GR20120621 punt 1: politiezone Ninove - Openverklaring van een vacante betrekking in het operationeel kader - Hoofdinspecteur van politie - politieassistent

DE RAAD,

 

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

 

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, inzonderheid op Deel VI, Titel II (Mammoetbesluit);

 

Gelet op het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

 

Gelet op de omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling van de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;

 

Overwegende dat de lokale politie van de politiezone Ninove bij koninklijk besluit van 10 januari 2002, verschenen in het Staatsblad van 27 februari 2002, werd opgericht op datum van 1 januari 2002;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2002 houdende vaststelling van de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek kader, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2007 voor wat betreft het operationeel kader;

 

Gelet op het verslag van het directiecomité van 25 april 2012 waarin de openverklaring van de plaatsen aan bod kwam;

 

Gelet op de beschikbaarheid van de nodige kredieten op de begroting;

 

Gelet op de aanwezigheid van de korpschef van de Lokale Politie bij de bespreking van onderhavige beslissing;

 

Overwegende dat in de personeelsformatie van het operationeel kader volgende betrekkingen zijn voorzien:

5 betrekkingen van hulpagent van politie

50 betrekkingen van inspecteur van politie

15 betrekkingen van hoofdinspecteur van politie

5 commissarissen van politie (waarvan 1 uitdovend)

1 hoofdcommissaris van politie;

 

Overwegende dat een betrekking van hoofdinspecteur van politie - politieassistent niet ingevuld is;

 

Overwegende dat deze betrekking momenteel niet vacant is verklaard;

 

Overwegende dat het aangewezen is voormelde betrekking van hoofdinspecteur van politie - politieassistent via mobiliteit aan te wijzen;

 

Overwegende dat het noodzakelijk is de betrekking van hoofdinspecteur van politie - politieassistent vacant te verklaren om de uitvoering van deze dienst niet te hypothekeren;

 

 

BESLUIT, met eenparigheid van stemmen

 

Artikel 1:   Er wordt een betrekking van hoofdinspecteur van politie - politieassistent vacant verklaard. Ze wordt begeven bij wege van mobiliteit.

 

1.       Categorie van het personeel die zich voor de vacature mogen inschrijven:

-         Operationeel personeel - Hoofdinspecteur van politie – politieassistent;

-         het betreft een gespecialiseerde betrekking (diploma of studiegetuigschrift vereist in het domein van de soc. wetenschappen, psychologie of criminologie dat ten minste evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor de werving in de betrekking van niveau 2+ bij de federale rijksbesturen);

-         het betreft geen functie met voorrang voor oud-Brusselaars.

 

  1. Functieomschrijving:

-         Hoofdinspecteur binnen de politiezone om de jeugdcriminaliteit, de politionele slachtofferbejegening (crisisopvang) en het intra-familiaal geweld volgens een gemeenschapsgerichte politiezorg te behandelen, projectmatig aan te pakken en proberen te voorkomen in de toekomst;

-         uitwerken en opvolgen van de actieplannen rond jeugdcriminaliteit en intra-familiaal geweld zoals omschreven in de ministeriële omzendbrieven en parketrichtlijnen;

-         beheer en toezicht op de functionaliteit 'politionele slachtofferbejegening' zoals gesteld in de GPI 58 en leiding geven aan de dienst slachtofferbejegening in de zone;

-         het uitwerken en beheren van een sociale kaart in de zone;

-         uitvoeren van allerhande opdrachten zoals beschreven in de GPI 19;

-         het uitwerken en beheren van een dienst sociale recherche met opvolging en bijsturing naar gezin- en burenmoeilijkheden, volgens de principes van gemeenschapsgerichte politiezorg;

-         legt hieromtrent verantwoording af aan de commissaris en rapporteert aan deze;

-         draagt de visie, missie en waarden uit aan de medewerkers;

-         neemt deel aan de ontwikkeling, de uitvoering en de opvolging van het beleid van de politiezone;

-         het ontwikkelen, implementeren, bewaken en bijsturen van projectmatige antwoorden op gebiedsgebonden sociale fenomenen (inzonderheid volgens het concept van integrale veiligheid);

-         het hiertoe opzetten van samenwerkingsverbanden met andere actoren, die tot de bestuurlijke en gerechtelijke overheden, de plaatselijke economische en sociale sector behoren en dit in een filosofie van community policing;

