GR20120621 punt 42: interpellatie van raadslid Wouter Vande Winkel over de verwachte reistijden na de heraanleg van kruispunt Den Dollar

Volgende motivering wordt door de heer Wouter Vande Winkel in zijn interpellatie vermeld :

 

"Wie het dossier van Den Dollar ter dege bekijkt merkt op dat het definitieve ontwerp terugvalt op scenario 1 zoals beschreven in de streefbeeldnota van april 2005. Scenario 1 kampte echter met twee ernstige gebreken: 1. de fietsveiligheid bleek problematisch en 2. in de Outerstraat is sprake van aanzienlijke filevorming.

Scenario 3 moest aan de tekortkomingen van scenario 1 verhelpen. De twee belangrijkste aanpassingen in scenario 3 (met name de ondergrondse fietsverbinding Outerstraat-Preulegem en de invoering van eenrichtingsverkeer in de Outerstraat) zijn in de loop van het planningsproces echter weggevallen.

 

Het huidige ontwerp beantwoordt dus de facto aan scenario 1, en dus moeten we toch ook even naar simulaties van scenario 1 inzake filevorming en reistijden kijken. Wat dat laatste betreft ontbreken echter gegevens over de reistijden in de streefbeeldnota die me werd toegezonden door de administratie.

 

1. Wat zijn de verwachte reistijden afgesplitst naargelang de dagdensiteiten (cijfers die dus ontbreken in bijgevoegde tabel 'Reistijden')?

 

2. Vindt het schepencollege de verwachte filevorming en reistijden aanvaardbaar?