GR20101216 punt 14: wijziging huishoudelijk reglement De Kuip

DE RAAD,

 

Gelet op het gemeentedecreet;

 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 juni 2008 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van jeugdcentrum de Kuip;

 

Overwegende dat de wetgeving omtrent het verkopen van  alcoholische dranken is gewijzigd sinds begin 2010 als volgt:

- Op 31 december 2009 verscheen in het Belgisch Staatsblad de "Wet houdende diverse bepalingen inzake gezondheid" (Wet van 10 december 2009);

- De Wet van 28 december 1983. "Wet betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank" werd opgeheven en het verkopen van alcohol wordt nu geregeld via de "Wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten";

- In deze laatste wet werd in artikel 6 een paragraaf toegevoegd die rechtstreeks van toepassing is op het verkopen en serveren van alcoholhoudende dranken aan minderjarigen en waarvan de voornaamste elementen zijn dat het enerzijds verboden is om alcoholhoudende dranken, waarvan het effectief alcoholvolumegehalte hoger is dan 0,5%, te verkopen, schenken of aan te bieden aan minzestienjarigen zijn en anderzijds dat het verboden is om sterke dranken, zoals bepaald in artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken, te verkopen, te schenken of aan te bieden aan minachttienjarigen;

 

Overwegende dat ook uit de evaluaties met aangestelde fuifcoaches blijkt dat op heel wat fuiven in het jeugdcentrum de Kuip overmatig gebruik van sterke dranken door jongeren wordt vastgesteld, met dikwijls een medische interventie tot gevolg;

 

Gelet op de brief van Ian De Wilde, fuifcoach bij de jeugddienst, van 20 oktober 2010, waarin gewezen wordt op dit probleem met de expliciete vraag om hiertegen actie te ondernemen;

 

Gelet op het advies van Dominique Roos, directeur van PISAD, van 15 november 2010, waarin enerzijds duidelijk de wetswijzigingen worden opgesomd en de bepalingen en evenzeer wordt aangestuurd op het invoeren van een verbod op het serveren van sterke dranken op fuiven;

 

Overwegende dat op basis van voornoemde adviezen en feiten voorgesteld wordt om artikel 33 aan te passen als volgt:

"Artikel 33: Het is verboden om alcoholische dranken aan minderjarigen jonger dan 16 jaar te verkopen zoals bepaald in de wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten.

 

Artikel 33bis: Het is verboden om sterke drank, zoals bepaald in artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken, te serveren."

 

Gelet op het advies van de algemene vergadering van de jeugdraad van 27 november 2010 over deze voorgestelde reglementswijziging;

 

 

BESLUIT, met eenparigheid van stemmen

 

  1.  De wijziging van het huishoudelijk reglement van jeugdcentrum de Kuip, zoals hieronder weergegeven, wordt goedgekeurd.

 

Art. 1

De stad Ninove stelt lokalen in het jeugdcentrum De Kuip, Parklaan 1, 9400 Ninove, ter beschikking van het publiek onder de voorwaarden bepaald in dit reglement. Elke gebruiker dient het huishoudelijk reglement na te leven. Voor wie dit niet doet, kan de toegang tot Jeugdcentrum De Kuip, tijdelijk of definitief verboden worden.

Volgende lokalen worden ter beschikking gesteld:

1)       fuifzaal DE KUIP (kleine en/of grote zaal)

2)       repetitieruimte De Kuip

3)       Vergaderlokaal De KUIP

 

Art. 2

Alle moeilijkheden die zouden voorkomen en welke niet in dit reglement voorzien zijn, zullen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

 

Art. 3

Het stadsbestuur sluit een verzekering af voor burgerlijke aansprakelijkheid, objectieve aansprakelijkheid evenals een brandverzekering met afstand van verhaal.

De gebruikers verzekeren zichzelf voor mogelijke risico's en staan zelf in voor de bewaking van hun materiaal en goederen.

 

Art. 4

Eventuele geschillen zullen door de bevoegde rechtbank worden beslecht.

 

1) Fuifzaal DE KUIP

 

Art. 5

Elke gebruiker verbindt er zich toe te voldoen aan de voorschriften inzake gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale taksen voor de organisatie van activiteiten (vergunningen voor vertoningen en vermakelijkheden, auteursrechten, naleving politiereglementen, leeftijdsgrenzen, geluidshinder, enz…).

 

Art. 6

Er kan maximum 1 fuif/optreden/bal per weekend geprogrammeerd worden om overlast in de buurt te beperken. Andere activiteiten kunnen echter wel in eenzelfde weekend geprogrammeerd worden.

 

Art. 7

Reservatieprocedure:

Iedereen kan een datum reserveren vanaf 1 jaar voor de gekozen datum. Aanvragen dienen altijd schriftelijk te gebeuren.

Categorie 1 krijgt een reserveringsvoordeel tot 6 maanden voor de datum ten opzichte van alle andere categorieën.

Een voorrangsregeling geldt ook voor publieke evenementen t.o.v. niet-publieke evenementen. Publieke evenementen staan open voor een breed publiek. Daarnaast krijgen Ninoofse particuliere initiatieven voorrang op niet-Ninoofse of commerciële initiatieven.

Onderafdelingen van categorie 1 worden bekeken als onderdeel van de vereniging. (bvb bepaalde tak van een jeugdbeweging).

In het geval dat bovenstaande voorrangsregeling geen uitsluitsel biedt, dan zal voorrang gegeven worden op basis van de indieningsdatum.

Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om bij misbruik van reservaties aanvragen te weigeren.

Een reservatie is pas definitief bij het ondertekenen van de huurovereenkomst en het betalen van het voorschot.

 

Art. 8

Voor elk gebruik van de infrastructuur wordt een schriftelijke overeenkomst gesloten.

 

Art. 9

Elke gebruikersgroep stelt een meerderjarige verantwoordelijke aan (in casu de ondertekenaar van de overeenkomst,tenzij anders aangegeven) die instaat voor het maken van afspraken.

Taken van deze persoon bij het gebruik zijn:

•      Toepassen van veiligheids- en zuinigheidsmaatregelen

•      Toezicht op netheid in en rond het centrum en voorkomen van beschadiging

Voor fuiven en optredens worden bijkomende eisen gesteld die verder gedefinieerd staan. (artikel 38)

 

Art. 10

Toegang tot de infrastructuur:

De persoon, die door de gebruikers als verantwoordelijke werd aangesteld, krijgt van de jeugddienst de sleutelkaart en sleutels van het gebouw. Afhaling van de sleutel gebeurt maximaal 24u voor de verhuring vermeld in het contract. Er wordt voldoende op voorhand afgesproken wanneer de huurder, tijdens de openingsuren van de jeugddienst, de sleutel afhaalt. De persoon die de sleutel in ontvangst neemt zal in het logboek tekenen voor ontvangst. De sleutel wordt enkel gebruikt voor de in de overeenkomst vermelde periode. De sleutel wordt binnen de 24u na het beëindigen van de activiteit afgegeven aan de jeugddienst of binnen de openingsuren van de jeugddienst na afspraak met de verantwoordelijke. De persoon die de sleutel terug brengt zal in het logboek tekenen voor teruggave. Alle deuren dienen volledig te worden afgesloten bij het beëindigen van de activiteit. De sleutel mag niet worden doorgegeven aan derden. Zolang de huurder in het bezit is van de sleutels blijft hij verantwoordelijk voor alle gevallen van schade aan de infrastructuur, inboedel en omgeving.

 

Art. 11

Affichage:

Affiches worden enkel toegelaten op het daartoe voorziene affichebord naast de inkom en na het aanbrengen van een stempel door de jeugddienst. Affiches worden bezorgd aan de jeugddienst die de affiches na het afstempelen zal aanbrengen. Andere aanduidingen op ramen en deuren mogen niet aangebracht worden. Het is ook verboden om nagels te slaan in, te schrijven op muren, ramen en deuren, panelen en vloeren of enig ander hechtingsmiddel aan te brengen. De huurder kijkt toe dat derden deze maatregel respecteren.

Mocht dit niet het geval zijn moet de huurder alle aangebrachte affiches en andere zelf verwijderen en dit te melden aan de jeugddienst.

 

Art. 12

Het wordt de huurder verboden om bepaalde versieringen aan te brengen of specifieke activiteiten te organiseren die schade kunnen toebrengen aan de infrastructuur. De huurder is verplicht om alle geplande activiteiten en versieringen te melden aan de jeugddienst. Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om bepaalde activiteiten en versieringen niet toe te laten.

 

Art. 13

Flyeren of het verspreiden van andere promotie is enkel toegestaan binnen de zaal of het centrum. Alle

promotie die toch buiten de zaal wordt achtergelaten dient door de huurder te worden opgeruimd voor het achterlaten van de zaal. Dit geldt eveneens voor promotiemateriaal van (een) andere organisatie(s) die op de datum van de huur werd achtergelaten.

 

Art. 14

Afvalbeleid:

Jeugdcentrum De Kuip streeft naar een zo afvalarm mogelijk verhuurbeleid. Dat wil zeggen:

•      Alle afval wordt gesorteerd in de daartoe voorziene vuilniszakken en containers in de afvalberging buiten het gebouw.

•      Sorteren betekent:

        - Glas apart in de glasbox;

        - Papier en karton apart in de papierbox;

        - PMD in de blauwe vuilniszakken en de  blauwe container;

        - Restafval in de rode vuilniszakken en de rode containers.

 

•      De huurder dient de verbruikte vuilniszakken te betalen.

 

•      De huurder gebruikt altijd de herbruikbare bekers die hem ter beschikking worden gesteld door de verhuurder. Voor elke activiteit worden er altijd voldoende ter beschikking gesteld. Bij verlies of schade wordt een bedrag aangerekend van 1,00 € per beker. De organisator is verplicht alle gebruikte bekers af te wassen en af te drogen. Niet gereinigde bekers zullen door het bestuur worden gereinigd aan € 0,10 per stuk. Deze bedragen worden in mindering gebracht van de waarborg. De organisator meldt via de "verbruikslijst" het aantal bekers dat tekort is. De verhuurder controleert achteraf dit aantal. Het gebruik van glazen moet altijd aangevraagd worden. Voor fuiven en optredens kunnen nooit glazen gebruikt worden.

•      Alle afval gerelateerd aan de georganiseerde activiteit dat zich buiten de zaal bevindt moet worden opgekuist door de huurder. Hieronder wordt verstaan het gehele terrein rondom het jeugdcentrum, inclusief de parking Dr. Hemerijckxplein, eventuele afval dat zich op de Parklaan bevindt en langs de kant van het zwembad De Kleine Dender. Indien het opkuisen niet volgens de normen is gebeurd, zullen de gemeentediensten dit doen op kosten van de huurder.

 

Art. 15

De huurder is aansprakelijk voor de schade die werd aangericht tijdens de huurperiode. Ze dient integraal vergoed te worden zodra hierom wordt verzocht. De huurder licht de verhuurder onmiddellijk in omtrent de schade die hij voor het ingaan van de huurtijd vaststelt of die tijdens de huurperiode ontstaat.

 

Art. 16

De huurder mag de infrastructuur alleen gebruiken voor de activiteit waarvoor ze verhuurd werd.

Het is verboden om lokalen onder te verhuren.

 

Art. 17

Het stadsbestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor materieel dat achtergelaten wordt door de gebruiker, noch voor diefstal, noch voor beschadiging.

 

Art. 18

Een afgevaardigde van het stadbestuur (i.e. verantwoordelijke jeugdcentrum, jeugdconsulent, personeelslid van de jeugddienst of een aangestelde door voorgaande) mag altijd toezicht uitoefenen in het jeugdcentrum.

Het niet naleven van de onderrichtingen van de overheid of haar afgevaardigden kan de verwijdering uit het gebouw, desnoods door toedoen van de politie, zelfs een tijdelijk of definitief toegangsverbod tot gevolg hebben. Hierbij wordt in het bijzonder gedacht aan gedragingen die voor de andere aanwezigen hinderlijk of voor het aanzien van het jeugdcentrum schadelijk zijn.

 

Art. 19

Indien de huurder op eigen risico en op eigen kosten materiaal binnen brengt in het jeugdcentrum, dan dient hij dit na het verstrijken van de huurperiode dadelijk te verwijderen.

 

Art. 20

Het contract is slechts geldig wanneer het is ondertekend door de huurder en verhuurder en wanneer het totale huurbedrag en de waarborg werd betaald. De huurder krijgt hiervoor een factuur en dient uiterlijk 1 maand voor het plaatsvinden van de activiteit de betaling te hebben voldaan.

 

Art. 21

De huurder verbindt er zich toe voor het einduur van de gehuurde periode (één of meerdere dagdelen) de gebruikte infrastructuur volledig in orde te brengen. Dit wil zeggen: eventuele versieringen wegnemen, gebruikte infrastructuur volledig uitvegen, materiaal dat gebruikt werd afkuisen en ordelijk opbergen, alle frigo's leeg maken en alle leeggoed in de daartoe voorziene bakken plaatsen, toog/tappen en werkbladen volledig reinigen, alle lichten doven, alle meegebrachte materialen terug meenemen, controle op mogelijk brandgevaar en alle ramen en deuren sluiten.

 

Art. 22

De maximumcapaciteit per activiteit, op één moment in de zaal, mag niet overschreden worden.

Bij het gebruik van de volledige zaal is de maximumcapaciteit 800 staande personen.

Bij het gebruik van alleen de kleine zaal, afgesloten door middel van de sectionaalpoort, is de maximumcapaciteit 270 staande personen.

 

Art. 23

De huurder krijgt een gedegen uitleg en overzichtsfiche over het gebruik van alle voorzieningen aanwezig in de zaal (verwarming, elektriciteit, exploitatiemateriaal,…). De verhuurder verwacht dat de huurder hiermee omgaat volgens het principe van "de goede huisvader". Mocht de verhuurder of één van zijn aangestelden merken dat dit niet het geval is dan kan hiervoor een schadevergoeding gevraagd worden. De schadevergoeding zal niet hoger zijn dan de effectief geleden schade. Daarnaast kan de verhuurder ook maatregelen treffen waardoor tijdelijke of permanente uitsluiting mogelijk wordt.

 

Art. 24

Niet gehuurde lokalen mogen niet betreden worden.

 

Art. 25

De nooduitgangen, brandblusapparaten en brandhaspels dienen altijd over de volledige breedte gevrijwaard te blijven ongeacht de aard van de activiteit. Deze mogen enkel gebruikt worden in geval van nood.

 

Art. 26

De rook-, gas- en branddetectie en camerabeveiliging in de toiletten worden door de huurder ongemoeid gelaten. Elk foutief gebruik zal worden gesanctioneerd.

 

Art. 27

De geluidsbegrenzer wordt door de huurder ongemoeid gelaten. Elk foutief gebruik zal worden gesanctioneerd.

De geluidsbegrenzer is ingesteld op 100 DB. Bij overschrijding van deze waarde zal gedurende 1 minuut een zwaailicht branden. Indien het geluidsniveau niet wordt aangepast binnen de minuut zal de elektriciteit in de zaal afgesloten worden en zullen alle lichten aangestoken worden.

De elektriciteit dient dan opnieuw te worden opgezet in de schakelkast in de berging van de fuifzaal.

 

Art. 28

Er dient altijd toezicht gehouden te worden in de toiletten (zie artikel 38 – Fuifsteward), maar er mag geen geld gevraagd worden voor het gebruik van de toiletten.

 

Art. 29

Voor onvoorzienbare technische defecten kan het gemeentebestuur niet aansprakelijk gesteld worden, noch voor de derving van inkomsten van de huurder die hiervan het gevolg zijn.

 

Art. 30

De burgemeester of het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om bepaalde activiteiten niet toe te laten in het jeugdcentrum als er een vermoeden is dat ze de openbare orde of de goede zeden in het gedrang brengen.

 

Art. 31

Het is niet toegelaten om in het jeugdcentrum een keuken in te richten.

Het gebruik van gasflessen en frituurmateriaal is ten strengste verboden.

Het is niet toegelaten om eten te serveren.

 

Art. 32

De huurder licht de verhuurder zo waarheidsgetrouw mogelijk in over de intentie van de activiteit. Mochten de verstrekte gegevens niet juist zijn zal er gefactureerd worden naar de effectieve activiteit die plaatsvindt.

 

Art. 33

Het is verboden om alcoholische dranken aan minderjarigen jonger dan 16 jaar te verkopen zoals bepaald in de wet van 24 januari 1977 betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten.

 

Art. 33bis

Het is verboden om sterke drank, zoals bepaald in artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken, te serveren.

 

Art. 34

Druggebruik (en/of bezit van) wordt niet getolereerd. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen soft- of harddrugs. Tolereren wordt in de rechtspraak trouwens beschouwd als 'aanzetten tot'. Het oogluikend toelaten van druggebruik is dus een verzwarende omstandigheid! De huurder moet druggebruik door bezoekers altijd aangeven bij de politie. Bij gebruik tijdens fuiven, bals of optredens wordt de fuifcoach en/of bewakingsagent altijd ingelicht. Huurder en bezoekers zijn altijd onderworpen aan de –op dat moment geldende- drugwetgeving.

 

Art. 35

Het jeugdcentrum is een volledig rookvrij gebouw. Er mag dus door niemand, op geen enkele activiteit en in geen enkele ruimte binnen gerookt worden. Dit is in overeenstemming met het KB van 22 december 2005 mbt. het verbieden van roken in openbare plaatsen. De huidig geldende wetgeving is altijd van toepassing. Ook de verkoop van sigaretten is niet toegelaten in het jeugdcentrum.

 

Art. 36

Verloren voorwerpen worden door de huurder gedeponeerd bij ofwel de politie (voor portefeuilles, paspoorten, gsm's, sleutels) ofwel de jeugddienst voor alle andere goederen.

 

Art. 37

De EHBO-koffer staat ter beschikking van de organisatoren in de backstage-ruimte.

Gebruik van de EHBO-koffer is enkel toegestaan wanneer de situatie daarom vraagt.

 

Art. 38

Met betrekking tot fuiven, bals en optredens gelden volgende regels:

 

Commerciële initiatieven worden bij de organisatie van fuiven, bals en optredens verplicht om een, door de federale overheidsdienst binnenlandse zaken erkende, bewakingsfirma in te huren voor de veiligheid op de activiteiten, waarbij minimum 3 personen permanent toezicht houden.

 

Voor initiatieven van categorie 1 tot en met 3 gelden volgende afspraken:

 

A.    De fuifcoach:

Taken:

•      De fuifcoach staat de organisator van een fuif of optreden bij en bewaakt de belangen van het jeugdcentrum;

•      De fuifcoach is de spil tussen organisatie/politie/jeugdcentrum en buren;

•      De fuifcoach brieft de fuifstewards voor het begin van een fuif of optreden;

•      De fuifcoach controleert de naleving van het huishoudelijk reglement en evalueert achteraf.

 

Concreet:

•      De fuifcoach is een door de jeugddienst opgeleide vrijwilliger van minstens 18 jaar oud;

•      De organisator van de activiteit krijgt 2 fuifcoaches toegewezen door de jeugddienst;

•      De huurder verschaft de fuifcoach gratis toegang tot het centrum en vrije toegang tot alle gehuurde ruimtes. De huurder voorziet in minimum 10 gratis en niet alcoholische consumpties per fuifcoach;

•      De fuifcoach blijft op het evenement tot de muziek uitgaat en de laatste bezoekers de zaal verlaten. Indien nodig geeft hij nog instructies voor de opkuis;

•      De huurder moet altijd de richtlijnen van de fuifcoach volgen;

•      De fuifcoach beschikt over een fuif-GSM. Het nummer van deze GSM zal te allen tijde beschikbaar zijn voor organisatie, politie en buren tijdens de activiteiten;

•      Indien de huurder geen gevolg geeft aan de richtlijnen van de fuifcoach is deze gemachtigd de georganiseerde activiteit stil te leggen of andere noodzakelijke maatregelen te treffen. De fuifcoach kan dit pas doen na herhaaldelijk waarschuwen van de huurder en in samenwerking met de daarvoor bevoegde diensten zijnde de politie en een gemachtigd ambtenaar (zie art. 18). Bij het ontbreken van deze gemachtigde ambtenaar handelt de fuifcoach in eer en geweten en volgens eigen goeddunken;

•      De fuifcoach draagt de ter beschikking gestelde herkenbare kledij op het evenement.

 

B.    De fuifsteward

Taken:

•      De fuifsteward is een onthaal- en controlemedewerker. Hij/zij bewaakt de goede orde tijdens een fuif, zowel in het jeugdcentrum, als in de omgeving ervan (zie definiëring volgende punt);

•      De organisator van een fuif voorziet voor de volledige duur van de fuif minstens 4 fuifstewards:

        2 fuifstewards vatten post aan de inkomdeuren van de zaal en de in- en uitgang. Zij zorgen ervoor dat er een sas gecreëerd wordt. Ook het tegenhouden van personen die met afval willen buiten gaan, behoort tot hun taak;

        2 fuifstewards vatten post op de parking aan de inkomdeuren van het gebouw en controleren tevens de parking. Zij zorgen ervoor dat mensen op een rustige manier toekomen en weggaan zodat de nachtrust van buren gewaarborgd blijft. Ze doen dit op een vriendelijke doch kordate manier;

Overige fuifstewards zorgen ervoor dat er regelmatig rond het centrum en in de zaal wordt gekeken of alles in orde is. Belangrijk is dat zeker dat de achteringang nooit geblokkeerd wordt. Te allen tijde moeten hulpdiensten langs deze ingang het gebouw kunnen toetreden. Bij fuiven of optredens wordt deze gesloten en mag deze enkel gebruikt worden door leveranciers van bvb. klank of licht;

•      De fuifstewards gebruiken geen alcohol tijdens hun taak;

•      De fuifsteward draagt de ter beschikking gestelde herkenbare kledij op het evenement;

•      De fuifstewards worden aangestuurd door de fuifcoach;

•      De fuifstewards blijven op het evenement tot de muziek uitgaat en de laatste bezoekers de zaal verlaten.

 

Het aantal fuifstewards kan door de verhuurder verhoogd worden indien dit noodzakelijk wordt geacht.

 

C.    Erkende bewakingsfirma's

•      De huurder kan eventueel een erkende privé-bewakingsfirma inhuren na overleg met de jeugddienst. Dit moet hij melden aan de jeugddienst die dit voorlegt aan de burgemeester, die dit kan weigeren. Bij het inschakelen van een privé-bewakingsfirma wordt de huurder verder ingelicht over wat deze firma al dan niet kan/mag doen.

 

D.    Meldingsplicht

•      De huurder heeft een meldingsplicht voor ernstige incidenten vóór, gedurende en na de activiteit ten aanzien van de politie en de jeugddienst.

 

E.    Kinderfuiven

•      Kinderfuiven zijn bals die zich in hoofdzaak richten op een doelpubliek van 6 tot 16 jaar.

•      Op kinderfuiven wordt geen alcohol geschonken. De huurder zorgt ervoor dat het geluidsniveau op een aanvaardbaar peil blijft en aangepast is aan deze doelgroep.

 

F.    Sluitingsuur/muziek- en drankstop

•      Er wordt geen sluitingsuur vastgelegd, maar de huurder dient er voor te zorgen dat de zaal ten laatste wordt afgesloten om 8u.

•      Het is verplicht om een muziek- en drankstop in te voeren ten laatste om 5u.

•      Een muziekstop houdt in dat alle muziek stopt.

•      Een drankstop houdt in dat alle verkoop van drankbonnen stopt en dat bezoekers enkel nog de mogelijkheid hebben om de reeds aangekochte drankbonnen te verbruiken.

 

G.   Klank en licht

•      De huurder is verplicht zich te houden aan de voorschriften inzake klank en licht. De huurder zorgt ervoor dat het geluidsniveau op een aanvaardbaar peil blijft en aangepast is aan de doelgroep. De huurder licht de verhuurder in over de installatie die geplaatst wordt;

•      Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht om bepaalde installaties niet toe te laten;

•      De in artikel 18 gevolmachtigde kan indien nodig de installatie laten aanpassen mocht deze niet conform de eerder gemaakte afspraken zijn en dit voor en tijdens de activiteit.

•      De zaal beschikt over een geluidsbegrenzer.

 

H.    Eetstandjes

•      Eetstandjes kunnen enkel buiten het jeugdcentrum en op een vaste plek van de parking, Dr. Hemmerijckxplein, geplaatst worden.

•      Wanneer de huurder een eetstandje wil plaatsen dan vraagt hij daar eerst de toestemming voor aan de het stadsbestuur. Niet aangevraagde eetstanden worden verwijderd, desnoods door toedoen van de politie.

