GR20111124 punt 25: Aanleg van nieuwe fietspaden langs de gewestweg N460 (Geraardsbergsesteenweg) en de N8 (Brakelsesteenweg) - Goedkeuring koepelmodule 41048/5 behorend bij het moederconvenant - Goedkeuring module 13A

DE RAAD,

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Overwegende dat naar aanleiding van de geplande wegen- en rioleringswerken in de Waalhovestraat te Aspelare langs de N 460 riolering zal worden aangelegd om de aanslepende wateroverlastproblemen op te lossen;

 

Overwegende dat de noodzaak van deze werken aan de gewestweg werden onderschreven door het Vlaams gewest;

 

Overwegende dat het opportuun is om van die gelegenheid gebruik te maken om ook de wegeninfrastructuur van de N 460 te verbeteren en de fietspadeninfrastructuur te optimaliseren;

 

Overwegende dat met de afgevaardigden van het Agentschap Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit van het Vlaams gewest, het studiebureau Arcadis en de stad een overlegvergadering werd georganiseerd om tot afspraken te komen tussen alle betrokken instanties over de verdere aanpak van  het  hele project;

 

Overwegende dat de stad langs de gedeelten van de N 460 (Geraardsbergsesteenweg) en de N 8 (Brakelsesteenweg), die samen de verbinding vormen tussen de stadskern van Ninove en de stedelijke basisschool van Nederhasselt, de fietspadeninfrastructuur wenst te optimaliseren;

 

Gelet op de collegebeslissing van 24 december 2009 waarbij het verslag van voornoemd overleg van 28 oktober 2009 werd goedgekeurd en waarbij aan het studiebureau Arcadis opdracht werd gegeven om een startnota op te maken van het deel van de Geraardsbergsesteenweg (met inbegrip van de schoolomgeving van de stedelijke basisschool van Nederhasselt tot aan het kruispunt met de Brakelsesteenweg (de Kalvaar);

               

Gelet op voornoemde collegebeslissing waarbij aan het studiebureau Arcadis opdracht gegeven werd om bovengenoemde startnota uit te breiden met het deel van de Brakelsesteenweg vanaf het kruispunt met de Geraardsbergsesteenweg (de Kalvaar) tot de aansluiting met de Aardeweg te Outer;

 

Gelet op de startnota opgemaakt door het studiebureau Arcadis  (maart 2010) van het project tussen  kmpt. 9.25 en het kruispunt "de Kalvaar" langs de N 460 en kmpt. 12 (kruispunt "de Kalvaar" en  kmpt. 24,3 (thv. kruispunt "Den dollar" langs de N8;

 

Gelet op de brief van 27 september 2011 van het departement Mobiliteit en Openbare Werken, Beleid mobiliteit en verkeersveiligheid Oost-Vlaanderen, Bollebergen 2B, bus 12 te 9052 Zwijnaarde met als bijlage  ter goedkeuring de koepelmodule 41048/5 met de bijhorende module 13a;

 

Gelet op voornoemde brief waarin gevraagd wordt de verbintenissen van de stad met betrekking tot de nodige budgettaire en organisatorische maatregelen om het project ten spoedigste te realiseren, op te nemen in de gemeenteraadsbeslissing die aan de module moet toegevoegd worden evenals het financieringsplan;

 

Gelet op de bij voornoemde brief gevoegde koepelmodule bij de moederconvenant waarmee de partijen, het Vlaams gewest, de stad Ninove en de Vlaamse Vervoermaatschappij, zich er toe verbinden de fietspaden langs de N 460 te verwezenlijken;

 

Overwegende dat deze koepelmodule integraal deel uit maakt van het moederconvenant en samengesteld is uit de module 13 voor de aanleg en verbetering van fietspaden langs gewestwegen door de lokale overheid;

 

Gelet op de bij voornoemde brief van het departement Mobiliteit en Openbare Werken gevoegde module 13;

 

Overwegende dat de partijen zich met deze module verbinden nieuwe fietspaden langs gewestwegen aan te leggen en/of fietspaden langs gewestwegen te verbeteren om de volgende aspecten te verhogen:

 

-          de veiligheid en het comfort van elke weggebruiker die het fietspad mag gebruiken;

-          de bereikbaarheid met de fiets;

-          het aandeel van het fietsverkeer in de multimodale verkeersstromen;

 

Overwegende dat de stad zorgt voor het ontwerp en de aanleg en/of de verbetering van de fietspaden

vermeld in art. 2, § 1;

 

Overwegende dat het gewest 100% betaalt van de reële kostprijs van nieuwe fietspaden langs gewestwegen als het een schakel van het bovenlokaal, functioneel fietsroutenetwerk betreft en 80 % van de reële kostprijs als het geen schakel is van een bovenlokaal, functioneel fietsroutenetwerk;

 

Overwegende dat het gewest 100 % betaalt van de reële kostprijs van de verbetering van de fietspaden langs gewestwegen als het een schakel van het bovenlokaal, functioneel fietsroutenetwerk betreft en het prioritaire fietspaden zijn voor het gewest;

 

Overwegende dat het gewest 80 % van de reële kostprijs betaalt indien het geen prioritaire fietspaden  zijn (fietspaden die in de objectieve behoefteanalyse van het gewest een K -waarde van ? 75 halen);

 

Overwegende dat de reële kostprijs de volgende onderdelen inhoudt:

 

- studiekosten

- toezichtkosten

- kosten van de werken

- prijsherzieningen

- btw;

 

Overwegende dat het gewest 80% zal uitbetalen van de reële kostprijs van de verbetering van het fietspad langs weerszijden van de N 460, tussen kilometerpunt 10,0 en kilometerpunt 10,50 (van enkelrichting naar enkelrichting);

 

Overwegende dat de gewestelijke bijdrage in drie schijven wordt uitbetaald;

 

Overwegende dat het gewest deelneemt aan overlegvergaderingen en zijn kennis en vaardigheden ter beschikking stelt van de lokale overheid;

 

Overwegende dat het gewest het ministerieel besluit opstelt voor de onteigeningen langs de gewestweg en de onteigeningen financiert;

 

Overwegende dat het gewest bevel geeft als er leidingen of installaties van nutsbedrijven moeten verplaatst worden;

 

Overwegende dat het gewest zorgt voor het onderhoud van het groen buiten de bebouwde kom, vanaf de datum van de definitieve aanvaarding;

 

Overwegende dat de stad alle organisatorische en budgettaire maatregelen moet organiseren opdat het project op korte termijn zou worden gerealiseerd;

 

Overwegende dat het financieringsplan als bindende overeenkomst     als bijlage aan de module 13 a moet worden toegevoegd;

 

Overwegende dat de stad de overlegvergaderingen dient te organiseren en instaat voor het opstellen van de startnota, de projectnota en de toelichting van beide nota's door de PAC;

 

Overwegende dat de stad zorgt voor het ontwerp en zich daarbij houdt aan de richtlijnen en de aanbevelingen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen en alle andere richtlijnen die door het gewest worden verstrekt;

 

Overwegende dat de lokale overheid de onroerende goederen die ze al bezit langs de gewestweg en die nodig zijn voor de herinrichting kosteloos aan het gewest overlaat en ze ter beschikking stelt voor het project;

 

Overwegende dat de stad instaat voor de bouwaanvraag;

 

Overwegende dat de stad optreedt als bouwheer en instaat voor de aanbesteding van en het toezicht op de werken;

 

Overwegende dat de stad de voorlopige en definitieve oplevering van de werken alleen toestaat na goedkeuring van de werken door het gewest;

 

Overwegende dat de stad de volgende kosten voor haar rekening neemt:

 

- levering en plaatsing van nieuwe stoepen en het onderhoud ervan tot het einde van de looptijd van de module

- levering en plaatsing van het straatmeubilair en het onderhoud ervan tot het einde van de looptijd van de module

- levering en plaatsing van het groen binnen de bebouwde kom en het onderhoud ervan tot het einde van de looptijd van de module

- kosten voor het aanpassen van bewegwijzering en fietsrouteplan

- kosten voor fietsenstallingen

- kosten voor extra infrastructuur, maatregelen buiten de projectzone;

 

en als het gaat om een project waarbij het gewest 80 % betaalt ook:

 

- 20 % van de reële kostprijs;

 

Overwegende dat de stad vóór de ingebruikneming van de nieuwe of verbeterde fietspaden een

aanvullend verkeersreglement vaststelt ter ondersteuning van deze module;

 

Overwegende dat de stad de bewegwijzering voor fietsers langs de gemeente- en/of provinciewegen

moet aanpassen en het fietsrouteplan aanpast aan de nieuwe verkeersstructuur of nieuwe fietsrouteplannen plaatst uiterlijk binnen 30 dagen na de ingebruikneming van de nieuwe of verbeterde fietspaden;

 

Overwegende dat de lokale overheid buiten de projectzone zorgt voor aansluitingen van de bestaande fietsroutes op het nieuwe fietspad. De aansluitingen moeten comfortabel en verkeersveilig zijn;

 

Overwegende dat de looptijd van een module 13, 10 jaar is;

 

Overwegende dat het gewest en de lokale overheid een overeenkomst kunnen afsluiten over het onderhoud van stoepen en straatmeubilair en het groen bunnen de bebouwde kom na de looptijd van de module;

 

 

BESLUIT, met 24 ja-stemmen en 6 onthoudingen

 

1. De koepelmodule 41048/5 behorende bij het moederconvenant 41048/0 van 20/10/1997 en de module 13 a met betrekking tot de aanleg of verbetering van fietspaden langs gewestwegen (N 460 – Geraardsbergseteenweg en de N 8 (Brakelsesteenweg) worden goedgekeurd.

 

2. Aan het gewest zal gevraagd worden 80% van de reële kostprijs van de verbetering van het fietspad langs weerszijden van de N 460, tussen kilometerpunt 10,0 en kilometerpunt 10,50 (van enkelrichting naar enkelrichting) uit te betalen omdat het geen prioritaire fietspaden zijn voor het gewest.