GR20110915 punt 20: retributie op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties - Aanpassing

DE RAAD,

 

Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;

 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2009 houdende aanpassing van artikel 1 van het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties;

 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, dat op 1 december 2010 in voege is getreden;

 

Overwegende dat in artikel 1 §2.3 nooit eerder een retributie werd vastgesteld voor het opstarten van een administratief dossier voor het afleveren van attesten van meldingen voor meldingsplichtige handelingen;

 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 15 maart 2011 houdende conformverklaring van het plannenregister van de stad Ninove;

 

Overwegende dat in artikel 1 §2.3 nooit eerder een retributie werd vastgesteld voor het afleveren van een uittreksel uit het plannenregister;

 

Gelet op de brief van 15 april 2011 betreffende het gunstig verslag van de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar betreffende het vergunningenregister van de stad Ninove;

 

Overwegende dat in artikel 1 §2.3 nooit eerder een retributie werd vastgesteld voor het afleveren van een uittreksel uit het vergunningenregister;

 

Overwegende dat het aangewezen is in artikel 1 §2.3:

- per aanvraag een retributie van € 15,00 vast te stellen voor het afleveren van meldingen zonder architect

- per aanvraag een retributie van € 30,00 vast te stellen voor het afleveren van meldingen met architect

- per kadastraal perceel een retributie van € 30,00 vast te stellen voor het afleveren van een uittreksel uit het plannenregister

- per kadastraal perceel een retributie van € 30,00 vast te stellen voor het afleveren van een uittreksel uit het vergunningenregister

- een retributie van € 15,00 vast te stellen voor een bouwdossier voor technische werken

- een retributie van € 15,00 vast te stellen voor een bouwdossier voor terreinaanlegwerken

- de retributie van € 12,50 voor het opstarten van een bouwdossier m.b.t. werken van geringe omvang hiermee gelijk te stellen waardoor deze retributie eveneens vastgesteld wordt op € 15,00;

- de retributie van € 25,00 voor het bekomen van een stedenbouwkundig attest nr. 2 vast te stellen op € 30,00;

 

Overwegende dat in artikel 1 §2.2 een retributie van € 37,00 werd vastgesteld voor het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijke ordening aan iedereen die stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijk ordening vraagt;

 

Overwegende dat het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijke ordening uitgebreid wordt met een uittreksel uit het vergunningenregister, een uittreksel uit het plannenregister, bijkomende vastgoedinlichtingen, een kopie van de verkavelingvoorschriften en een kopie van milieuvergunningen waardoor het passend is hiervoor een retributie van € 75,00 vast te stellen i.p.v. € 37,00;

 

Overwegende dat artikel 2 van het retributiereglement bepaalt dat de betaling wordt vastgesteld door het kleven van een gemeentetakszegel of het afleveren van een kwijtschrift, waarop het bedrag en de reden van de ontvangen retributie wordt vermeld;

 

Overwegende dat het vaststellen van de betalingsmodaliteiten niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort;

 

Overwegende dat het passend is de bovenstaande bepaling te schrappen uit artikel 2 van het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties;

 

BESLUIT, met 27 ja-stemmen en 5 onthoudingen

 

Het retributiereglement op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties vastgesteld op 26 maart 2009 wordt vanaf 16 september 2011 opgeheven en door volgende bepalingen vervangen :

 

Artikel 1 :

Er wordt vanaf 16 september 2011 een retributie gevestigd op het verstrekken van administratieve inlichtingen en prestaties.

 

De retributie wordt als volgt vastgesteld voor :

 

§1. Het afleveren van fotokopieën van :

 

1. documenten

Zwart-wit

 

Kleur

€ 0,20 per A4-fotokopie

 

€ 0,30 per A4-fotokopie

2.  afdrukken of uittreksels van plannen, die in het stadhuis ter inzage liggen voor iedereen, o.m. rooilijnplannen, onteigeningsplannen, wegenisplannen, uittreksels atlas der buurtwegen, verkavelingsplannen, uittreksels uit atlas der onbevaarbare waterlopen, attesten voor het openbreken van openbaar domein, met uitzondering van deze die betrekking hebben op dossiers waarvoor wettelijk een openbaar onderzoek door de stad moet worden gehouden

Zwart-wit

 

Kleur

€   8,00 per m2

 

€ 10,00 per m2

3. verordenende voorschriften bij de plannen gevoegd : voorwaarden van verkavelingsvergunning, B.P.A., gewestplan

Zwart-wit

 

Kleur

€ 0,40 per A3-fotokopie

 

€ 0,60 per A3-fotokopie

 

De vastgestelde retributie is van toepassing voor recto fotokopieën. Voor recto-verso fotokopieën wordt de retributie verdubbeld.

Elke begonnen m2 wordt als een volledige m2 aangerekend.

 

§2. Het leveren van prestaties voor :

 

1. het opzoeken van genealogische gegevens op de dienst burgerlijke stand :

€ 11,00 per uur,

voor gedeelten van uren wordt afgerond naar het hogere kwartier

2. het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen en gegevens betreffende ruimtelijke ordening + het afleveren van een uittreksel uit het vergunningregister, een uittreksel uit het plannenregister, bijkomende vastgoedinlichtingen, een kopie van de verkavelingvoorschriften en een kopie van milieuvergunningen

 

 

€ 75,00 per aanvraag

3

- à het opstarten van een administratief dossier inzake stedenbouw en

       openbare werken op verzoek van een particulier :

- bouwdossier m.b.t. werken van geringe omvang

- bouwdossier voor technische werken

- bouwdossier voor terreinaanlegwerken

 

- bouwdossier waarvoor dient beroep gedaan op de medewerking van een architect en per dossier m.b.t. het verleggen of afschaffen van voetwegen, de aankoop van een vrijgekomen wegzate, een machtiging voor het uitvoeren van werken aan onbevaarbare waterlopen van de 3ecategorie

 

- bouwdossier meergezinswoning en bedrijfsgebouw

 

- stedenbouwkundig attest nr. 2

 

- verkavelingdossier

 

 

 

- verkavelingwijziging

 

- àhet afleveren van:

-  attesten van meldingen zonder architect

-  attesten van meldingen met architect

- een uittreksel uit het plannenregister, per kadastraal perceel

- een uittreksel uit het vergunningenregister, per kadastraal perceel

 

 

 

 € 15,00

€ 15,00

€ 15,00

 

 

 

 

€ 30,00

 

€ 50,00

 

€ 30,00

 

€ 25,00 per perceel met een minimum van 50 euro en een maximum van € 250,00

 

€ 50,00

 

 

€ 15,00

€ 30,00

€ 30,00

€ 30,00

4. het bekomen van een jaarabonnement voor de agenda van de raadsvergaderingen :

 

€ 12,50 per jaar

5. het bekomen van een jaarabonnement op het stedelijk informatieblad Ninove Info

€ 15,00 per jaar

 

Artikel 2 :

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen die de inlichtingen vragen. De retributie is te betalen bij het indienen van de aanvraag. In de gevallen dat het bedrag van de retributie niet kan worden vastgesteld op het ogenblik van de aanvraag, zal de aanvrager bij zijn aanvraag een verklaring voegen dat hij bij ontvangst van de kostenstaat deze onmiddellijk zal vereffenen.

 

Artikel 3 :

Worden van de retributie vrijgesteld :

- de gerechtelijke overheden, de openbare besturen, de instellingen van openbaar nut

- de onvermogende personen die deze behoeftigheid doen blijken uit een overtuigend bewijsstuk

- de intercommunale verenigingen

- de stukken die in uitvoering van een wet, decreet of besluit door het gemeentebestuur dienen te worden afgeleverd

- de leden van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadsleden in de hoedanigheid van de uitoefening van hun ambt.

 

Artikel 4 :

De inbreuken op dit reglement worden gesanctioneerd volgens de burgerlijke rechtspleging bij betwiste gevallen en de procedure van artikel 94 van het gemeentedecreet voor niet-betwiste, opeisbare gevallen.

 

Artikel 5 :

Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden aan de provinciegouverneur.