neemt maandelijks deel aan het Regionaal Recherche Overleg;

-         ziet toe op het goede beheer van rapporten inzake zachte informatie en onderzoeksfiches;

-         waakt over de statistische gegevens inzake prioritaire fenomenen wat hem toelaat onmiddellijk in te spelen op piekmomenten;

-         houdt wekelijks briefings met de leden van de gerechtelijke dienst, dagelijks briefings met de leden met dienst belast;

-         houdt overleg met de verantwoordelijke van andere diensten binnen het korps over overlappende opdrachten;

-         voert de taken uit van de dienst Intern Toezicht;

-         staat met alle leden van de gerechtelijke dienst in voor het uitvoeren van het takenpakket recherche;

-         voert de taken uit opgedragen door de korpschef.

 

Profiel

-         van onbesproken gedrag en reputatie zijn en zich bewust zijn van de voorbeeldfunctie op professioneel en persoonlijk vlak;

-         creëert een leidinggevend concept, waarin ruimte is voor eigen verantwoordelijkheid en waarbij de medewerkers ruimte hebben voor initiatief, creativiteit en zelfontplooiing zonder de resultaatgerichtheid uit het oog te verliezen;

-         bezit de bekwaamheid en de wil om continu de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren;

-         geeft blijk van professioneel beleid gebaseerd op de gemeenschapsgerichte politiezorg;

-         dient over een brede professionele kennis te beschikken;

-         moet autonoom kunnen werken en deze kwaliteit bij de rechercheurs kunnen stimuleren;

-         naast de eerder aangehaalde beroepskennis, inzet en motivatie is een heldere kijk en gezonde ondernemingszon onontbeerlijk;

-         is in staat om teamverband te stimuleren, een goede groepsgeest te kweken gekoppeld aan professionele collegialiteit;

-         kwaliteit van schriftelijke manier van uitdrukken is onberispelijk zowel naar inhoud als naar vorm en structuur;

-         is nauwkeurig en bondig in de uiteenzetting en slaagt er in om de ideeën op een coherente manier te verwoorden;

-         vervult een voorbeeldfunctie in de breedste zin van het woord: integriteit, respect, flexibiliteit en dienstbaarheid;

-         moet de bereidheid tonen permanent klaar te staan en indien nodig flexibele dienstprestaties uit te voeren;

-         is discreet en onpartijdig;

-         is niet definitief vrijgesteld van lichamelijke activiteiten welke zich tijdens het recherchewerk kunnen aandienen;

-         is een meerwaarde maar geen must: ervaring hebben in het leiden van een recherche- of onderzoeksteam.

 

Gewone plaats van het werk

Lokale Politie Ninove – Aalstersesteenweg 24 – 9400 Ninove

 

Bijkomende inlichtingen

CP Danny De Troyer – waarnemend korpschef - Onderwijslaan 75 – 9400 Ninove – (054)31 32 23

 

Wijze van selectie

Advies van een selectiecommissie

 

Vereiste bijzondere bekwaamheden:

Brevethouders dienen het brevet toe te voegen in het mobiliteitsdossier

 

Kennistest

De selectie voor deze vacature gebeurt via een schriftelijke test alsook een interview waarbij gerichte vragen worden gesteld voor de uitvoering van deze functie.

 

Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor het officierenkader van de lokale politie:

  1. Korpschef of de door hem aangewezen officier – ten minste bekleed met de graad die overeenstemt met de te begeven betrekking *- voorzitter:
  2. Twee officieren van een korps van de lokale politie, die ten minste bekleed is met de graad die overeenstemt met de te begeven betrekking van officier;
  3. Een officier van de federaal gerechtelijke dienst, die ten minste bekleed is met de graad die overeenstemt met de te begeven betrekking van officier;

 

Een secretaris, aangewezen door de korpschef, staat de plaatselijke selectiecommissie voor officieren bij.

 

Artikel 2

 

Er wordt voorzien in een wervingsreserve voor de functie van commissaris van politie voor de gerechtelijke dienst en dienst intern toezicht die geldt voor de geschikt bevonden kandidaten tot de datum van de oproep van de kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus, die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit.

 

Artikel 3

 

Overeenkomstig artikel 86,3° van de wet op de geïntegreerde politie wordt in het kader van het administratief toezicht een eensluidend verklaard afschrift van dit besluit overgemaakt aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen.

 

Artikel 4

 

Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de Federale Politie – Algemene directie van de ondersteuning en het beheer – Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer