GR20120621 punt 6: politiezone Ninove - Wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader

DE RAAD,

 

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 118 en artikel 119;

 

Gelet op de wet van 27 december 2000 houdende de diverse bepalingen tot begeleiding van de inplaatstelling van de rechtspositieregeling van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 17 september 2001 houdende de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van de minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op de omzendbrief PLP 10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening;

 

Gelet op de omzendbrief PLP12 van 8 oktober 2001 betreffende de rol van de gouverneurs in het kader van het algemeen specifiek toezicht in de WGP;

 

Gelet op de omzendbrief PLP 16 van 28 november 2001 betreffende de overgang naar het administratief en logistiek kader (CALOG) van de lokale politie krachtens artikel 235, tweede, derde en vierde lid, WGP;

 

Gelet op de ministeriële omzendbrief CP 2 van 3 november 2004 betreffende het bevorderen van de organisatieontwikkeling van de lokale politie met als finaliteit een gemeenschapsgerichte politiezorg;

 

Gelet op de rondzendbrief CP 3 van 29 maart 2011 betreffende organisatiebeheersing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;

 

Gelet op de omzendbrief BA/2001/13 van 7 september 2001 – nieuwe lokale politie – eengemeentezones en meergemeentezones – administratief toezicht – specifiek en gewoon toezicht;

 

Gelet op de omzendbrief van 18 oktober 2001 van de heer gouverneur betreffende het toezicht op politiemateries;

 

Gelet op artikel 67 van de WGP;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2002 betreffende de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Ninove;

 

Gelet op het besluit van de provinciegouverneur van 3 december 2002 waarbij de personeelsformatie van het operationeel kader en van het administratief en logistiek kader  werd goedgekeurd;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2004 betreffende de wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Ninove;

 

Gelet op het besluit van de provinciegouverneur van 22 juni 2004 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Ninove werd goedgekeurd;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 mei 2006 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader werd vastgelegd;

 

Gelet op de brief van de provinciegouverneur van 30 mei 2006 waarbij de wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader  in het kader van het specifiek federaal toezicht werd goedgekeurd;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2010 betreffende de wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Ninove;

 

Gelet op de brief van de provinciegouverneur van 10 december 2010 waarbij de wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader  in het kader van het specifiek federaal toezicht werd goedgekeurd;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2011 betreffende de wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Ninove en de bijzondere personeelsformatie;

 

Gelet op de brief van de provinciegouverneur van 15 december 2011 waarbij de wijziging van de personeelsformatie van het administratief en logistiek kader en de bijzondere personeelsformatie voor ex-militairen in het kader van het specifiek federaal toezicht werd goedgekeurd;

 

Gelet op de omzendbrief van 1 december 2006 betreffende het verlichten en vereenvoudigen van sommige administratieve taken van de lokale politie;

 

Overwegende dat de dienst beleid, beheer en ondersteuning bestaat uit aankoop, logistiek, financiën, personeel en beleid. De dienst wordt m.b.t. het personeelsmanagement, de financiële administratie, het logistiek beheer en het beleid geleid door de adviseur van de politiezone. Het diensthoofd heeft geen medewerker die haar vervangt bij afwezigheid. Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen is de uitbreiding van de personeelsformatie met een consulent calog niveau B geen overbodige luxe. Binnen de dienst BBO werken twee commissarissen. De ene commissaris staat in voor communicatie en biedt beleidsondersteuning en de tweede commissaris beheert het wapenregister en kan zowel door de korpschef als het diensthoofd BBO met opdrachten worden belast. Eén van de twee commissarissen is sinds oktober 2011 langdurig ziek en de andere commissaris heeft de pensioengerechtigde leeftijd reeds bereikt en zal in het voorjaar van 2013 daadwerkelijk met pensioen gaan. Aangezien in de politiezone Ninove twee commissarissen in bovental staan n.a.v. twee benoemingen in het kader van de rode loper en dus niet vervangen zullen worden door officieren kan de ondersteuning van de calog niveau B voor de dienst BBO financieel gedragen worden;

 

Overwegende dat het wenselijk is voor de optimalisatie van de dienstverlening om de betrekking van consulent te voorzien in de personeelsformatie;

 

Gelet op de informatiebrochure "Nieuw CALog statuut" uitgegeven door DGS/DSJ van maart 2007;

 

Overwegende dat de wijziging van de personeelsformatie wordt voorgelegd op het BOC;

 

Gelet op het advies van de syndicale organisaties betreffende de voorgestelde personeelsformatie;

 

Overwegende dat de nodige kredieten voor de aanpassing van de voorgestelde personeelsformatie voorzien kan worden in de begroting 2013;

 

 

BESLUIT, met eenparigheid van stemmen

 

Artikel 1:       De organieke formatie van het administratief en logistiek personeel wordt als volgt vastgesteld:

 

Statutair:

 

Functie

Niveau

Aantal per graad

Adviseur

A – Klasse 2

1 VE

Consulent

B

2 VE

ICT-Consulent

B

1 VE

Assistent

C

4 VE

Bediende

D

4 VE

                                                          

 

 

Artikel 2:       De organieke formatie van het administratief en logistiek personeel wordt als volgt vastgesteld:

 

Contractueel:

 

Functie

Niveau

Aantal per graad

Hulpkracht (schoonmaakster)

D

1.13 VE

 

 

Artikel 3:       Een afschrift van dit besluit en de financiële verantwoordingsnota wordt gestuurd aan de provinciegouverneur.