GR20120621 punt 2: politiezone Ninove - Openverklaring van een vacante betrekking in het operationeel kader - Hoofdinspecteur van politie voor de dienst recherche

DE RAAD,

 

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, inzonderheid op Deel VI, Titel II (Mammoetbesluit);

 

Gelet op het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op de omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling van de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;

 

Overwegende dat de lokale politie van de politiezone Ninove bij koninklijk besluit van 10 januari 2002, verschenen in het Staatsblad van 27 februari 2002, werd opgericht op datum van 1 januari 2002;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2002 houdende vaststelling van de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek kader, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2007 voor wat betreft het operationeel kader;

 

Gelet op de beschikbaarheid van de nodige kredieten op de begroting;

 

Gelet op de aanwezigheid van de korpschef van de Lokale Politie bij de bespreking van onderhavige beslissing;

 

Overwegende dat in de personeelsformatie van het operationeel kader volgende betrekkingen zijn voorzien:

5 betrekkingen van hulpagent van politie

50 betrekkingen van inspecteur van politie

15 betrekkingen van hoofdinspecteur van politie

5 commissarissen van politie (waarvan 1 uitdovend)

1 hoofdcommissaris van politie;

 

Gelet op het feit dat HINP Luc De Decker op 1 juni 2012 met vervroegd rustpensioen is gegaan;

 

Overwegende dat een betrekking van hoofdinspecteur van politie in de dienst recherche niet ingevuld is;

 

Overwegende dat deze betrekking momenteel niet vacant is verklaard;

 

Overwegende dat het aangewezen is voormelde betrekking van hoofdinspecteur van politie voor de dienst recherche via mobiliteit aan te wijzen;

 

Overwegende dat het noodzakelijk is de betrekking van hoofdinspecteur van politie voor de dienst recherche vacant te verklaren om de uitvoering van deze dienst niet te hypothekeren;

 

 

BESLUIT, met eenparigheid van stemmen

 

Artikel 1:       Er wordt een betrekking van hoofdinspecteur van politie voor de dienst recherche vacant verklaard. Ze wordt begeven bij wege van mobiliteit.

 

1.       Categorie van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:

Operationeel personeel - Hoofdinspecteur van politie, houders van het brevet FGO genieten voorrang, anderen kunnen ook deelnemen.

 

2.       Functieomschrijving:

-         staat met alle leden van de lokale recherche in voor het uitvoeren van het takenpakket recherche;

-         neemt deel aan de permanentiebeurtrol recherche;

-         kan als projectchef worden aangewezen;

-         houdt toezicht over de aan de rechercheurs toebedeelde opdrachten en rapporteert aan de verantwoordelijke officier;

-         houdt toezicht op de tijdige afwerking van de toebedeelde opdrachten;

-         kan acties plannen en coördineren;

-         neemt actief deel aan de gevoerde onderzoeken;

-         houdt een capaciteitsoverzicht bij;

-         draagt de verantwoordelijkheid van een dossier en legt hiervoor verantwoording af;

-         is bereid opleidingen te volgen alsmede te organiseren;

-         gebruikt op positieve wijze de capaciteiten van de medewerkers,

 

3.       Profiel:

-         is van onbesproken gedrag

-         heeft een voorbeeldfunctie zowel qua ontwikkelde initiatieven, uitvoering van de dienst als gedrag en morele hoedanigheden;

-         is bekwaam om medewerkers te motiveren, te leiden, te controleren en bij te staan;

-         is op de hoogte van de stand van de gevoerde onderzoeken;

-         is bereid om deel te nemen aan de permanentiebeurtrol en indien met permanentie belast, contacteerbaar en terugroepbaar. In voorkomend geval in staat zijn om zo vlug mogelijk, en zeker binnen het uur de dienst aan te vangen;

-         is bereid tot het uitvoeren van onvoorziene diensten, zowel 's nachts als tijdens het weekend;

-         beschikt over het nodige inzicht en organisatietalent om de werking van het team te verbeteren en draagt actief bij tot een positieve werksfeer;

-         dient over een brede professionele kennis te beschikken;

-         heeft ervaring in het leiden van een team met gerechtelijk werk;

-         is bereid bijkomende opleidingen in het kader van recherche te volgen;

-         is discreet en onpartijdig;

-         draagt actief bij tot het creëren van een positieve werksfeer;

-         is soepel, zowel wat betreft wisselende werktijden, als in het aanvaarden van opdrachten;

-         neemt de nodige initiatieven qua adequate planning en afwerking van al dan niet omvangrijke dossiers, of kan zich schikken naar een afgesproken planning;

-         beschikt over een degelijke kennis inzake het afwerken van gerechtelijke onderzoeken, en kan deze kennis in de praktijk toepassen;

-         kennis van financiële onderzoeken is een pluspunt;

-         geeft in zijn/haar optreden blijk van rust, takt, zelfzekerheid en klantgerichtheid;

-         leeft de waarden en normen binnen de geïntegreerde politie, en in het bijzonder binnen de politiezone Ninove, na.

 

4.       Gewone plaats van het werk:

Lokale Politie Ninove – Aalstersesteenweg 24 – 9400 Ninove

 

5.       Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature:

CP Angelo PAVONCELLI – Diensthoofd Gerechtelijke Dienst – Aalstersesteenweg 24 – 9400 Ninove – 054/31 89 11.

 

6.       Wijze van selectie:

Advies van een selectiecommissie

 

7.       Geen specifieke evaluatie

 

8.       Vereiste bijzonder bekwaamheden

Nihil

 

9.       Vacant ambt

 

10.     Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor het middenkader van de lokale politie:

1. Korpschef of de door hem aangewezen officier – voorzitter;

2. Officier van een korps van de lokale politie;

3. Een personeelslid van het operationeel kader van een korps van de lokale politie dat ten minste bekleed is met de graad die overeenstemt met de te begeven betrekking en die over de bekwaamheden beschikt die voor de te begeven betrekking vereist zijn. Bij gebrek, een operationeel personeelslid van het eigen korps onder wiens gezag, de kandidaat zijn ambt zal uitoefenen (zelfde graadvereiste).

De secretaris wordt aangeduid door de korpschef.

 

Artikel 2:       Er wordt voorzien in een wervingsreserve voor de functie hoofdinspecteur van politie voor de dienst recherche die geldt voor de geschikt bevonden kandidaten tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus, die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit.

 

Artikel 3:       Overeenkomstig artikel 86, 3° van de wet op de geïntegreerde politie wordt in het kader van het administratief toezicht een eensluidend verklaard afschrift van dit besluit overgemaakt aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen.

 

Artikel 4:       Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de Federale Politie - Algemene directie van de ondersteuning en het beheer - Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer.