GR20130530 punt 31: Lokale economie - aanduiden in uitvoering van het decreet ruimtelijke economie van de begunstigden van het recht van terugkoop/wederovername op de bedrijventerreinen ontwikkeld door Solva

De raad

 

Gelet op het gemeentedecreet, inzonderheid de artikelen 42 en 43;

 

Gelet op het decreet van 1 juli 1978 betreffende de werkwijze van de controle op en de vaststelling van het ambtsgebied van de intercommunales;

 

Gelet op de wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales;

 

Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;

 

Gelet op de omzendbrief van 11 januari 2002 betreffende de toepassing van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;

 

Gelet op het decreet van 13 juli 2012 betreffende de ruimtelijke economie;

 

Gelet op de brief van Solva van 26 maart 2013 met vraag aan de stad betreffende de aanduiding van begunstigde van het recht van terugkoop/wederovername;

 

Overwegende dat op 13 juli 2012 de Vlaamse overheid het decreet ruimtelijke economie goedkeurde dat als doel heeft het ruimtelijk beleid van Vlaanderen vorm te geven en dat in werking is getreden eind augustus 2012;

 

Overwegende dat dit decreet onder meer het recht van terugkoop/wederovername nader heeft uitgewerkt, dat moet worden bedongen bij de verkoop of uitgifte door middel van erfpacht van zowel toekomstig te ontwikkelen bedrijventerreinen met steun op basis van het decreet als van teruggekochte bedrijventerreinen die ontwikkeld en teruggekocht zijn onder een andere expansiewetgeving;

 

Overwegende dat dit recht de mogelijkheid biedt de gronden en opstallen "terug te nemen" indien bepaalde voorwaarden niet worden nageleefd, dat dit recht van terugkoop al in de wetgeving voorafgaand aan het decreet is voorzien, zowel door de wet op de economische expansie van 30 december 1970 als door het decreet van 19 december 2003;

 

Overwegende dat in dit nieuwe decreet vooral de modaliteiten voor toepassing van het recht zijn verduidelijkt en geactualiseerd, rekening houdende met de actuele economische realiteit;

 

Overwegende dat de Vlaamse overheid als decreetgever heeft beslist dat het recht van terugkoop/wederovername niet enkel door de ontwikkelaar/verkoper van gronden of verlenen van de erfpacht/opstalrechten kan worden uitgeoefend, doch ook door de gemeente, weliswaar in tweede orde (overeenkomstig artikel 32 van het decreet heeft de initiële verkoper/verlener immers steeds het recht als eerste over te gaan tot terugkoop/wederovername);

 

Overwegende dat deze mogelijkheid is voorzien vanuit de vaststelling dat tot nog toe, vooral bij private ontwikkelingen, de mogelijkheid voor de gemeenten om op te treden bij niet-naleving van de voorwaarden (bebouwing, activiteit, …) zeer beperkt zijn;

 

Overwegende dat deze bepaling als gevolg heeft dat iedere doorverkoop of overdracht van gronden en gebouwen op bedrijventerreinen slechts kan worden gerealiseerd na voorafgaandelijke toestemming van de ontwikkelaar van het desbetreffende terrein en van de gemeente;

 

Overwegende dat bij de realisatie van bedrijventerreinen door publieke ontwikkelaars het aanduiden van twee publieke begunstigden evenwel leidt tot bijkomende administratieve formaliteiten voor de gemeenten, de publieke ontwikkelaar, de betrokken bedrijven en hun notarissen, daarnaast zal dit onvermijdelijk aanleiding geven tot vertraging of blokkering in de behandeling van de dossiers;

 

Overwegende dat, om extra formaliteiten te vermijden, de decreetgever de mogelijkheid heeft voorzien dat de gemeente kan beslissen om in haar plaats haar intergemeentelijk samenwerkingsverband aan te wijzen als begunstigde van het recht van terugkoop/wederovername. Dit moet evenwel gebeuren voordat de authentieke akte is verleden, zodat de akte de definitieve begunstigde(n) van het recht van terugkoop/wederovername bevat;

 

Overwegende dat, toegepast op de bedrijventerreinen die door Solva op ons grondgebied ontwikkeld zijn of worden, derhalve dient geconcludeerd dat vermits:

-          Solva als ontwikkelaar/verkoper volgens het decreet de eerste begunstigde van het recht van terugkoop/wederovername is;

-          Solva nauwgezet de rol van parkbeheerder op zich neemt op door haar ontwikkelde terreinen;

-          de beslissingen binnen Solva betreffende een terugkoop of doorverkoop systematisch dient te worden genomen door de Raad van Bestuur zodat informatiedoorstroming naar de betrokken gemeenten verzekerd is;

-          het niet zinvol noch praktisch is dat in terugkoopscenario's zowel Solva als de gemeente optreden bij de vaststellingen van tekortkomingen, het opstellen van ingebrekestellingen en de opvolging ervan;

-          het niet zinvol noch praktisch is dat bedrijven die in de toekomst gronden verwerven bij doorverkoop/overdracht zowel de toelating moeten vragen aan Solva als aan de gemeente;

het logisch voorkomt dat de gemeente beslist in toepassing van artikel 27§2 van het decreet voor de bedrijventerreinen die door Solva ontwikkeld zijn of worden op haar grondgebied, Solva aan te duiden als begunstigde in plaats van de gemeente;

 

Overwegende dat dit de facto inhoudt dat het bedrijventerreinbeheer inclusief het uitoefenen van het terugkooprecht in één hand wordt gehouden en dat de bedrijven enkel bij Solva toelating moeten vragen tot doorverkoop zoals voorheen het geval was;

 

Overwegende dat in opvolging van het besluit van de Raad van Bestuur van Solva van 19 maart 2013 zij verzoeken deze beslissing aan de gemeenteraad te willen agenderen;

 

Beslist,

 

 

met éénparigheid van stemmen

 

 

Enig artikel

De stad Ninove wijst het intergemeentelijk samenwerkingsverband Solva aan als begunstigde van het recht van terugkoop/wederovername in toepassing van het decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012 en dit in de plaats van de stad Ninove voor de bedrijventerreinen die door Solva ontwikkeld zijn of worden op het grondgebied van de stad Ninove.