-         het bewaken van en aanzetten tot het behalen van de vooropgestelde resultaten;

-         is in overleg met de medewerkers verantwoordelijk voor het beheer en de tijdige afhandeling van de dossiers aan hen toegewezen en streeft hierbij een hoge kwaliteitsnorm;

-         uitoefenen van bevoegdheden gekoppeld aan de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie (OGP);

-         staat in voor de nodige opleidingen van zijn/haar personeel en stelt de nodige bijsturingen voor o.m. door middel van evaluatie- en functioneringsgesprekken;

-         streeft naar een goede communicatie- en informatie-uitwisseling met de andere diensten zowel intern als extern.

 

  1. Profiel:

-         Grondige kennis van richtlijnen en omzendbrieven rond 'politionele slachtofferbejegening', in bijzonder de GPI 58;

-         grondige kennis van omzendbrieven en parketrichtlijnen m.b.t. jeugdcriminaliteit en intra-familiaal geweld;

-         kennis van de contacten en sociale groeperingen die betrokken zijn bij het algemeen sociaal welzijn;

-         kan gezins- en familiale moeilijkheden detecteren en eigen maken;

-         doordrongen van de visie, missie en waarden van het korps en de principes van de GGPZ;

-         kan organiseren, plannen, neemt de nodige initiatieven en heeft een sterk verantwoordelijkheidsgevoel;

-         kan leiding geven (coachen, sturen, delegeren,…) en is een voorbeeldfunctie voor zijn/haar medewerkers;

-         kan projecten ontwikkelen, implementeren en opvolgen en kan hierin zelfstandig werken;

-         is besluitvaardig en resultaatgericht en streeft naar kwaliteitsnormen voor de dienst;

-         is communicatief (zowel intern als extern) en brengt op een overtuigende wijze zijn/haar boodschap over naar zijn/haar doelgroep;

-         is gedreven en enthousiast, is ruimdenkend en heeft een visie over zijn/haar dienst;

-         kan met externe partners in overleg gaan en de regie voeren over bepaalde fenomenen;

-         kan prioriteiten leggen in zijn werkdomein;

-         grondige kennis van het ISLP-systeem en andere informaticatoepassingen, noodzakelijk voor de goede werking van de dienst;

-         discreet en objectief;

-         integer;

-         beschikbaar, flexibel, stressbestendig en neemt verbeteringsinitiatieven;

-         leeft de waarden en normen binnen de geïntegreerde politie, en in het bijzonder binnen de politiezone Ninove, na.

 

4.       Gewone plaats van het werk:

Lokale Politie Ninove – Aalstersesteenweg 24 – 9400 Ninove

 

5.       Bijkomende inlichtingen betreffende de vacature:

CP Angelo PAVONCELLI – Diensthoofd Gerechtelijke Dienst – Aalstersesteenweg 24 – 9400 Ninove – 054/31 89 11.

 

6.       Wijze van selectie:

Advies van een selectiecommissie

 

7.       Geen specifieke evaluatie

 

8.       Vereiste bijzonder bekwaamheden

Nihil

 

9.       Vacant ambt

 

10.     Samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie voor het middenkader van de lokale politie:

1. Korpschef of de door hem aangewezen officier – voorzitter;

2. Officier van een korps van de lokale politie;

3. Een personeelslid van het operationeel kader van een korps van de lokale politie dat ten minste bekleed is met de graad die overeenstemt met de te begeven betrekking en die over de bekwaamheden beschikt die voor de te begeven betrekking vereist zijn. Bij gebrek, een operationeel personeelslid van het eigen korps onder wiens gezag, de kandidaat zijn ambt zal uitoefenen (zelfde graadvereiste).

De secretaris wordt aangeduid door de korpschef.

 

Artikel 2:       Er wordt voorzien in een wervingsreserve voor de functie hoofdinspecteur van politie - politieassistent die geldt voor de geschikt bevonden kandidaten tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus, die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit.

 

Artikel 3:       Overeenkomstig artikel 86, 3° van de wet op de geïntegreerde politie wordt in het kader van het administratief toezicht een eensluidend verklaard afschrift van dit besluit overgemaakt aan de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen.

 

Artikel 4:       Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de Federale Politie - Algemene directie van de ondersteuning en het beheer - Directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer.