Elektronische identiteitskaart (eID)

Met een eID kan de houder zijn identiteit en nationaliteit aantonen, ook in het buitenland. Voor de Europese landen en voor sommige landen daarbuiten is het dus ook een geldig reisdocument.

De eID heeft de grootte van een bankkaart en beschikt over een chip waarop de persoonsgegevens verwerkt zijn. Het adres is digitaal leesbaar op de chip. Op de kaart zijn ook digitale certificaten van je elektronische handtekening voorzien, waardoor je je elektronisch kan identificeren bij verschillende instanties zoals internet of publieksloketten en ook een digitale handtekening kan plaatsen onder documenten.

Voorwaarden

Alle Belgen ouder dan 12 jaar moeten houder zijn van een eID, tenzij ze nog een geldige kids-ID hebben. Vanaf de leeftijd van 15 jaar ben je verplicht je identiteitskaart steeds op zak te hebben!

Procedure

Je ontvangt een uitnodiging of je komt op eigen initiatief naar de dienst burgerzaken als je de kaart vroeger wil. Een drietal weken na de aanvraag, ontvang je een omslag met een PIN- en PUKcode. Dit is de uitnodiging om je eID af te halen en met je code de certificaten te activeren bij de dienst burgerzaken.

Bewaar de PIN- en PUKcode zorgvuldig!

Meebrengen

Bij de aanvraag van je eID:

  • één recente pasfoto. De kwaliteit wordt heel streng beoordeeld!
  • oude identiteitskaart of het attest van verlies of diefstal

Bij het afhalen van je eID:

  • PIN- en PUKcode
  • oude identiteitskaart of het attest van verlies of diefstal

Bedrag

20,50 euro (dit bedrag kan ook met bancontact betaald worden)

Uitzonderingen

PIN- en PUK-code

Met de eID kan men een document digitaal ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, bewijzen dat men wel degelijk de persoon is die men beweert te zijn (authenticatie). Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PINcode (Personal Identification Number).

Wat indien je de PINcode niet meer weet?

  • je kreeg bij het activeren van je kaart de mogelijkheid je pincode te wijzigen naar een persoonlijke code. Het zou dus kunnen dat je de code wel kent. Dat kan altijd getest worden op de dienst burgerzaken.
  • als je de PUKcode nog wel hebt, maar de pincode niet meer, kan aan de hand van de PUKcode een nieuwe PINcode worden aangevraagd. Dat is kosteloos en kan gebeuren bij de dienst burgerzaken.
  • als je beide codes niet meer hebt, kan je nieuwe code's aanvragen bij de dienst burgerzaken, kostprijs 5 euro. Je wordt verwittigd van zodra de nieuwe codes in ons bezit zijn. Dit duurt zo'n tweetal weken.

Is je identiteitsdocument verloren of gestolen?

Blokkeer je identiteitsdocument via DOC STOP!

Doc Stop helpdesk biedt de mogelijkheid om 24 uur per dag, zeven dagen op zeven het verlies of de diefstal van identiteitsdocumenten te melden en te blokkeren. De aangifte leidt tot de onmiddellijke schorsing van de elektronische functie om misbruik te voorkomen. Je moet dan ook zo snel mogelijk contact opnemen met het dichtstbijzijnde politiekantoor.

Als je de kaart binnen de zeven dagen terugvindt, breng dan de dienst burgerzaken op de hoogte. De kaart kan dan opnieuw geactiveerd worden. Wordt je kaart niet teruggevonden binnen de 7 dagen, dan is de annulatie definitief. Je zal een uitnodiging ontvangen om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Wat wanneer de chip defect is?

De kaart kan beschouwd worden als beschadigd wanneer haar functionaliteiten onbruikbaar zijn. Dit kan zijn omdat de burger ze niet met zorg behandeld heeft. In dat geval komt de vervanging van de oude kaart voor een nieuwe, voor de rekening van de burger.

Wanneer de gemeente een fabricagefout aan de kaart vermoedt, neemt zij contact op de Belpic-helpdesk van het Rijksregister, die de nodige maatregelen neemt. Als vastgesteld wordt dat de kaart defect is als gevolg van een duidelijke productiefout, zullen de kosten voor het hervervaardigen van deze kaart ten laste komen van het productiecentrum en niet van de burger. Je moet dan een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat als ik niet meer in staat ben persoonlijk naar de dienst burgerzaken te komen?

Wanneer je niet meer in staat bent om zelf naar de dienst burgerzaken te komen, maar wel nog in staat bent je handtekening te plaatsen, zorg dan voor een recente pasfoto (de fotograaf kan ook aan huis komen) en 21 euro. Neem dan contact op met onze dienst. Er komt dan iemand aan huis om het basisdocument te laten ondertekenen.

De burger duidt een gevolmachtigde aan om de kaart te komen activeren en af te halen bij onze dienst.

Spoedprocedure

Wie zijn kaart sneller wil, kan gebruik maken van spoedprocedure dringend of zeer dringend. Uiteraard ligt de kostprijs hierbij wel hoger.


Contact

Activiteiten zoeken