 

G.    Laden en lossen

•      Laden en lossen gebeurt via de laad- en loskade achteraan het jeugdcentrum. Het is verboden om bij het laden en lossen voor en na de activiteit nog muziek te spelen. Het laden en lossen moet gebeuren door de toepassing van het sassysteem om geluidshinder te vermijden.

•      Op de laad- en loskade heerst een parkeerverbod.

 

 

2) Repetitieruimte DE KUIP

 

Art. 39

De ruimte bevindt zich in de kelderverdieping van het jeugdcentrum De Kuip (ingang zijkant/loskade)

 

De ruimte is ongeveer 30 m² groot, heeft verwarming, ventilatie, voldoende stroomvoorziening en is volledig in orde met alle brandveiligheidsvoorschriften en beschikt over volgend materiaal:

- Zanginstallatie, met microfoons en microfoonstatieven + alle kabels.

- Monitors + alle kabels

- Versterkers voor gitaar en basgitaar

- Losse stroomkabels en verdeeldozen

- Verwarming en ventilatie

 

Het materieel kan door de repeterende groepen nooit ontleend worden voor optredens e.d.

 

Art. 40

De repetitieruimte is bestemd voor de actieve muziekbeoefening en het aanzetten tot actieve muziekbeoefening met de nadruk op het oefenen en repeteren van jongeren in groepsverband of individueel.

 

Art. 41

Reserveringspolitiek:

Het college van burgemeester en schepenen beslist op basis van dit reglement wie er kan repeteren. In principe kan iedereen repeteren, maar wanneer de vraag groter is dan het aanbod worden volgende voorrangsregels gehanteerd:

 

- Inwoners van Ninove hebben voorrang. Per groep wordt bekeken hoeveel inwoners er van Ninove zijn. De groep met de meeste inwoners krijgt voorrang.

- Indien het aantal inwoners niet doorslaggevend is, wordt bekeken welke groep de meeste jongeren (tot 26 jaar) onder zijn leden heeft. De groep met de meeste jongeren krijgt voorrang.

 

Art. 42

Er kan elke dag gerepeteerd worden van 10 u tot 22 u.

Het is niet toegestaan om na 22 u te repeteren. De toegang tot het repetitielokaal kan door het college van burgemeester en schepenen geweigerd worden indien dit wel gebeurt.

 

Wanneer een groep gedurende een aangevraagde periode niet kan repeteren moet dit worden gemeld aan de jeugddienst zodat een andere groep van deze periode gebruik kan maken.

Wanneer een groep niet kan repeteren dient dit ten minste 24 uur voor het aanvangen van de repetitie gemeld te worden aan de jeugddienst. Indien wordt vastgesteld dat men niet repeteert zonder dit te laten weten aan de jeugddienst kan de groep door het college van burgemeester en schepenen geschorst worden.

 

Art. 43

De jeugddienst houdt een kalender bij waarin alle data en repetitiemomenten van alle groepen zijn opgenomen. Voor reservatie dient steeds contact genomen te worden met de jeugddienst.

 

Art. 44

Iedere groep is verplicht om een meerderjarige groepsverantwoordelijke aan te duiden voor de ondertekening van het contract. Ook de individuele gebruiker wordt in dit reglement als groepsverantwoordelijke beschouwd of zal indien nodig een meerderjarige moeten aanduiden voor de ondertekening van het contract.

 

De groepsverantwoordelijke is verantwoordelijk voor het correct naleven van de huisregels.

 

De huurder controleert altijd bij het betreden van de repetitieruimte vernielingen, verdwijningen of nalatigheden (lokaal vuil, niet afgesloten, PA-materiaal stuk of materiaal verdwenen…). Hij brengt de verantwoordelijke van de jeugddienst hiervan onmiddellijk op de hoogte en noteert dit op het aangifteblad dat in de repetitieruimte wordt opgehangen.

 

De groepsverantwoordelijke is verplicht de gemeentelijke jeugddienst op de hoogte te brengen van gebreken of beschadiging aan de zanginstallatie of andere instrumenten of voorzieningen die tijdens het gebruik werden veroorzaakt.

 

De huurder is verantwoordelijk voor aangebrachte schade aan de repetitieruimte, opbergruimte of gebruikte lokalen en het aanwezige materiaal die voortvloeit uit onvoorzichtigheid, verkeerd gebruik of opzettelijke beschadiging. Bij beschadiging of diefstal van de infrastructuur of het materiaal van de verhuurder of van andere gebruikers van de infrastructuur zal de kostprijs van het herstellen of vervangen afgetrokken worden van de waarborg. Indien de waarborg niet volstaat om de schade te herstellen, zal de verantwoordelijke huurder het resterende bedrag ter schadeloosstelling betalen binnen de dertig dagen na de vaststelling van de feiten. De leden van de groep zijn ieder hoofdelijk aansprakelijk tot vergoeding van de vastgestelde schade.

 

Art. 45

Enkel de groepsleden of individuele huurders hebben toegang tot de repetitieruimte.

De huurder mag in geen geval de repetitieruimte onderverhuren of laten gebruiken door derden.

 

Art. 46

In de repetitieruimte heerst een absoluut drank-, eet- en rookverbod.

Dranken kunnen verbruikt worden in de keuken.

 

De repetitieruimte en de cafetaria moeten na gebruik/de repetitie proper worden achtergelaten, en alles moet op de voorziene plaats worden teruggezet. Er is een veegborstel, vuilblik en vuilniszak aanwezig.

 

Instrumenten van de groep zelf kunnen worden opgeborgen in de daarvoor voorziene opbergruimtes na reservatie bij de jeugddienst. Het stadsbestuur kan echter niet aansprakelijk gesteld worden voor de opgeslagen goederen.

 

Art. 47

De medewerkers van stedelijke jeugddienst hebben altijd het recht om toezicht te houden op de naleving van dit reglement. De repetitie kan worden stilgelegd door een personeelslid van de jeugddienst indien deze dat nodig acht voor de goede gang van zaken.

 

Art. 48

Reservatieprocedure:

Elke reservatie kan tussen 1 en 31 december gebeuren via een aanvraagformulier.

 

De aanvraag tot gebruik van de repetitieruimte dient te gebeuren bij de jeugddienst, Parklaan 1, 9400 Ninove, jeugd@ninove.be via het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

 

 

3) Vergaderlokaal DE KUIP

 

Art. 49

De ruimte bevindt zich op het gelijkvloers van het jeugdcentrum De Kuip (hoofdingang voorkant).

 

De ruimte is ongeveer 48 m² groot, heeft verwarming, ventilatie, voldoende stroomvoorziening en is volledig in orde met alle brandveiligheidsvoorschriften en beschikt over volgend materiaal:

- Vaste beamer en projectiescherm + aansluitingskabels.

- Magnetisch schrijfbord

- Presentatiekast met TV, DVD, Videorecorder en HIFI-installatie

- Losse stroomkabels en verdeeldozen

- Tafels en stoelen

 

Het materieel kan nooit ontleend worden.

 

Art. 50

Reserveringspolitiek:

De jeugddienst beslist op basis van dit reglement wie gebruik kan maken van het vergaderlokaal. Enkel verenigingen uit Ninove kunnen de ruimte reserveren, maar wanneer de vraag groter is dan het aanbod krijgen jeugdverenigingen voorrang ten opzichte van andere verenigingen.

 

Art. 51

De jeugddienst houdt een kalender bij waarin alle data en vergadermomenten zijn opgenomen. Voor reservatie dient steeds contact genomen te worden met de jeugddienst.

 

Art. 52

De vergaderruimte moet na gebruik proper achtergelaten worden, en alles moet op de voorziene plaats worden teruggezet. Er is een veegborstel, vuilblik en vuilniszak aanwezig.

 

Art. 53

De medewerkers van de jeugddienst hebben altijd het recht om toezicht te houden op de naleving van dit reglement. De activiteit kan worden stilgelegd door een personeelslid van de jeugddienst indien deze dat nodig acht voor de goede gang van zaken.

 

Art. 54

Reservatieprocedure:

De aanvraag tot gebruik van de vergaderruimte dient te gebeuren bij de jeugddienst, Parklaan 1, 9400 Ninove, jeugd@ninove.be via het daarvoor bestemde aanvraagformulier.