GR20111124 punt 18: Concessie met betrekking tot het beheer van het parkeren - Principiële goedkeuring en oproep tot kandidatuurstelling

DE RAAD,

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 juni 2003 houdende goedkeuring van een concessieovereenkomst voor het beheer van het parkeren in zekere straten van de stad Ninove;

 

Overwegende dat de concessieovereenkomst een einde neemt op 31 augustus 2012;

 

Overwegende dat de betreffende inkomsten zonder een effectieve controle op het parkeren nooit optimaal zullen zijn;

 

Overwegende dat één van de doelstellingen van het door het stadsbestuur gevoerde parkeerbeleid beoogt de beschikbare parkeerplaatsen in het stadscentrum maximaal te benutten en zo de bereikbaarheid en de aantrekkingskracht van het centrum te verhogen;

 

Overwegende dat een optimale parkeerrotatie enkel kan verwezenlijkt worden middels een zo efficiënt mogelijke controle op het parkeren;

 

Overwegende dat de concessie van openbare dienst om diverse redenen meer dan andere vormen van publiek-private samenwerking, het aangewezen instrument is voor de optimalisatie van de controle op het betalend parkeren;

 

Overwegende dat het toezicht op het beheer van de openbare dienst blijvend kan worden verzekerd aangezien de concessie van openbare dienst naast een contractueel bestanddeel eveneens een reglementair bestanddeel bevat, hetgeen onder andere inhoudt dat de stedelijke reglementen die deel uitmaken van de informatiebundel, van toepassing zijn op de in concessie gegeven openbare dienst en dat de stad het recht heeft om in het algemeen belang éénzijdig de concessievoorwaarden te wijzigen of de concessieovereenkomst te beëindigen;

 

Overwegende dat bij een concessie van openbare dienst de concessiegever de investeringslast verbonden aan de openbare dienst vermijdt, terwijl het ondernemingsrisico gedragen wordt door de concessiehouder;

 

Overwegende dat bij een concessie van openbare dienst het bestuur inzake know-how een beroep kan doen op een private partner die beter in staat is nieuwe technische en commerciële mogelijkheden terdege in te schatten;

 

Overwegende dat een concessie van openbare dienst niet onder het toepassingsgebied valt van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten aangezien het geen overeenkomst onder bezwarende titel betreft;

 

Overwegende evenwel dat het in het licht van de beginselen van behoorlijk bestuur en in het bijzonder het gelijkheidsbeginsel en de plicht tot het voeren van een zorgvuldig en zuinig bestuur, aangewezen is een toewijzingsbeslissing eerst dan te nemen nadat de markt afdoend en volledig werd bevraagd;

 

 

BESLUIT, met 27 ja-stemmen en 3 onthoudingen 

 

Artikel 1

Er wordt principieel akkoord gegaan met het concessioneren van het beheer van het parkeren.

 

Artikel 2

In het Publicatieblad van de Europese Gemeenschap, het Bulletin der Aanbestedingen en de Bouwkroniek zal volgende aankondiging worden gepubliceerd:

 

OPROEP TOT KANDIDATUURSTELLING 

  1. Betrokken overheid: Stadsbestuur Ninove, Centrumlaan 100, 9400 Ninove, België

      Bijkomende inlichtingen aangaande de oproep kunnen worden bekomen bij Dhr. Ivan Demey, financieel beheerder, tel.: 0032 54 31 33 00

 

  1. Voorwerp van de oproep: de stad Ninove besliste het beheer van het parkeren op haar grondgebied te concessioneren voor een periode van 9 jaar, beginnend op 1 september 2012 en eindigend op 31 augustus 2021. 

De concessie zal inhouden:

-          het innen van de parkeergelden

-          de controle, via parkeerwachters, op het niet naleven van het retributiereglement op het parkeren in zekere straten van de stad

-          de controle, via parkeerwachters, op het niet naleven van het retributiereglement op het parkeren in een blauwe zone

-          het afleveren van de gemeentelijke parkeerkaart "bewonerskaart"

-          het uitschrijven van de retributiebonnen en de invordering hiervan, desgevallend via het ondernemen van burgerrechtelijke stappen

-          de overname van het bestaande parkeerautomatenpark tegen de boekingswaarde op het einde van de bestaande concessieovereenkomst

-          het beheer en het onderhoud van de parkeerautomaten evenals het verzekeren ervan

-          het aanwerven en opleiden van voldoende parkeerwachters

-          het controleren van de betalings- en bezettingsgraad en het rapporteren ervan

-          het inrichten van een parkingshop

-          er zal een concessieprijs betaald worden aan de stad

-          de concessionaris zal vergoed worden via een heffing op de gebruiker.

 

Het staat de kandidaten vrij bijkomende suggesties of varianten te formuleren.

 

Een informatiebundel kan steeds schriftelijk aangevraagd worden.

 

3.   De kandidaten dienen bij hun kandidatuur de volgende gegevens te verstrekken :

-          een geldig bewijs van goed gedrag en zeden op naam van de zaakvoerder, afgeleverd ten behoeve van het stadsbestuur;

-          een geldig RSZ-attest van het voorlaatste kwartaal;

-          een geldig attest afgeleverd door de directe belastingen;

-          een passende bankverklaring;

-          een verklaring betreffende de totale omzet van de onderneming en haar omzet over de laatste drie jaren;

-          een lijst van de voornaamste, minstens 2, aan het voorwerp van voorliggende oproep gelijkaardige diensten, die de kandidaat gedurende de afgelopen drie jaar heeft verleend met vermelding van de desbetreffende gemeentebesturen en de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon, aangevuld met het daarop betrekking hebbende bedrag (totaal aan gedurende het laatste kalenderjaar geïnde parkeergelden, inclusief bewonerskaarten en retributiebonnen e.d.);

-          elk ander document dat kan getuigen van de bekwaamheid van de kandidaat.

 

Kandidaten die niet voldoen aan deze voorwaarden, worden uitgesloten.

 

4. Aanvragen tot deelneming dienen uiterlijk op 16 februari 2012 schriftelijk te worden gericht aan : het college van burgemeester en schepenen, stadhuis – gemeentebelastingen, Centrumlaan 100, 9400 Ninove - België

 

Artikel 3

De informatiebundel wordt goedgekeurd.

 

Artikel 4

De aanbestedende overheid kiest de meest regelmatige offerte die haar het voordeligst lijkt me inachtneming van de volgende gunningscriteria:

  • Concessievergoeding: 60 punten
  • Overnameprijs bestaande infrastructuur: 30 punten
  • Weerhouden varianten: 10 punten

 

Wijze van puntentoekenning:

  1. Concessievergoeding (60 punten):

Aan de inschrijver die de laagste concessievergoeding vraagt, wordt het maximum van de punten toegekend. Voor de andere inschrijvers worden punten toegekend op basis van de verhouding van hun gevraagde concessievergoeding ten opzichte van de laagste concessievergoeding.

Voorbeeld: de laagste concessievergoeding is 2%. Deze inschrijver krijgt 60 punten. Een andere inschrijver vraagt 5%. Deze inschrijver krijgt 2/5 van de 60 punten : 24 punten.

 

  1. Overnameprijs bestaande infrastructuur (30 punten)

Aan de inschrijver die het hoogste bod voor de overname van de parkeermeters doet, wordt het maximum van de punten toegekend. Voor de andere inschrijvers worden punten toegekend op basis van de verhouding van hun bod ten opzichte van het hoogste bod.

Voorbeeld: Het hoogste bod voor de overname van de parkeermeters is 10.000 euro. Deze inschrijver krijgt 30 punten. Een andere inschrijver biedt 4.000 euro. Deze inschrijver krijgt 4.000/10.000 van 30 punten : 7,5 punten.

 

  1. Weerhouden varianten (10 punten)

Voor elk in het toewijzingsverslag weerhouden voorstel krijgt de inschrijver 2 punten. Van de ingediende voorstellen kunnen per inschrijver bijgevolg maximaal 5 voorstellen in aanmerking genomen worden. Per voorstel dat door het college van burgemeester en schepenen gemotiveerd als irrealistisch wordt beschouwd, verliest de inschrijver 1 punt.

 

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht en machtiging gegeven om met de kandidaten te onderhandelen over de modaliteiten van de concessieovereenkomst.